به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه در دویست و بیست و سومین جلسه شورای شهر که در آخرین هفته سال ۱۴۰۲ برگزار شد در خصوص آخرین وضعیت تولید اتوبوسهای برقی اظهار کرد: قطعا ترجیح ما این است که بتوانیم از ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم اما خودروسازان داخلی نتوانستند به تعهد خود مبنی بر تحویل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تا آخر سال جاری عمل کنند.
وی با بیان اینکه در جلسه با نمایندگان مجلس نیز گفتیم در زمان کرونا هم تا زمان ساخت واکسن، نسبت به واردات اقدام کردیم، افزود: برای اتوبوسها نیز شرایط به همین شکل است و امیدواریم خودروسازان داخلی سریعتر بسازند و تحویل دهند.
وی اضافه کرد: البته تولیدکنندگان با مشکل خرید تجهیزات و ارز روبهرو هستند، یکی از خودروسازان گفته بود که ماهیانه ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل میدهد اما نتوانست تحویل دهد اگر تامین میشد ما ناچار به خرید خارجی نمیشدیم البته قیمت اتوبوس خارجی از داخلی ارزانتر است.
چمران ادامه داد: در خصوص تراموا هم باید بررسی کنیم که آیا واقعا این طرح در پایتخت اجرا شدنی هست یا خیر و آیا به کار شهر میآید و بعد وارد فازهای بعدی شویم.
وی با بیان اینکه تراموایی که در برخی کشورها ساخته و استفاده شده چرخ لاستیکی است و راننده ندارد چرا که در مسیر مشخص خود کنترل میشود، تاکید کرد: اگر قرار بر استفاده از این نوع تراموا باشد باید روی قیمت، کیفیت و نحوه کارکرد آن بررسی صورت بگیرد تا ببینیم به صلاح شهر هست یا نیست.
به گفته وی، تراموایی که نتواند شیب خیابان را طی کند و یک سال زمان ببرد تا آسفالت خیابانها برای ریلگذاری برداشته شود، کاربردی ندارد.
چمران با بیان اینکه در مورد تصمیماتی که برای مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو اتخاذ شده خبری ندارم، یادآور شد: مدیرعامل مترو متن مصاحبه خود را ارسال کرد و مطلب بدی در آن نبود، گفته شد که این موارد عنوان نشده و متن تغییر یافته و امیدواریم همینطور باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد در سال آینده شاهد ورود واگنهای مترو و اتوبوسهای خریداری شده در بخش حمل و نقل عمومی پایتخت باشیم.
وی همچنین اضافه کرد: باید شرایط به گونهای باشد که مردم با خیال راحت خودروی خود را در منزل بگذارند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند اگر تامین ناوگان در سال آینده انجام شود، میتوان به این موضوع امیدوار بود.