به گزارش ایرنا، فیصل بن موسی (تهرانی) در حاشیه دومین جشنواره اکران آثار و تولیدات سینمایی ایران در مالزی، با اشاره به اهمیت و جایگاه ژانر دفاع مقدس یا همان سینمای جهاد مقدس گفت: این ژانر سینمایی مشکلات و آسیبهای جنگ تحمیلی ایران در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ را به تصویر میکشد. علاقهمندان به سینما، در خارج از ایران کمتر با این ژانر آشنایی دارند، اما بیش از ۳۰۰ فیلم در این ژانر با کارگردانانی چون ابراهیم حاتمیکیا، مجید مجیدی و کمال تبریزی در ایران تولید شده که می توان گفت نام حاتمیکیا برجستهترین و پربارترین نام در این ژانر است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره اکران فیلمهای ایرانی در شهرهای کوالالامپور، پوتراجایا و جزیره پینانگ از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، در خصوص تجربه خود در اکران این فیلم ها گفت: تماشای چهار فیلم از مجموع فیلم های به نمایش درآمده در این جشنواره، درک بهتری از سینمای دفاع مقدس یا جهاد مقدس به من داد.
بنموسی افزود: آگاهی علاقهمندان به این ژانر به برگزاری جشنواره فیلمی که پدرام خسروانژاد در سال ۲۰۰۷ در نیویورک و مرکز باربیکن لندن ترتیب داد و در پی آن انتشار مطالعهای توسط وی با عنوان سینمای دفاع مقدس ایران: دین، شهادت و هویت ملی در ایران در سال ۲۰۱۲، برمیگردد.
وی اظهار کرد: این گونه سینمایی در اصل به عنوان ابزاری تبلیغاتی درباره مشارکت مردمی در جنگ ایران و عراق که توسط قدرتهای غربی و رژیم صهیونیستی حمایت میشد، شکل گرفت. با این حال، پس از پایان جنگ همچنان به حیات خود ادامه داد؛ اما این بار با هدف حفاظت از فرهنگ، هویت و ملیت ایرانی یا ایرانی-اسلامی در برابر تهاجم و حملات خارجی.
فیصل تهرانی، در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به فیلمهای سینمای دفاع مقدس، نقش سپری در برابر تسخیر یا استعمار فرهنگی داده می شود.
وی به روند تحولی فیلمهای سینمایی دفاع مقدس به عنوان فرم متمایز و پیشرفته ای یاد کرد که با طرح سوالات و موضوعات سینمای اجتماعی و مشکلاتی که مردم ایران با آن دست به گریبان بودند، برجسته شد.
این استاد دانشگاه ملی مالزی، هدف از برگزاری جشنواره فیلم ایرانی در کوالالامپور را آشنایی علاقهمندان سینما در مالزی با ژانر جهاد مقدس برشمرد و گفت: فیلم هناس (۲۰۲۲) ساخته حسین دارابی، بدون قرار قبلی (۱۳۹۱) به کارگردانی بهروز شعیبی، بادیگارد (۱۳۹۵) ساخته ابراهیم حاتمیکیا، و امروز (۱۳۹۳) اثر رضا میرکریمی به ژانر سینمای دفاع مقدس تعلق دارند و جوایز سینمایی در خارج از ایران کسب کردهاند که نشان میدهد با وجود اینکه گاهی به عنوان سینمای تبلیغاتی به آن نگاه میشود، از کیفیت هنری آن کاسته نشده است.
پژوهشگر حوزههای حقوق بشر، اقلیت ها، آسیای جنوب شرقی و ادبیات تطبیقی اذعان کرد: آثاری همچون «هناس»، «بادیگارد» و «بدون قرار قبلی» مفهوم پاسداری از هویت فرهنگی ایرانی – اسلامی را به مخاطب ارائه میکند و در دو اثر نخست به شکلی هنرمندانه ترور دانشمندان ایرانی توسط عوامل موساد را نشان داده و حق علمی ایران برای داشتن دانش هستهای را مطالبه میکند، چیزی که غرب آن را برای شرقیها و مسلمانان انکار میکند.
وی با اشاره به داستان واقعی ترور داریوش رضایینژاد دانشمند ایرانی در هناس و روایتی از آسیب، معضل و آشفتگی یک محافظ امنیتی نخبه برای حفاظت از یک دانشمند هستهای جوان و سرسخت در بادیگارد، گفت: صحنه ای از جنگ با دشمن در این آثار وجود ندارد اما ذهن را پر میکند و با وجود اینکه از سینما خارج شدهاید، روح تان پر است. در این فضای ضداسرائیلی و ضدغربی، این آثار سینمای ایران، ارزش دیدن را دارد.
فیصل تهرانی، در ادامه ارزشهایی همچون بازکشف ایمان و هویت ملی شخصیت اصلی فیلم بدون قرار قبلی که به یک زن اروپایی تبدیل شده است و همچنین به تصویر کشیدن ارزش های والای اخلاقی و انسانی در فیلم امروز را به عنوان نمونههای برجستهای در فیلمهای این جشنواره عنوان کرد و گفت: فیلمهای دفاع مقدس یا سینمای جهاد مقدس باید توسط مخاطبانی که احساسات اسلامی دارند یا سینماگران مسلمان مالزیایی تماشا شوند. اگر می خواهید ظاهری مسلمان داشته باشید، میتوانید، اما بگذارید با علم و آگاهی باشد.
وی تاکید کرد: نیازی به حسادت ورزیدن به فیلمسازان لیبرال نیست. سینماگران متعهد به اسلام ما می توانند از تجربه ایران بیاموزند. چه شرمی در این کار است؟ آنها می توانند به تهران بروند و با این فیلمسازان ملاقات کنند. قبل از بازگشت، یک یا دو ماه در کارگاههای آموزشی شرکت کنند.
استاد دانشگاه ملی مالزی، در پاسخ به این سوال که در مقابل غرب چه کاری انجام می دهید؟ گفت: پس از آنچه برای غزه اتفاق افتاد، هرکسی که عاقل باشد دیگر به دنبال پیروی از آن سوی دنیا نخواهد بود. این فیلمهای دفاع مقدس یا سینمای جهاد مقدس، معنای واقعی مراقبت از خود در فضای فرهنگی را نشان میدهند. در سایه نمایش، ما از هویت، عقاید و ارزش های خود محافظت میکنیم.