زنجان - ایرنا - رشته کونگ فو در استان زنجان قدمت زیادی دارد و همواره در رده‌های بالای کشوری قرار داشته است و همچنان نیز روند رو به رشدی را طی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش کونگ فو رشته‌ای رزمی، مهیج و پرطرفدار است که به دلیل ریشه داشتن در آداب و سنن ایرانیان علاقه مندان زیادی را در کشور به خود جلب کرده است و شمار آنها نیز روز به روز افزایش می یابد.

کونگ فو یکی از ورزش های رزمی و دارای تکنیک ها و حرکات ظریفی است که تقریبا در بسیاری از مکان های عمومی و خصوصی، مکان های ورزشی و پارک ها انجام می شود.

این رشته که شباهت زیادی به ورزش کاراته دارد، جزو ورزش های هنری است که تمرین و فعالیت در آن موجب سلامت جسمانی و روانی و افزایش اعتماد به نفس و کنترل احساساتی مانند خشم و ترس می شود.

فعالان در این رشته ورزشی نحوه دفاع از خود و حمله به حریف را می آموزند؛ تمرینات این رشته می تواند با استفاده از کیسه های بوکس و با ضربات پا و چرخش های منظم انجام می شود.

کونگ فو با سبک های متعدد انجام می شود که " توآ " یکی از هنرهای رزمی از پرطرفدارترین سبک های این رشته ورزشی است.این رشته ورزشی با سبک ها و روش های مختلفی انجام می شود که "‌ توآ "‌ به عنوان یک هنر رزمی، پرطرفدارترین سبک این ورزش است.

این سبک دارای هفت "‌مایگاه "‌بوده که مایگاه اول شامل فعالیت های فیزیکی و مایگاه‌های بعدی شامل فعالیت های روانی است.

جنگاوران، "من تو ما" و پر توآ، پارس رزم و تو آدو نیز از دیگر سبک ها و روش های رشته ورزشی کونگ فو است.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع هرچه بیشتر در خصوص وضعیت فعلی ورزش کونگ فو در زنجان با علی حدادیان رییس هیات کونگ فوی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: رشته ورزشی کونگ فو از چه سالی وارد کشور و استان زنجان شده است؟

رشته ورزشی کونگ فو از اواخر سال ۱۳۴۷ پیشکسوتان این رشته در ایران بنیانگداری شد.

در اواسط سال ۱۳۵۰ نیز این رشته در استان زنجان توسط شهید عطایی راه اندازی و فعال شد و تاکنون نیز فعالیت مستمر و پویایی داشته و به عنوان یکی از رشته های بسیار قدیمی در استان زنجان مطرح است.

این رشته در استان همواره پویایی داشته و ورزشکاران آن قله های رفیعی را در میادین کشوری و بین المللی کسب کردند و هم اکنون نیز بیش از یک هزار و ۵۰۰ ورزشکار در آن فعالیت می کنند که بیش از ۵۰۰ نفر از این ورزشکاران بانوان هستند.

ایرنا: هیات کونگ فو استان در سال جاری چه رویدادهایی را برگزار کرده است؟

تیم کونگ فوی استان زنجان در ۱۱ مسابقه کشوری که امسال برگزار شد عناوین قهرمانی، نایب قهرمانی و سومی را از آن خود کرد.تیم کونگ فوکاران استان در ۲ دوره مسابقات قهرمانی کشور حضور داشتند همچنین در همه ۱۱ دوره مسابقات کشوری که برگزار شد تیم کونگ فوی استان حضور داشت که با کسب عناوین قهرمانی، نایب قهرمانی و سومی کار خود را به نحو احسن انجام داد.

اخیرا نیز مسابقات قهرمانی کشور دختران در زنجان برگزار شد.

ایرنا:‌ ورزش کونگ فو بانوان چه چشم اندازی دارد؟

حدود پنج سال است که در بانوان فعالیت زیادی داریم تا مربیان زیادی را پرورش دهیم و بتوانیم از آنها جهت رشد و بالندگی ورزشکاران استفاده کنیم.

در بخش بانوان نیز مربیان تازه کاری داریم که ممکن است در مقاطعی برخی از بانوان مربی نتوانند فعالیت کنند که به طور مستمر مربیان دیگری جایگزین می‌شوند.

در سبک توآ قهرمانی کشور که در استان زنجان برگزار شد ۱۱ مدال رنگارنگ را کسب کردیم.

ایرنا: کونگ فو دارای چه سبک هایی است و چه سبک هایی اقبال بیشتری دارند؟

۲۳ سبک در رشته کونگ فو فعال است که اکثر این سبک ها ریشه ایرانی دارد. خود کونگ فو به خصوص سبک توآ ریشه ایرانی دارد و بنیانگذاری آن در ایران انجام شده است.

از سال ۱۳۸۶ مسابقات بین المللی این رشته ورزشی در ایران انجام و اولین دوره مسابقات کشورهای جهان اسلام نیز در اصفهان برگزار شد که یکی از تیم های حاضر در این مسابقات تیم استان زنجان با نام دانشگاه آزاد

بود و توانست عنوان نایب قهرمان این مسابقات را کسب کند و بعد از آن نیز مسابقات جام باشگاه‌های کونگ فو در زنجان برگزار شد که در این رقابت ها نیز زنجان مقام نایب قهرمانی این رشته را از آن خود کرد.

این رشته ورزشی با توجه به اینکه ریشه در سنت های ما دارد و کاملا بومی ایران است همه این سبک ها مقبول هستند.

برخی از سبک ها مانند دوچوب،‌ توآ، آنزان، نیوکونگ فو،‌ پارسیان رزم بارزتر از بقیه سبک ها هستند.

این رشته ورزشی به دلیل اینکه قدمت بالا و ریشه در آیین و رسوم ایرانیان دارد و با روح و روان ما عجین است نسبت به برخی رشته های دیگر برتری دارد. مصداق هر آن چه از دل برآید بر دل نشیند، است.

ایرنا: عملکرد فعلی رشته ورزشی کونگ فو چگونه است ؟

در زمان حاضر پنج ملی پوش در استان زنجان داریم و به تازگی نیز پنج نفر از مدال آوران ما که در مسابقات آزاد شرکت کرده بودند عضو تیم ملی هستند که بعد از عید اردوی آنها تشکیل می شود و بعد از آن انتخاب درون اردویی و حضور در مسابقات بیم المللی را در پیش خواهند داشت.

کونگ فوکاران استان زنجان در هر رویدادی که شرکت می کنند قطعا منجر به کسب مدال و صعود تیم می شوند.

ایرنا: کونگ فو در شهرستان های استان در چه وضعیتی قرار دارد؟‌

با توجه به پتانسیل خوبی که به لحاظ ورزشکار و مربی در شهرستان های داریم این عاملی است برای رشد بسیار زیاد این رشته ورزشی در شهرستانهای استان به طوریکه در حال حاضر در شهرستانهای ابهر، طارم، ایجرود، سلطانیه و خدابنده فعالیت های این رشته ورزشی بسیار چشمگیر است و یک پایه تیم های استان از همین شهرستان ها است و عملا مدال آوری نیز توسط آنها انجام می شود چراکه مربیان قدرتمندی دارند و بچه های قدری و آماده ای را تحویل تیم می دهند.

کونگ فوکاران شهرستانهای استان پایه قوی تیم استانی هستند و همواره حرف اول را می زنند.برای مسابقات وقتی می خواهیم تیمی را انتخاب کنیم از همه شهرستان های استان حضور دارند در این خصوص طارم، ابهر و ایجرود حرف اول را می زنند و ما به راحتی می توانیم تیم قدرتمندی را برای حضور در رویدادهای قهرمانی کشور پایه ریزی و اعزام کنیم.

رقابت بین ورزشکاران این رشته در شهرستانها بالاست و این امر تیم را قوی می کند و یکی از عوامل رشد و بالندگی هیات کونگ فو همین رقابتهاست.

در شهرستان ها مربیان قدرتمندی داریم و از همه امکانات شهرستانها هم استفاده می کنیم در برگزاری مسابقات قهرمان کشوری تنها به مرکز استان توجه نمی کنیم بلکه این مسابقات در شهرستان های استان نیز برگزار می شود.

در ابهر اخیرا رویداد قهرمان کشوری را برگزار کردیم و هم اکنون نیز درخواستهایی برای برگزاری این رویدادها در شهرستان های استان داریم.

ایرنا:‌ برای ورود به این رشته ورزشی از چه سنی می توان اقدام کرد؟

از نونهالان تا بزرگسالان و پیشکسوتان می توانند در این عرصه فعالیت کنند. همانطوریکه ورزش کردن محدودیت سنی ندارد در این رشته هم محدودیتی وجود ندارد. علاقه مندان به این رشته ورزشی را از هشت سالگی پذیرش می کنیم و تحت آموزش قرار می دهیم.

رشته های رزمی از ورزشکاران فعال شاخصه می سازند و مربیان در سبک های مختلف ویژگی هایی را در این افراد رشد می دهند در این رشته ورزشی حتی از افراد معلول نیز حضور دارند چراکه می‌توانند آمادگی بدنی ذهنی و جسمی خود را ارتقا دهند حتی افرادی داشتیم که از نظر شنوایی مشکل داشتند و با ارتباط پاها این تکنیک به آنها منتقل می شد و این نشان می دهد که ورزش کونگ فو برای هیچ فردی با هر شرایط سنی و جسمی محدودیت ندارد.

ایرنا: علاقه مندان در استان چگونه می توانند این ورزش را آغاز کنند؟

در همه شهرستان های استان هیات کونگ فو و سالن های تمرین را داریم. در مرکز استان نیز هم اکنون ۱۳ باشگاه کونگ فو داریم که در این رشته ورزشی فعالیت می کنند علاقه مندان می توانند به هیات ها و یا سالن های ورزشی برای ثبت نام مراجعه کنند.

ایرنا: هیات کونگ فو برای رده های سنی پایه چه کاری انجام داده است و چه برنامه هایی برای آینده این رشته ورزشی دارد؟

یکی از مواردی که این هیات بسیار به آن دقت می کند رده های سنی پایه و نونهالان است که از مربیان بسیار برجسته ای برای آموزش آنها استفاده می کند. اولین پایه آنها در هیات کونگ فو پایه ریزی می شود در سالن اختصاصی هیات تمرین های اولیه برای این رده برگزار می شود تا بنیه قوی داشته باشند.

توسعه این رشته ورزشی در همه استان و برگزاری رویدادهای مختلف و تربیت داوری و مربی از برنامه های در دستور کار این هیات است و یکی از اهداف مهم هیات کسب‌ مدال‌های های رنگارنگ و حضور پررنگ در مسابقات داخلی و بین المللی است که با همراهی حامیان مالی به خوبی محقق خواهد شد.

کونگ فو استان زنجان از سالیان دور فعالیت دارد و با قدرت نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد و با توجه به زیرساختهایی که دارد در سالهای آینده بیشتر از آنچه که هست درخشش خواهد داشت.