شهرکرد- ایرنا- برخی از خانواده‌هایی که دارای فرزند کنکوری هستند، در تعطیلات نوروزی دغدغه و استرس حضور مهمانان و دید و بازدید عید و مسافرت و گردش در این روزها را دارند که مبادا این دید و بازدیدها و گردش‌ها زمان طلایی مطالعه را از فرزندانشان بگیرد.

به گزارش ایرنا، برای برخی از خانواده‌ها تعطیلات نوروزی، فرصتی برای تازه کردن دیدارهای فامیلی، استراحت و گردش و سفر است اما برخی دیگر از خانواده که دارای فرزند کنکوری هستند این فرصت را برای خود محدود می‌کنند تا زمان بیشتری برای مطالعه فرزندانشان فراهم شده باشد.

با این وجود به گفته برخی از کارشناسان و خانواده‌هایی که دارای فرزند کنکوری هستند، تعطیلات عید نوروز فرصتی برای مطالعه فرزندان کنکوری است و آرمان آنها استفاده از هر فرصتی برای مطالعه تا پیش از کنکور است.

امسال مسافرت تعطیل

پدر یکی از خانواده‌های چهارمحال و بختیاری که دارای فرزند کنکوری‌های است با اشاره به اینکه هر سال برای تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی برای دید و بازدید و یا مسافرت داشتیم در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال به دلیل اینکه فرزند کنکوری داشتیم برنامه دید و بازدید در خانواده ما کمتر شده و حتی مسافرت را تعطیل کردیم.

جاسم ملکپور افزود: با توجه به اینکه فرزند ما برای ایام نوروز مطالعه روزانه ۱۲ ساعت را برنامه‌ریزی کرده است، دید و بازید و رفت و آمد به خانه اقوام و آشنایان را کم کردیم و همه تلاشمان را انجام می‌دهیم که بتوانیم فرصت را برای مطالعه فرزندمان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون فضای خانه‌ها محدود شده و همه در یک محیط کوچک زندگی می‌کنند، گفت: باید همه امکانات برای مطالعه و محیط امن برای فرزندمان فراهم شود تا بتواند مطالعه برنامه‌ریزی شده خود را انجام دهد و در صورتی که میهمانی و دید و بازدیدها را انجام دهیم فرصت مطالعه و درس خواندن از فرزندمان گرفته خواهد شد.

وی اظهار داشت: برخی از خانواده‌ها به دلیل اینکه فضای مناسب برای مطالعه فرزندان خود ندارد، فرزندان خود را در سالن‌های مطالعه ثبت‌نام کرده‌اندکه از صبح تا شب در آنجا باشند، اما بالا بودن هزینه این فضاها و همچنین دور بودن مسافت آنها این مکان‌ها از محل سکونت، برای همه خانواده‌ها امکان استفاده از این فرصت‌ وجود ندارد.

یکی از دانش‌آموزان پشت کنکوری نیز با اشاره به اینکه تعطیلات نوروز بهترین زمان برای تلاش و مطالعه برای دانش‌آموزان کنکوری است، گفت: این تعطیلات ۲ هفته‌ای یکی از حساس‌ترین روزهایی سال است که کنکوری‌ها می‌توان به جمع‌بندی درسها بپردازند.

یاسی حقانی افزود: داوطلبان کنکور پس از تعطیلات عید، مهلت زیادی برای مرور درس‌ها و تمرین بیشتر تست‌زنی ندارند و باید با یک برنامه‌ریزی مناسب هم به مطالعه درس‌ها بپردازند و هم فرصتی برای تمدید انرژی از دست رفته‌شان فراهم کنند.

وی گفت: این فرصت، یک امتیاز برای دانش آموزان کنکوری است تا بتوانند با مطالعه کامل درس‌های خود، با آمادگی لازم در آزمون سراسری کنکور حاضر شوند و همچنین بعد از برگزاری کنکور، بتوانند در امتحانات نهایی به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

برنامه‌ریزی دقیق برای مطالعه و استراحت کنکوری‌ها

یکی از مشاوران تحصیلی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه داشتن برنامه دقیق و مستمر برای مطالعه، از جمله مهمترین راه‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب است، گفت: دانش‌آموزان کنکوری باید برای ایام تعطیلات نوروز و همچنین ایام باقیمانده تا امتحانات نهایی و کنکور برنامه‌ریزی دقیق برای مطالعه و همچنین زمانی برای استراحت داشته باشند.

خانم عسگری افزود: مطالعه روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت در ایام تعطیلات نوروز و ایامی که مدرسه ندارند و همچنین ۲ تا ۲.۵ ساعت استراحت و حضور در جمع خانواده و دوستان و انجام کارهای دیگر به جز مطالعه، برای دانش‌آموزان کنکوری بهترین برنامه‌ریزی است.

وی گفت: استمرار داشتن مطالعه روزانه یکی از برنامه‌های افراد موفق در کنکور سال‌های گذشته بوده است که باید با برنامه‌ریزی منظم و منسجم به این نتیجه دست پیدا کنند.

به گفته وی، زمان طولانی درس خواندن در رسیدن به نتیجه مطلوب موثر نیست بلکه باید کیفیت درس خواندن را در کنار ساعات بالای مطالعه افزایش دهند.

عسگری با اشاره به اینکه برخی کارشناسان و مشاوران معتقدند که دانش‌آموزان کنکوری نباید رفت و آمد داشته باشند و باید در قرنطینه باشند، گفت: استراحت روزانه۲ تا ۲.۵ ساعت و در جمع بودن برای دانش‌آموزان الزامی است و نباید در زمان استراحت و در کنار هم بودن از کنکور و مطالعه و درس خواندن صحبت کرد تا استرس به دانش‌آموزان وارد نشود.

وی از خانواده درخواست کرد، تا محیط را برای مطالعه دانش‌آموزان فراهم کنند و همچنین خانواده‌ها برای رشته تحصیلی و دانشگاهی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی جاری ۱۹۴هزار دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند که حدود ۱۴ هزار نفر از این تعداد در کلاس ۱۲مشغول تحصیل هستند.