اهواز - ایرنا - سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز از آمادگی واحدهای بهداشتی در حوزه غرب شهرستان اهواز جهت ارائه خدمت در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ و فعالیت ۴۰ کارشناس در این مدت خبر داد.

امرالله مردانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۴۰ کارشناس و کاردان سلامت محیط مرکز بهداشت غرب اهواز از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ازهشت صبح تا ۲۰ و در صورت لزوم تا ۲۴ به منظور تامین، حفظ و ارتقای سلامت عمومی و پیشگیری از بیماریهای منتقله از عوامل محیطی به ویژه بیماری‌های منتقله از آب و غذا بر مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی ( از قبیل رستوران، قنادی، شیرینی فروشی و اغذیه فروشی) و اماکن عمومی (از قبیل فرودگاه، پایانه مسافربری، بازار، پاساژها، مراکز و اماکن اقامتی، تفریحی و مساجد) و رستوران‌های در مسیر راه‌ها، نظارت دارند.

وی افزود: همچنین کیفیت عرضه مواد غذایی و آب مصرفی، رعایت موازین و معیارهای بهداشتی ترمینال‌های مسافربری، ایستگاه‌های راه‌آهن، اتوبوس‌ها و قطارهای مسافربری، نظافت عمومی سرویس‌های بهداشتی، جایگاه‌های اسکان موقت مسافران نوروزی و ... را بررسی می‌کنند.

مردانی با تاکید بر لزوم استمرار ارائه خدمات بهداشتی حتی در ایام تعطیلات نوروز گفت: در حوزه غرب شهرستان، ارائه خدمات غربالگری تیروئید، بیماریابی سل، بیماری‌های منتقله از آب و غذا، مالاریا، سالک، درمان موارد گزش، مراقبت و پیگیری مادران باردار و کودکان و بازرسی از مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی به منظور تأمین، حفظ و ارتقای سلامت عمومی و پیشگیری از بیماری‌های منتقله از عوامل محیطی به ویژه بیماریهای منتقله از آب و غذا توسط پرسنل مرکز بهداشت غرب اهواز انجام می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به اینکه نیروهای بهداشتی در مرکز خدمات جامع سلامت شهر الهایی به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند اظهار کرد: محور مواصلاتی الهایی از محورهای پرتردد به شمار می‌رود که در حوزه غرب اهواز قرار دارد و در ایام نوروز به دلیل حضور میهمانان نوروزی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت انجام آزمایش غربالگری تیروئید در نوزادان گفت: بیماری کم کاری تیرویید نوزادان، در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است ولی در صورت تشخیص ندادن به هنگام و یا درمان نامناسب، میتواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود، که بار بیماری سنگینی را بر خانواده و جامعه وارد می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهترین زمان برای انجام آزمایش غربالگری تروئید نوزادان سه تا پنج روزگی است توضیح داد: به دلیل اهمیت موضوع، ارائه این خدمت توسط واحد نمونه گیری مرکز بهداشت غرب اهواز در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ ادامه دارد.

مردانی گفت: واحد نمونه گیری غربالگری تیروئید نوزادان مرکز بهداشت غرب اهواز واقع در کیان آباد نبش خ ۱۵ شرقی در روزهای سه شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲، ۲ و۴ فروردین ۱۴۰۳ از ساعت هشت تا ۱۲ آماده ارائه خدمت به هموطنان عزیز است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه بیماری‌های منتقله از آب و غذا، سل و مالاریا برای انجام نمونه‌های اورژانسی اخذ شده توسط کارشناسان مبارزه با بیماری‌های ستاد مرکز بهداشت غرب اهواز واقع در کیان آباد نبش خ ۱۶ شرقی در تایم اداری دایر است.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز اظهار کرد: واحد گزش مرکز بهداشت غرب اهواز که در بیمارستان رازی قرار دارد و مرکز تشخیص و درمان بیماری سالک در ایام تعطیلات نوروز به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمت است.

مردانی اضافه کرد: آزمایشگاه آب مرکز بهداشت غرب اهواز جهت انجام آزمایشات از نمونه‌های آب تهیه شده توسط بارزسان سلامت محیط مرکز بهداشت غرب اهواز در ایام تعطیلات نوروز دایر است.

دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی تصریح کرد: ارائه خدمات به مادران و کودکان در حوزه غرب اهواز نیز ادامه دارد و در تمامی محله‌های غرب شهرستان اهواز پرسنل مراقب سلامت، آماده پیگیری تلفنی و درب منزل هستند.

وی ادامه داد: سامانه تلفنی اورژانس مادران در اختیار تمامی مطب های حوزه غرب شهرستان اهواز گذاشته شده تا در صورت نیاز به پیگیری توسط کارشناسان بهداشتی، مورد استفاده قرار بگیرد؛ همچنین ماردان باردار می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۴۰۳۰ شماره ۴ از خدمات مشاوره‌ای و ارتباطات با کارشناسان بهداشتی استفاده نمایند.

مردانی گفت: علاوه بر فعالیت واحدهای محیطی حوزه غرب اهواز واحدهای ستاد مرکز بهداشت غرب اهواز من جمله واحد مبارزه با بیماریها، مادران، توسعه شبکه و مدیریت در ایام تعطیلات نوروز کشیک دارند.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز تاکید کرد: شهروندان می‌تواند از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ مشکلات و شکایات بهداشتی خود را گزارش کنند.