حسن شرفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر از طریق مراکز مشاوره حضوری (دولتی و غیر دولتی) مشاوره دریافت کردند و بیش از ۲۵ هزار نفر هم با صدای مشاور (خط ۱۴۸۰) از خدمات مشاوره تلفنی رایگان بهره مند شدند.
وی گفت: خط ۱۴۸۰ یا صدای مشاور با هدف ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی سریع در زمینه مشکلات خانوادگی، کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی، شغلی، مشاوره پیش از ازدواج، اضطراب، افسردگی، وسواس، حقوقی و شغلی به آحاد جامعه خدمت رسانی می کند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: تمامی تماسهای مردمی با خط ۱۴۸۰، محرمانه و امن است و افراد میتوانند مشکلات خود و مواردی که طرح کردن آنها به صورت حضوری مشکل است را به صورت تلفنی با مشاوران در میان بگذارند.
وی گفت: سال گذشته طرح کنترل و کاهش طلاق نیز برای ۲ هزار و ۱۶۰ زوج در استان اجرا شد که ۲۳ درصد متقاضیان سازش کردند.
شرفی افزود: این طرح مشترک بهزیستی و دادگستری با هدف کنترل و کاهش طلاق در ۲۱ مرکز مشاوره حضوری در حال اجراست و زوجین متقاضی طلاق، سه تا پنج جلسه مشاوره تخصصی دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: علاوه بر این برای ۵۵ زوج به سازش رسیده در شهرستان بیرجند چهار جلسه مشاوره به منظور استحکام بنیان خانواده برگزار شد.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در زمان حاضر ۱۲ مرکز مشاوره دولتی و ۴۴ مرکز مشاوره خصوصی در استان خراسان جنوبی فعال است.
وی اضافه کرد: همچنین طرح آموزش خانواده در قالب کارگاههای آموزش مهارتهای ارتباط همسران، فرزندپروری و بلوغ و نوجوانی برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر متاهل اجرا شد.
شرفی اجرای طرح آموزش پیش از ازدواج برای سه هزار نفر از افراد در سن ازدواج و طرح آموزش مهارتهای زندگی برای ۵۰۰ نفر را از دیگر اقدامات بهزیستی برشمرد و گفت: محتوای مهارتهای زندگی ویژه فرزندان بهزیستی در سه مهارت کنترل خشم، جرات مندی و مهارت ارتباط موثر، براساس فرهنگ بومی استان تدوین شده است.
وی افزود: ۲۰ تیم "محب" مداخله در بحرانها و بلایا در استان فعال و در حالت آماده باش هستند که در بحرانهایی مانند سیل و زلزله خدمت رسانی کنند و اطلاعات آنها با آموزش ها بهروز رسانی می شود.