یزد- ایرنا- به دنبال درج مطالبی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر قطع درختان انارستان یزد و به دنبال آن انتشار گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از این موضوع، فرزند پدر انار ایران که بنیانگذار این انارستان است با ارسال نامه‌ای، بخشی از مطالب ذکر شده توسط معاون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان را رد و مدعی شد، برخی از درختان سالم این مجموعه قطع شده است.

معاون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد روز جمعه(دیروز) به ایرنا گفته بود: قطع برخی از درختان مجموعه انارستان یزد به دلیل شیوع بالای آفات، بیماری‌ها و سن بالای درختان بوده و قطع تنه‌های به ظاهر سالم نیز به دلیل آلودگی آنها و احتمال گسترش این آلودگی به درختان دیگر بوده است.

"احمد بهزادی" فرزند حبیب بهزادی، پدر انار ایران و بنیانگذار انارستان یزد روز شنبه در نامه که برای ایرنا ارسال کرد، آورده است: هم اکنون درخت اناری که شامل تنه اصلی و شاخه های فرعی باشد، داخل مجموعه کلکسیون دیده نمی شود و درختان بی برگ و محصولی که در گزارش اشاره شده حدود یک هکتار از این مجموعه ی ۱۱ هکتاری هست که طی چند سال اخیر برای تکثیر ارقام تجاری غرس شده و ارتباطی با کلکسیون ندارد.

وی افزود: نیمی از درختان کلکسیون حدود ۱۰ سال پیش و به همین بهانه کرم و آفات، طی اقدامی هماهنگ نشده و غیراصولی کف بر شد و به دنبال آن مدیران وقت مرکز برکنار شدند؛ اکنون این درختان با وجود رسیدگی بخش خصوصی در ۲ سال گذشته، به علت هرس غیراصولی هیچگاه به شکل اولیه بازنگشت و این اتفاقی است که اکنون برای تمام باغ روی داده است.

وی اضافه کرده: آفتی که ایشان (معاون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد) عنوان کرده، کرم سرشاخه خوار است که عمق نفوذ آن در شاخه های نازک و متوسط درخت است و هیچگاه به تنه اصلی وارد نمی‌شود و عدم رسیدگی به باغ در یک دهه گذشته، ممانعت مدیران ایستگاه در استفاده از سموم مجاز برای مبارزه فراگیر با آفات و مخالفت با حذف علف‌های هرز توسط زنجیره طبیعی و دام علت شیوع آن بوده است.

بهزادی مدعی شده است: همین عامل موجب ضرر زیان مالی ناشی از عدم برداشت محصول مطلوب برای بخش خصوصی بود که با هزینه شخصی و صرفا برای حفظ این یادگار اقدام به احیای کلکسیون کرده است.

وی در پرسشی مطرح کرده است: آیا از میان تمامی درختان، هیچ درخت سالمی وجود نداشت که تنه آن حفظ شود؟ این باغ ۲ سال پیش با وعده عقد قرارداد ۱۰ ساله به من واگذار شد؛ قولی که هیچگاه عملی نشده و با وجود هزینه های میلیاردی با بریدن درختان این مسئله ناتمام مانده است.

فرزند حبیب بهزادی، پدر انار ایران و بنیانگذار انارستان یزد یادآور شد: طی این ۲ سال هیچکدام از مسوولان استان بازدیدی از مرکز نداشتند و دستی با هدف یاری دراز نکردند؛ استان یزد کویر تشنه و آفتاب سوزان دارد؛ پدران ما مبتکر کاریز بودند و باغ های خرمی احداث کردند؛ درختان تکیده و رنجور کلکسیون جهانی یزد را که نیاز به جراحی دلسوزانه بود قطعه قطعه کردند؛ اگرچه باورش سخت است ولی عکس های منتشر شده دقیقا همان انارستان مرکز تحقیقات است و با حذف درختان ، تنها خارها در تصاویر جولان می‌دهند و پشت خارها همان جاییست که تا چند روز قبل درختان انار ۳۰ ساله وجود داشتند.

بهزادی در پایان نوشته است: درهای مجموعه انارستان را جهت نشان دادن واقعیت به مردم شریف استان یزد باز کنند تا نماینده بخش خصوصی با نشان دادن تصاویر هوایی و سایر جزییات کلکسیون، واقعیت را نشان دهند.

"محمد رضا وظیفه شناس" معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در پاسخی کوتاه به اظهارات آقای بهزادی نوشت: به استحضار می‌رساند؛ اصلاح و تربیت کلکسیون انار، به‌طور مستمر زیر نظر متخصصین کشاورزی انجام می‌گردد و توضیحات ایشان، نقطه نظرات شخصی بوده و از نظر علمی نحوه هرس، نوع آفت، روش کنترل آفات(عدم کاربرد سموم شیمیایی در باغ‌های انار) که ایشان بیان فرمودند صحیح نمی‌باشد و این مرکز آمادگی لازم را در ابتدای سال آینده برای بازدید کلیه علاقمندان و متخصصین دارد.

مجموعه انارستان یزد با ۷۶۲ رقم محصول انار در سال ۱۳۶۶ بنیان نهاده شد و بعد از مجموعه انارستان ترکمنستان و روسیه، بزرگترین مجموعه انارستان‌ جهان است که مجموعه ای از ارقام انار را در خود جای داده است .

ارقام انار این مجموعه در سال ۱۳۶۶ به همت آقای "حبیب بهزادی" و گروهی از همکاران مرکز تحقیقات در بخش های خاک و آب ، باغبانی و زارعت، از مناطق مختلف کشور جمع آوری شد.

وسعت این مجموعه حدود ۱۰ تا ۱۱ هکتار است و ارقام انار آن عمدتا غیرتجاری است و از مشخصه های برخی ارقام آن پاکوتاهی یا مقاومت به تنش ها می باشد.