تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳

شیراز-ایرنا- شرایط رطوبتی و دمای مناسب، زمینه ساز شیوع بیماری زنگ زرد گندم با توجه به بارش های اخیر شده که رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بر ضرورت پایش مزارع گندم و مبارزه به موقع با این بیماری تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «هوای فارس بارانی می‌شود»؛ خبری که در چند روز اخیر و پس از چند ماه بی‌بارشی موجبات شادی و خوشحالی مردم در جای جای استان پهناور فارس را فراهم کرد و باعث شد گوشه گوشه این استان پس از ماه‌ها بی‌بارانی جان تازه‌ای بگیرد.

اما همین باریدن‌ها و زیاد باریدن‌ها هم در برخی مناطق با توجه به امکانات و شرایط اقلیمی منطقه بیشتر از آن که شادی‌آور باشد نگران کننده است؛ نگرانی‌ از بابت تبعات و خساراتی که بارش پی در پی باران می‌تواند به این مناطق وارد کند.

بیماری زنگ زرد گندم در کمین مزارع فارس

یکی از دغدغه‌هایی که در این روزهای بارانی گریبانگیر برخی مناطق استان فارس شده بیماری زنگ زرد گندم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره گفت: نشانه‌های این بیماری به صورت پودر زرد رنگ بر روی برگ‌های گیاه قابل مشاهده است و با توجه به اینکه بارندگی‌های اخیر توانسته تنش رطوبتی که مزارع گندم با آن مواجه بودند را کم کند اقدام به موقع نسبت به مبارزه با این بیماری بسیار با اهمیت است.

راهکار چیست؟

مجتبی دهقان‌پور پایش به موقع مزارع گندم و سمپاشی مناطق آلوده را مهمترین اقدام برای پیشگیری از گسترش این بیماری دانست و افزود: در شمال غرب و غرب فارس به دلیل رطوبت و شرایط محیطی مناسب برای رشد و تکثیر این بیماری، اقدام به رصد و کانون کوبی مناطق آلوده شده و خسارتی به مزارع وارد نشده است.

دهقان پور بیان کرد: این بیماری قارچی می‌تواند باعث کاهش عملکرد در مزارع گندم باشد، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها در خدمت کشاورزان فارس هستند و سم مورد نیاز نیز در تمام فروشگاه‌های عرضه سموم کشاورزی به اندازه کافی فراهم شده است.

شهرستان‌های مستعد برای ابتلا به بیماری زنگ زرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بیماری زنگ زرد گندم یک بیماری هوابرد است که با جابجایی هوا میان مزارع جابه جا می‌شود و خسارت وارد می‌کند، طبق آخرین گزارش‌ها در حال حاضر شرایط آب و هوایی در شهرستان‌های کازرون، رستم، ممسنی، فراشبند، بیضا، شیراز، مرودشت و زرقان نسبت به سایر شهرستان‌ها برای توسعه بیماری مساعدتر است، لذا با توجه به مناسب بودن شرایط جوی برای شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم استان، پایش و بررسی مستمر و بکارگیری توصیه‌های فنی برای جلوگیری از شیوع بیماری زنگ گندم در مزارع گندم ضروری است.