یزد - ایرنا - تولید یکی از ارکان توسعه در هر کشوری محسوب می شود. تولید ارزش آفرین عامل اصلی توسعه و رشد اقتصادی خواهد بود. تاثیرگذارترین مولفه در شاخص تولید ناخالص ملی (GDP) و اشتغال، خلق محصول/ خدمت در قالب تغییر مواد خام به محصول طی فرآیند تولید حاصل می شود.

در این زمینه تولیدی ارزشمند است که به صورت مستقیم منجر به صادرات و یا به طور غیرمستقیم مانع از واردات شود. رونق تولید یکی از شاخص های موثر در دستیابی به رفاه اجتماعی جامعه و رسیدن به خودکفایی محسوب می شود که مقدمهای برای دستیابی به قدرت در سایر زمینه ها خواهد شد. ارتقای تولید باعث تقویت زیرساخت های کشور و در نهایت منجر به افزایش سرمایه گذاری می شود. رشد تولید یکی از متغییرهای پیشران سرمایه گذاری است.

جهش تولید راهکاری است که در برابر مقابله با عملکرد نامطلوب فعلی اقتصادی کشور، توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. جهش تولید جزء رویکردهای خرد رشد اقتصادی است و به عنوان تغییر در وضعیت اقتصادی تعریف می شود که آثار محسوسی را در اقتصاد ملی به وجود خواهد آورد و رشد پایدار اقتصادی را با تأمین عدالت اجتماعی به همراه خواهد داشت. جهش تولید در جهت رونق تولید با بهره گیری بهینه از امکانات و پتانسیل های محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی با مشارکت و هماهنگی کلیۀ نهادها و مردم برای ایجاد رونق اقتصادی و اجتماعی پایدار تعریف می شود به گونه ای که کشور را به عنوان یک کشور قوی مطرح می کند. معمولا جهش تولید به دو دسته تقسیم می شود:

جهش بلند (بین بخشی): تغییر ساختار اقتصاد و ورود به حوزه های جدیدتولید؛

جهش کوتاه (درون بخشی): حرکت در بین نسل های فناوری و توسعۀ زنجیرۀ ارزش در یک بخش

در چندین دهه گذشته دولت ها همواره بخش تولید را حمایت کرده اند ولی همچنان کشور در دستیابی به اهداف اقتصادی خود باز مانده است. حمایت از تولید الزاما منجر به جهش تولید نمی شود جهش تولید در گرو برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح و دقیق محقق خواهد شد. حمایت های نادرست تولید در بسیاری از بخش ها باعث ایجاد رانت های اقتصادی شده است راهکار جلوگیری از این رانت ها و توزیع عادلانه آن توجه به جهش تولید با مشارکت مردم خواهد بود.

یکی از کلیدی ترین عوامل در جهش تولید توجه و رویکرد فرهنگی به این مقوله است. فرهنگ جهش تولید با تثبیت رونق تولید و دستیابی به جهش اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف با هدف کسب سرمایه بیشتر برای جهش تولید و انباشت کالا و خدمات برای صادرات بیشتر در جهت توسعه صادرات که خود عاملی برای رشد اقتصادی خواهد بود. رویکرد فرهنگ جهش تولید باعث ارتقای تولید داخلی و تولید در مقیاس جهانی را بدنبال خواهد داشت.

در ادامه برخی از راهکارها برای تحقق شعار سال با رویکرد استانی پیشنهاد خواهد شد:

تمرکز بر رسته صنعت ها با ارزش افزوده بالا (توجه به زنجیره های ارزش راهبردی)

توسعه صنعتی با تاکید بر تحریک قوه عامه جامعه

تکیه بر مدل های تامین مالی مردمی در بخش تولید

توسعه تولید بدون کارخانه

توسعه مشاغل خانگی

سهیم نمودن مردم و به خصوص کارکان در احیا واحد تولیدی راکد و تعطیل

توانمندسازی در مدیریت و توسعه بازار

توسعه تعاونی های تولیدی

اعطای بسته های تشویقی حمایتی جهش تولید به واحدهای ارزیابی شده با معیارهای جهشی در تولید

ایجاد شبکه های مردمی در رسته های تولیدی

تدوین بسته های ویژه سرمایه گذاری خرد جهت ترغیب و جذب سرمایه گذاری مردمی

* عضو هیات علمی دانشگاه و دستیار استاندار یزد در خصوص تحقق شعار سال