قم - ایرنا - مدیرکل امور رفاهی استانداری قم گفت: پنج میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۶۳ مسافر در تعطیلات نوروز تا پایان سوم فروردین‌ماه در این استان تردد کردند.

حمیدرضا جعفری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: آمار فوق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود پنج درصد کاهش‌ یافته‌است.

وی اظهار کرد: ستاد تسهیلات زائران استان قم ویژه خدمات نوروزی آمادگی خود را قبل از نیمه شعبان با کمیته ۱۲ گانه انجام داده و تا پایان تعطیلات نوروزی این همکاری ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص اسکان زائران و مسافران نوروزی گفت: تاکنون افزون بر ۱۴۳ هزار نفر در هتل‌ها، بوستان‌های شهری، مساجد، مدارس و مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) اسکان یافته‌اند.

جعفری در ادامه گفت: بیشترین تلاش ما برای اسکان مسافران نوروزی استفاده از مکان‌های سرپوشیده و مطمئن مانند مدارس است که تاکنون ۲۷۰ مدرسه آماده شده تا مسافران از امکانات بیشتری نسبت به سایر مکان‌ها برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های بین‌راهی از قبیل پلیس‌راه، هلال‌احمر، حمل‌ونقل جاده‌ای تا پایان تعطیلات فعال هستند و تذکرات لازم را به مسافران برای راهنمایی دقیق مسیر انجام می‌دهند.

وی افزود: کمیته بازرسی و نظارت عملکرد بر دستگاه‌ها در حال گشت‌زنی شبانه روزانه در صنف‌ها هستند و نظارت کامل بر قیمت و بهداشت را در سطح شهر انجام می‌دهند.

جعفری عنوان کرد: از فاصله ۲۵ کیلومتری استان سامانه قم زائر برای مسافران ارسال می‌شود و تمامی امکانات و نیازهای لازم از قبیل پارکینگ، هتل و اماکن تاریخی در این سامانه وجود دارد و تلفن گویا ۱۳۷ در شبانه‌روز پاسخگو به سئوالات مسافران است.

وی در پایان گفت: ظرفیت رسمی اسکان در استان ۱۴ هزار تخت بیشتر نیست و با توجه‌ به اقدامات ستاد تسهیلات زائران ظرفیت اسکان در مناسبت‌ها به روزانه بیش از ۶۰ هزار زائر افزایش‌ یافته‌است.