مشهد -ایرنا- رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مشارکت گرفتن مردم در تولید که سالها مورد غفلت واقع شده است، راهکار اصلی عبور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی است.

مسعود میرزایی شهرابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشارکت مردم در عرصه تولید خرد و کلان، تبعات ارزشمند بسیاری دارد و تحقق آن باعث می‌شود تولید رونق گرفته، هزینه‌های تولید کاهش یابد و در نتیجه تورم سیر کاهشی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاه عالمانه، هوشمندانه، واقع بینانه و از روی حکمت، شعار سال ۱۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامیدند، اظهار کرد: ایشان با یک تشخیص راهبردیِ درست و بر اساس ریشه‌یابی هوشمندانه‌ نظام مسائل کشور، ابرمسئله‌ "تولید" را شاه‌کلید حل مشکلات و راهکار اصلی عبور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی و اکسیر شِفابخش رفع تنگی معیشت مردم می‌دانند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: اینکه حمایت از تولید، جزء اصلی نقشه‌ راه کشور هر ساله مورد تمرکز و تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد، بیانگر این نکته است که هنوز کشور در این زمینه ضعف دارد و بایستی با تمام ظرفیت‌ها و امکانات از تولیدگران حمایت کرد تا با اشتغال‌آفرینی و افزایش ثروت ملی، نقدینگی کنترل شود و تورم و گرانی کاهش پیدا کند.
او اضافه کرد: یکی از نمونه‌های مشارکت مردم درعرصه‌های اقتصادی و تولید که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر آن تاکید داشته اند شرکت‌های دانش‌بنیان است.

میرزایی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با مشارکت گرفتن نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در عرصه تولید مبتنی بر فناوری و نوآوری، ضمن کمک به اشتغال این قشر ارزشمند، بخش عمده‌ای از نیاز کشور به محصولات و خدمات با فناوری بالا را مرتفع می‌ کنند.

وی با بیان اینکه رسوخ فناوری و نوآوری در جامعه و صنعت اهرم قدرتمندی در افزایش تولید است، گفت: دانشگاه و نخبگان در تحقق تولید دانش بنیان نقش‌آفرین هستند و بایستی شتاب پیشرفت‌های علمی و فناوری و گسترش تولیدات زیربنایی و تربیت سرمایه انسانی متخصص، کارآمد و ماهر توسط دانشگاه افزایش پیدا کند که در نتیجه آن اقتصاد دانش‌بنیان جایگزین اقتصاد نفتی خواهد شد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بر همین اساس توسعه‌ فعالیت های پارک‌های علم و فناوری که منجر به رشد شرکت های دانش بنیان و فناور می گردد، می تواند کاتالیزور رسیدن به اهداف باشد. قطعا اساتید دانشگاه و دانشجویان از جمله بازیگران اصلی این مسیر هستند تا با جهاد تبیین، مشاوره و هوشمندسازی فرآیندها، نقطه اتصال زیست بوم علم و فناوری با کارآفرینان در جهت جهش تولید باشند.

وی بیان کرد: مردم می‌توانند در جهش تولید نقش مهمی ایفا کنند. این امر شامل حمایت از کارآفرینان و استارتاپ‌ها، ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، ایجاد شرایط محیطی مناسب برای رشد و توسعه کسب و کارها، و همچنین ارتقاء سطح دانش و فناوری در جامعه است.

میرزایی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد نیز نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد، افزود: این دانشگاه با ارائه آموزش عالی و تخصصی، تربیت نیروی مهارتی، ایجاد ارتباطات با صنعت و بازار کار، پژوهش‌های نوآورانه و ارائه خدمات مشاوره ای به کسب و کارها، به جهش تولید کمک خواهد کرد، پارک‌ علم و فناوری نیز به عنوان پلی بین دانشگاه، صنعت و دولت، نقش مهمی در توسعه فناوری و ایجاد کسب و کارهای نوپا دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر کارگر ایرانی دارای ثبات و امنیت شغلی، قدرت خرید و معیشت مناسب باشد، ستون فقرات تولید قدرتمند می‌شود و فقر و فساد از بین می رود. واردات بی رویه و قاچاق و همراهی مردم با بازارهای غیرمولد مثل دلار و سکه، نه تنها کمر تولید داخلی را می شکند بلکه بصورت خودتحریمی عمل می‌کند.

به گفته وی، کارشکنی‌ها، ناهماهنگی‌ها، پیچ و خم‌های اداری و عدم توجه به حل نیازهای اشتراکی کارآفرینان بزرگترین موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در کشور است.

دانشگاه فردوسی مشهد با ۱۳ دانشکده، هفت پژوهشکده، ۱۳ خوابگاه، کتابخانه مرکزی، ساختمانهای اداری، تاسیسات و محوطه‌های ورزشی و فضای سبز در گستره ۳۰۰ هکتاری در جنوب غربی کلانشهر مشهد واقع شده است.

این دانشگاه که در سال ۱۳۲۸ تاسیس شد، سومین دانشگاه با سابقه ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز است.

هم اینک ۴۳۵ رشته و مقطع تحصیلی در ۶۳ گروه آموزشی در دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه ۲۴ هزار دانشجو تحصیل می‌کنندکه بیش از چهار هزار نفر آنان در مقطع دکتری، هشت هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند.