بجنورد- ایرنا- ورزش خراسان‌شمالی در سال ۱۴۰۲ شاهد بُرد و باخت های گوناگونی بود که مرور بر مهمترین آنها خاطرات تلخ و شیرینی زیادی را برای ما تداعی می کند.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۲ نیز با تمامی رخدادهای ورزشی اش به پایان رسید و اکنون که به رویدادهای ورزشی آن نگاهی می اندازیم با اخباری مواجه می شویم که برخی شیرین و برخی تلخ اند که چیزی جز افسوس برای شهروندان این خطه به ارمغان ندارند.

شیرینی ورزش خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲ آنجاست که بسیاری از طرح های نیمه تمامی ورزشی استان بعد از سال ها جان دوباره گرفت و کوراشکارانش با دست پُر از هانگژو برگشتند و تلخی اش آنجاست که تیم فوتبال اترک به سادگی فروش رفت و همچنان ورزشکاران خاص استان با کمبود امکانات دست و پنجه نرم می کنند.

خبرگزاری ایرنا خراسان شمالی نیز به همین بهانه مروری بر رویدادهای تلخ و شیرین ورزش استان در سال ۱۴۰۲ داشته است.

شیرینی‌های ورزش خراسان‌شمالی

جان دوباره تکمیل طرح های نیمه تمام

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت میراث دار ۵۹ طرح نیمه تمام ورزشی است که بسیاری از آنها با اقدامات جهادی دولت و جذب ۵۵۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور بر مدار تکمیل قرار گرفته است.

شاخص ترین آنها مجموعه ورزشی ۶ هزار نفری بجنورد، سالن سه هزار نفری شیروان و سالن ۲ هزار نفری اسفراین است با جذب اعتبارات از محل سفر استانی دولت جانی دوباره گرفتند.

اعتبار مصوب سالن ورزشی ۶ هزار نفری بجنورد از محل سفر دولت به خراسان شمالی یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که ۲۰۰ میلیارد ریال از آن در سال ۱۴۰۲ جذب شد.

۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز تاکنون برای سالن سه هزار نفری شیروان و از محل مصوبات سفر استانی دولت برای تکمیل این مجموعه ورزشی جذب شده است.

کسب ۱۷۴ نشان ملی و بین المللی

ورزشکاران خراسان شمالی سال ۱۴۰۲، ۱۷۴ نشان رنگین قهرمانی در مسابقات جهانی، بین المللی و کشوری کسب کردند.

بیشترین نشان های کسب های شده در رشته‌های مختلف جودو، کوراش و آلیش بوده است.

همچنین در این مدت ۱۲۴ ورزشکار خراسان شمالی به اردوی تیم ملی دعوت شدند که نسبت به سال 1401 رشد بیش از ۲ برابری داشته است.

ورزشکاران خراسان شمالی در رشته هایی همچون جودو، کوراش، آلیش و بوکس نیز به صورت ثابت در تیم ملی حاضر بودند.

غوغای کوراشکاران در هانگژو

خراسان شمالی پایتخت کوراش است و همواره برای حفظ این عنوان و افتخار آفرینی کشور ورزشکارانش سنگ تمام می گذارند.

این ورزشکاران بی ادعا کسب افتخار و عزت برای کشور را اولویت خود می دانند و به دور از هر حاشیه ای همچنان به دنبال افتخار آفرینی در میادین جهانی و آسیایی هستند.

هر ۲ نفر اعزامی کوراش به بازی های آسیایی هانگژوی چین از خراسان شمالی بودند و با دست پُر از این رقابت ها به استان بازگشتند.

"صادق آذرنگ" کوراشکار وزن منفی ۹۰ کیلوگرم در روز پایانی مسابقات کوراش بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو چهارمین طلای ایران را کسب کرد و "مجید وحید بریمانلو" نیز در این دوره از رقابت ها در برابر حریف ازبکستانی با وجود تلاش به نشان نقره دست یافت.

تلخی های ورزش خراسان‌شمالی

سوت پایان فوتبال حرفه ای

تیم فوتبال اترک بجنورد، تنها نماینده خراسان شمالی در لیگ دسته دوم به دلیل مشکلات مالی متعدد و بی مهری صنایع استان، امتیازش به تیمی تهرانی واگذار شد تا خواسته یا ناخواسته سوت پایان فوتبال حرفه ای استان به صدا درآید.

هدایت این تیم ابتدا در سال ۹۸ به فیروز کریمی سپرده شده بود و مردم خراسان شمالی فکر می کردند، کریمی یاور خوبی برای دستیابی آنها به رویاهای ورزشی است، اما مرد پرحاشیه فوتبال ایران بر خلاف وعده هایش با عملکرد ضعیفش این تیم را به قعر جدول کشاند.

سرپرستی اترک به یکی از سرمایه گذاران بجنوردی مقیم تهران سپرده شد اما بعد از چند ماه این مالک نیز اعلام کرد که از پس هزینه های این تیم بر نمی آید و زمزمه واگذاری تیم به استان های دیگر آغاز شد.

هر چه بود زیرسایه برخی بی مهری ها برای همیشه از این استان محروم اما ورزش دوست رفت تا سوت پایان حرفه ای فوتبال این خطه از شمال شرق کشور به صدا درآید و رویای فوتبالی مردمانش نیز در حد رویا بماند.

سونامی سرپرستی در هیات های ورزشی

براساس آخرین آمارها بیش از ۱۰ هیات ورزشی در خراسان شمالی به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب، سخت گیری ها در آیین نامه جدید برای ریاست هیات ورزشی و بی رغبتی فعالان رشته های ورزشی برای نامزدی در مجامع انتخابی با سرپرست اداره می شوند که بی تردید تعیین تکلیف نشدن آنها ورزش استان را بیش از پیش درگیر حاشیه ها خواهد کرد.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ مجمع انتخاباتی برای سر و سامان دادن به هیات های ورزشی خراسان شمالی برگزار شد اما همچنان بسیاری از هیات های ورزشی استان با مشکلات خاص سرپرستی دست و پنجه نرم می کنند.

جدال همیشگی ورزشکاران خاص با کمبودها

ورزشکاران خاص خراسان‌شمالی گرچه به دنبال افتخار آفرینی در میادین ملی و جهانی هستند اما کمبود امکانات رقابتی نابرابر برای آنها ایجاد کرده است که برای غلبه بر آن نیازمند حمایت مسوولان هستند.

این ورزشکاران توانمندی های خود را بارها در میادین ملی و جهانی ثابت کرده اند اما برای پربار کردن کارنامه ورزشی کشور، نمی خواهند دیگر رقیبی به نام کمبود امکانات داشته باشند تا تمام انگیزه و انرژی آنها پیش از رقابت ها بر باد رود.

آنها با وجود فقر امکانات ورزشی و حتی نداشتن یک سالن برای تمرینات بارها دعوت به اردوی تیم ملی و قهرمانی پتانک جهان را در عملکرد ورزشی خود دارند.

اینک ۲۷ هزار ورزشکار بیمه شده در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۷۳۴ نفر خانم و مابقی آقا هستند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی دارای ۵۱ هیات ورزشی فعال است و ۲۲۱ فضای ورزشی برای ورزشکاران در این استان شمال شرق کشور وجود دارد.