رشت- ایرنا- مدیر کل راه آهن شمال ۲ از افزایش ترانزیت کالا از پایانه مرزی آستارا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در مجموع ۲۹۸ هزار و ۷۸۷ تن کالای ترامزیتی از این پایانه ریلی حمل شده که نسبت به سال قبل از آن ۳۶ درصد رشد داشت.

غلامحسین ولدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال قبل ۲۲۰ هزار و ۳۳۶ تن کالای ترانزیتی از این پایانه جابه جا شد.

وی عنوان کرد: همچنین در مجموع ۱۸۳ هزار و ۵۸۹ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به کشور آذربایجان صادرات شد که نسبت به ۱۹۹هزار و ۱۵۱ تن مدت مشابه سال۱۴۰۱ صادرات کالا از طریق این پایانه مرزی هشت درصد کاهش دارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ میزان واردات کالا از طریق پایانه ریلی آستارا ۲۳۱ هزار و ۹۲۵ تن بود که نسبت به ۱۵۱ هزار و ۶۵۹ تن مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش نشان می داد.

مدیرکل راه آهن شمال۲ عمده کالاهای ترانزیتی در پایانه ریلی آستارا را شامل آرد، ارزن، گندم و جو، شیشه، سنگ روی، خاک صنعتی، سبوس، چوب و الوار و غیره اعلام کرد و گفت: عدس، کانتینر، چوب، الوار، کاغذ و کائوچو هم عمده کالاهای وارداتی از پایانه ریلی آستارا بود.

ولدی تصریح کرد: انواع میوه، پیاز، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی، کانتینر، نمک طعام، سنگ آهن، سنگ روی، نوشابه‌های معدنی گازدار و غیره نیز عمده کالاهای صادراتی از این پایانه مرزی ریلی است.

وی در ادامه افزود : با گذشت پنج سال از عمر اداره کل راه آهن شمال۲ این مجموعه توانست در میان مناطق ۲۱ گانه کشور در شاخص بارگیری جایگاه ۹ و در شاخص تخلیه جایگاه ۶ را بدست آورد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز زمینی، دریایی و ریلی دارد.

راه آهن آستارا - آستارا فروردین ماه سال ۹۷ با حضور روسای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان به بهره برداری رسید و روزانه قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان، کالاهای خود را در بارانداز آستارای ایران تخلیه می کنند و بار به وسیله کامیون ها به صورت حمل و نقل ترکیبی به نقاط دیگر کشور منتقل می شود.

یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل کریدور اقتصادی نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه آهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و یکی از مهمترین اهداف احداث آن تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه آهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.