تهران-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری با حضور شخصیت‌های علمی از کشورهای مختلف از ۳۰ فروردین تا دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ به میزبانی این دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مجید عباس‌پور دبیر علمی و اجرایی کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری روز چهارشنبه درباره برگزاری کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری اظهار داشت: این کنفرانس بین المللی از ۳۰ فروردین ماه تا ۲ اردیبهشت سال آینده به مدت چهار روز در کتابخانه ملی و دانشگاه صنعتی شریف با حضور استادان و شخصیت های علمی از کشورهای مختلف برگزار می شود. در این کنفرانس ۳۵ مقاله بین المللی ارائه می شود.

وی درباره شرکت نمایندگان دانشگاه های مختلف در این کنفرانس بین المللی گفت: دانشگاه هایی برای شرکت در کنفرانس انتخاب شده اند که در این فعالیت صدایی داشته باشند که این صدا می تواند به مسوولان این کشورها منتقل شود. همچنین موضوع دیگری که در کنار این کنفرانس پیگیری می کنیم، مشارکت های علمی با این دانشگاه ها است که براساس آن بتوانیم همکاری هایی را در این زمینه توسعه دهیم تا زبان مشارکتی هم از نظر سیاسی داشته باشیم.

دبیر علمی و اجرایی کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری تاکید کرد: برای برگزاری کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری با کشورهای عراق، ازبکستان، چین، هند، عمان، پاکستان، اسپانیا و ترکیه ارتباط بین المللی برقرار کرده ایم و از ایران از دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی، اصفهان، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی حضور دارند.

عباسپور درباره این که چگونه دانشگاه صنعتی شریف با وجود تحریم‌ها توانست به برگزاری کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری اقدام کند؟، گفت: در حال رایزنی برای برقراری ارتباطات بین المللی با کشورهای مختلف هستیم تا در کنار جنبه‌های سیاسی و اجتماعی ارتباطات علمی قوی را در قالب برگزاری کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری ایجاد کنیم، چرا که این حرکت تحریم شکن است و به دنبال این هستیم که تحریم‌ها را با این کار دور بزنیم و تاجایی که مطلع هستیم سازمان ملل ما را تحریم نکرده است.

وی همچنین اظهار داشت: در سال ۱۹۹۳ میلادی برای اولین بار مسئله مواجهه با تغییر آب و هوا در دنیا مطرح شد؛ بر همین اساس اولین نشست جهانی به منظور حل این مسئله و تصمیم گیری‌های مرتبط در برزیل برگزار شد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: در این راستا اختلافاتی بین کشورهای تولید کننده نفت به وجود آمد و در این زمینه کشورها به ۲ دسته توسعه یافته و درحال توسعه یا جهان سومی تقسیم شدند و تمام کشورهای تولید کننده در آن قرار گرفتند.

عباسپور گفت: در سال ۱۹۹۷، چون پیشرفتی حاصل نشد نشست بین المللی دیگری برای کمک رسانی کشورهای توسعه یافته به کشورهای درحال توسعه در راستای کاهش انتشارگازهای گلخانه‌ای با عنوان مکانیزم توسعه پاک در ژاپن برگزار شد.

وی ادامه داد: کشور ایران در سال ۲۰۰۲ میلادی رسما به این موضوع پیوست، اما تاکنون حتی یکبار هم از این فرصت استفاده نکرد. در سال ۲۰۲۰ کشورهای توسعه یافته دیگر رقبتی برای انتقال فناوری به کشورهای درحال توسعه نداشتند.

دبیر علمی و اجرایی کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری یادآور شد: تصمیم گیری شد تا در سال ۲۰۳۰ سهم انرژی‌های تجدید پذیر به ۶۰ درصد برسد و هم اکنون سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران در تولید برق کمتر از یک درصد است؛ بنابراین در جایگاه آسیب پذیر در این حوزه قرار داریم.

عباسپور درباره عنوان کنفرانس تاب آوری توضیح داد: تاب آوری به این معناست که بتوانیم مسائل را شناسایی کرده و راه حل‌های علمی را برای حل نیازها جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی ذکر کرده اند که تا سال ۲۰۳۰ سهم انرژی‌های تجدیدپذیر سه برابر می‌شود در آمریکا به ۲۳ درصد رسیده است و سالی ۴ تا ۵ درصد به آن اضافه می‌شود.