تهران- ایرنا- معاون هماهنگی مالی، پشتیبانی و امور مجامع توانیر ضمن تشریح عملکرد این معاونت در حوزه شفافیت مالی صنعت برق در سال ١٤٠٢، از راه اندازی سامانه پایش حاکمیت شرکتی در توانیر خبر داد.

به گزارش ایرنا از توانیر، سید سعید سید علایی ضمن تببین مهمترین دستاوردهای معاونت هماهنگی مالی، پشتیبانی و امور مجامع توانیر در حوزه شفافیت صنعت برق در سال ١٤٠٢ به طراحی و ایجاد سامانه تجمیع اطلاعات مالی صنعت برق (سامانه تام) و طراحی، استقرار و توسعه سامانه پایش حاکمیت شرکتی در توانیر اشاره کرد.

وی این سامانه را مشتمل بر زیرسامانه‌های مالی، انبار، حقوق و دستمزد و... عنوان کرد و اظهار داشت: زیرسامانه مالی آن به گونه‌ای طراحی شده که تمامی اسناد و دفاتر مالی شرکتهای زیرمجموعه مشتمل بر اسناد حسابداری تراز مالی، مطالبات و بدهی اشخاص و تمامی گزارشها و استعلامهای مالی که موید کنترل و صحت سنجی با دفاتر باشد، از طریق زیر ساخت طراحی شده، قابل رویت و پایش است.

سید علایی این زیرساخت را از قابلیت رویت و بررسی روزانه اسناد مالی و حسابداری شرکتهای زیرمجموعه برخوردار دانست و افزود: در حال حاضر تمامی شرکتهای زیر مجموعه فرایند ارسال اسناد مالی را به طور برخط و بدون دخالت نیروی انسانی از طریق این زیرساخت انجام می دهند.

وی سامانه مرکزی و مجازی انبار را از دیگر زیرسامانه های سامانه تجمیع اطلاعات مالی عنوان کرد که در محور دارایی های فیزیکی، نقش بسزایی ایفا می کند.

سید علایی افزود: این بستر با تعریف کالاهای راهبردی و اتصال برخط به سامانه های انبار شرکتهای زیر مجموعه فراهم می شود تا در مواقع مورد نیاز با دسترسی به موجودی واقعی انبار شرکتها، نسبت به صدور دستور جا به جایی و انتقال اقلام مورد نیاز اقدام شود.

معاون هماهنگی مالی، پشتیبانی و امور مجامع توانیر تصریح کرد: در حال حاضر این زیرسامانه در مرحله پایلوت راه اندازی شده و عملیاتی شدن آن در سال ١٤٠٣ در دستور کار قرار دارد.

سید علایی سامانه حسابداری تاسیسات را از دیگر زیرسامانه های سامانه تجمیع اطلاعات مالی توانیر ذکر کرد که با رویکرد شناسایی اموال و تاسیسات شبکه برق، قراردادها و حقوق و دستمزد پیش بینی شده و تمامی این زیر ساختها می‌تواند بیش از پیش به شفافیت صنعت برق کمک کند.

معاون هماهنگی مالی، پشتیبانی و امور مجامع توانیر در خصوص راه اندازی سیستم پایش حاکمیت شرکتی در توانیر اظهار داشت: این سامانه مشتمل بر زیرسامانه های مجامع، هیات مدیره، نظارت مالی و... است و تمامی شرکتهای آب و برق زیر مجموعه وزارت نیرو مکلف به استقرار این زیر ساخت هستند.

سید علایی تصریح کرد: این سامانه به لحاظ حاکمیت شرکتی و مدیریت دانش برای دسترسی به سوابق اطلاعاتی پایه از منابع مختلف کاربرد دارد و بر این اساس نسبت به استقرار این سامانه با محوریت رصد و پایش و تشکیل بانک اطلاعات در خصوص مصوبات مجامع، اعضای هیات مدیره، فرایند انتخاب و شناسایی ظرفیتهای بالقوه هیات مدیره، دریافت برخط مصوبه های هیات مدیره ها و مواردی چون مولد سازی داراییها، تجدید ارزیابی، نظارت مالی و کمیته های صنعت برق اقدام شد و بخش عمده ای از امکانات سامانه به طور عملیاتی در حال بهره برداری است.

وی از دیگر اقدامات این معاونت را ایجاد زیرساخت ارسال اطلاعات صورتحسابهای برق مصرفی به وزارت دارایی در اجرای قانون سامانه های فروشگاهی عنوان کرد که ضمن ایجاد هماهنگی و امکان رصد و پایش اطلاعات ارسالی به وزارت دارایی، صرفه جویی های آتی در اجرای این تکلیف را به همراه دارد.

سید علایی از دیگر موضوعات تحت مدیریت این معاونت را کمیته نقل و انتقال دارایی های صنعت برق عنوان کرد که از سال ١٤٠٠ و با ابلاغ مصوبه هیات وزیران برای بازگشت دارایی‌های بخش توزیع برق به توانیر تشکیل شد و تا سال ١٤٠٢ نسبت به شناسایی و احصای بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان منابع قابل سرمایه گذاری در صنعت برق اقدام شد.

وی از دیگر اقدامات را راهبری تجدید ارزیابی دارایی های ثابت صنعت برق، اخذ گزارش از سازمان حسابرسی بابت ما به تفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده برق، حسابرسی داخلی شرکتهای زیرمجموعه، تشکیل جلسات کمیته انتصابات اعضای هیات مدیره و... ذکر کرد.