زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:‌ کشاورزان و بهره برداران از کشت های آبی غیرمجاز و انتقال آب به اراضی غیرآبخور اولیه و دیم خودداری کنند.

اکبر باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه کشاورزان باید این شرکت را در مدیریت منابع محدود آبی یاری کنند، افزود:‌ این امر با توجه به کاهش میزان بارندگی ها و افت سطح آبهای زیرزمینی بسیار ضروری است.

وی به کشاورزان و مالکان چاه های آب هشدار داد: در صورتیکه نسبت به کشت محصولات پر آب طلب یا انتقال آب به خارج از محدوده کروکی چاه و یا آب فروشی مباردرت کنند، بر اساس قانون با آنها برخورد قاطع خواهد شد.

باقری اظهارداشت:‌ برق متخلفان قطع، چاه آب آنها پلمب شده و جریمه سنگین خسارت به آبخوان خواهند شد.

وی به میزان بارندگی ها در استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون حدود۱۶۱ میلیمتر بارندگی در استان روی داده است که این میزان نسبت به سال قبل که حدود ۱۸۲ میلیمتر بود حدود ۱۱ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت حدود ۱۳ درصد کاهش نشان می دهد.

باقری به ورودی سدهای استان با توجه به بارندگی های صورت گرفته اشاره و خاطرنشان کرد: سد تهم تاکنون حدود ۲ میلیون مترمکعب ورودی داشته که این میزان سال قبل همین موقع حدود ۶.۵ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، یادآور شد: سد گلابر نیز ۲ میلیون مترمکعب تاکنون آورد داشته است که این میزان سال قبل حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب بود.

باقری ادامه داد: سد کینه ورس که تامین کننده آب شرب شهرهای ابهر و خرمدره است، تاکنون حدود ۲ میلیون مترمکعب ورودی دارد که این میزان سال قبل همین موقع حدود سه میلیون مترمکعب بود.

وی تصریح کرد: برای سد تالوار نیز تاکنون هشت میلیون مترمکعب ورودی ثبت شده که این میزان سال قبل حدود ۱۸ میلیون مترمکعب بود و این موضوع نشان می دهد که باید صرفه جویی را در اولویت برنامه های مصارف شرب و کشاورزی قرار دهیم.

باقری به لزوم اتمام طرحهای نیمه تمام آبی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: با تکمیل سدهای در حال ساخت می توان از هدر رفت نزولات آسمانی جلوگیری کرد تا در مواقع اضطراری و کمبود آب از آن بهره برداری کرد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید بر رعایت الگوی مصرف و پرهیز از بد مصرفی در همه بخشها، ادامه داد: بارشهای اخیر شاید بخشی از کمبودها را جبران کند ولی این همه موضوع نیست و اگر دقت لازم را در مصرف آب بخصوص در بخش شرب و کشاورزی انجام ندهیم با بحران کمبود آب روبرو خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان همچنین با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی از غرب کشور و بارش باران و احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های استان در روزهای پیش رو، گفت:‌ با توجه به احتمال وقوع سیلاب های شدید و خطرات جانی و مالی وقوع سیل، توقف، تردد، چادر زدن و اتراق به هر عنوان در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و تاسیسات آبی ممنوع است.

باقری از کلیه شهروندان، مسافران و گردشگران نوروزی خواست، توجه جدی به اخطاریه های نصب شده توسط امور منابع آب شهرستانهای تابعه در سطح استان داشته باشند.