کرمان- ایرنا- در شرایطی که بسیاری از بانک‌ها مورد نقدهای جدی در پرداخت تسهیلات و نیز مدیریت منابع و مصارفشان قرار دارند، نشست شورای هماهنگی بانک‌های کرمان به ریاست استاندار برگزار و بر ایفای نقش بیشتر بانک ها در رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات و نیز کشیک های نوروزی‌شان تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی فداکار استاندار کرمان روز پنجشنبه در این نشست، غیر از توصیه و دستورهایش به مدیران بانک ها برای ورود بیشتر به مقوله های اشتغالزایی، پرداخت تسهیلات مسکن و غیره، گریزی هم به جایگاه و نقش مهم بانک‌ها در اقتصاد و مدیریت امور زد و گفت که بانک ها در زمینه‌های مختلف به ویژه رفع موانع تولید نقش بسیار مهمی دارند.

وی با اشاره به اینکه یک وجه اتفاقات مثبت اقتصادی در استان، عملکرد بانک‌ها بوده است، گفت: پایه اصلی توفیقات اقتصادی در این استان بانک‌ها هستند.

عملکرد بانک‌ها در حوزه مسکن

اما استاندار کرمان در ادامه با اشاره به اینکه مسکن روستایی، سهل‌ترین مسکن برای مردم است، تصریح کرد: این مسکن وام بسیار خوب با نرخ پایینی دارد و در ماندگاری مردم در روستاها نیز موثر است.

فداکار استاندار کرمان

وی در حوزه مسکن روستایی از بانک‌ها خواست تمهیدات را بیاندیشند و مسائل را راحت کنند و خطاب به مدیران بانک های استان افزود: با فرمانداران در شهرستان‌ها هماهنگ باشید زیرا می توانند بهترین نماینده شما باشند و مرتبط با مردم هستند.

فداکار اشاره کرد: با حجم زمینی که سال آینده برای توسعه نهضت ملی مسکن در استان واگذار می‌شود اگر این عملکرد در در بانک‌ها حاکم باشد، به مشکل خواهیم خورد لذا باید طرحی نو در اندازید و با این شیوه، به واقع نمی‌شود کاری کرد.

وی ادامه داد: محدودیت ها و معذوریت شما به جای خود باقیست اما با توجه به حجم واگذاری های زمین، سال آینده حجم عظیمی برای پرداخت وام‌های مسکن به سراغ شما( بانک ها) می‌آید و توجه داشته باشید که مسکن مهمترین کار و مقوله اشتغال زا در جامعه است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه تصمیم شما(مدیران بانک‌ها) تا عمل همکاران شما در شعبه‌ها بعضی اوقات از زمین تا آسمان فاصله دارد، گفت: در این زمینه فرمانداران می‌توانند کمک دهند و موضوعات را به شما منتقل و رصد کنند.

نقش بانک‌ها در بافت فرسوده

وی همچنین به نقش کمک کننده بانک‌ها در حوزه بافت فرسوده اشاره کرد و اظهارداشت: در این زمینه در خود شهر کرمان برنامه داریم، اگر در یک محله با بافت فرسوده ساختمانی هشت طبقه به طور مثال ساخته شود، کل آن منطقه را تحث تاثیر قرار می‌دهد.

فداکار بیان کرد: می خواهیم بانک ها به ویژه در بخش مسکن کمک کننده باشند؛ مسکن، مهمترین مشکل مردم است و اگر بانک ها پای کار نباشند خانه ای ساخته نمی شود.

وی بیان کرد: متاسفانه اقتصاد ما بانک‌محور است و اصل سرمایه گذاری‌ها، سرمایه در گردش و مسکن مرتبط به بانک است و این موضوع فشار به بانک‌ها می‌آورد.

استاندار کرمان ضمن قدردانی از زحمات بانک‌ها در ایجاد اشتغال به موضوع وام مسکن گفت: این مهم برای بانک‌ها جز بانک مسکن پدیده جدیدی است و این بانک‌ها در زمینه وام مسکن به ویژه در حوزه ارزیابی‌ها و نوع کار، شاید خیلی آمادگی نداشتند.

کشیک فعال برای خودپردازها تعیین شود

وی با اشاره به اینکه یکی از گرفتاری‌های مردم در ایام عید بحث خودپردازهاست و از بانک‌ها می خواهیم تمهیداتی در این زمینه بیاندیشند گفت: کشیک فعال برای خودپردازهای تعیین کنید و شعب کشیک نیز در بانک‌ها فعال باشد.

ضرورت راه‌اندازی باجه در شهرهای جدید تاسیس

فداکار در ادامه بر ضرورت راه‌اندازی باجه بانکی در شهرستان‌های تازه تاسیس جازموریان و گُنبکی تاکید کرد و افزود: بانک‌ها در شهرهای جدید تاسیس قرار بوده باجه راه بیاندازند اما اتفاقی نیافتاده و کار معمول مردم شهرستان دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به اینکه سریع تر باید باجه‌های بانکی در شهرستان‌های تازه تاسیس برای راه افتادن کار مردم ایجاد شود، تاکید کرد: به‌خصوص ایجاد باجه‌های پست بانک در این مناطق دارای اهمیت است.

تیم اقتصادی استان همواره در کنار شبکه بانکی

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی استان همواره در کنار شبکه بانکی بوده است افزود: همواره سعی داریم همراهی خوبی با بخش تولید در استان داشته باشیم و در این راستا در تمامی کارگروه‌های رفع موانع تولید شرکت کرده ایم.

عبدالله آبسواران با اشاره به رشد حدود ۳۳ درصدی منابع شبکه بانکی استان در بازه زمانی بهمن ماه تاکید کرد: هم اینک بیش‌از ۱۸۴ همت منابع بانکی در استان کرمان وجود دارد.

وی به رشد ۳۷ درصدی مصارف شبکه بانکی استان نیز اشاره کرد و افزود: مصارف بانکی استان از ۸۱ درصد به ۸۴درصد در بهمن ماه افزایش داشته است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان با تاکید بر اینکه در بحث فرزندآوری همه بانک‌ها در استان پای کار هستند به نقش فعال بانک‌های تجارت، ملت و ملی در این زمینه اشاره کرد.

وی، لزوم تقسیم وام‌های تکلیفی در بخش‌های حمایتی به بانک‌های مستقر در سطح شهرستان‌ها را به منظور کاهش فشار کاری مطرح کرد و افزود: رویکرد ما آن است که بانک‌ها در توسعه استان نقش داشته باشند و در کنار بخش تولید در رفع نیازهای مالی همراهی کنند.