به گزارش ایرنا، خیرین مدرسهساز نقطه قوت و فرصت استثنایی برای نظام آموزشی کشور هستند که در صورت استفاده بهینه از این فرصت مهم میتوان شاهد گسترش روزافزون فرهنگ خیرخواهی و نیک اندیشی در کشور بود.
مجمع خیرین مدرسه ساز به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای مردمی تاکنون خدمات ارزنده ای را به نظام آموزشی ارائه کرده است. خیرین مدرسه ساز با تلاش های انسان دوستانه و خیرخواهانه خود در راستای کاهش مشکلات آموزشی به ویژه در مناطق محروم کشور اقدام می کنند.
اثربخشی هر چه بیشتر نظام آموزشی، ارتقای روزافزون علم، دانش و فرهنگ در جامعه و گسترش عدالت آموزشی از جمله نتایج مهم تلاش خیرین مدرسه ساز است.
اگر چه به برکت انقلاب اسلامی و بویژه در دولت سیزدهم به بخش توسعه فضاهای آموزشی این استان توجه ویژهای شده است، اما این استان در بخش تامین فضای آموزشی همچنان نیازمند کمک خیرین است.
با این وجود مدرسه سازی به اهتمام همگانی نیاز دارد ، این کار، در ظاهر کاری عمرانی است، ولی باطنی فرهنگی دارد مدرسه سازی بهترین کار فرهنگی است؛ چرا که کلید فرهنگ در دست آموزش و پرورش است.
با دست خالی نمیشود برای جامعه مدرسه ساخت، باید پای خیرین مدرسه ساز به این امر باز شود و باید به گونهای تبلیغات شود که به جای اینکه یک نفر یک مدرسه بسازد، صد نفر صد مدرسه بسازند.
خیرین سالهاست در امر مدرسه سازی، بازسازی، تعمیر، تجهیز کمک های شایانی انجام می دهند و در این امر مقدس برای آینده ای روشن، مشقی از همدلی و با هم بودن را برای آینده سازان نشان می دهند اما هدایت این کشتی نیاز به همراهی همه مسئولان استانی دارد.
ضرورت حضور خیران مدرسه ساز در کهگیلویه و بویراحمد
بارها از کمبود فاحش و حتی شرایط بحرانی فضاهای آموزشی در استان کهگیلویه وبویراحمد سخن گفته شده است و بر اساس آخرین آمار همچنان بالای ۴۸۰ کلاس درس ناایمن و دارای وضعیتی نامناسب است.
با اینکه ۲۵ درصد نفت و گاز کشور را استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می کند اما نقش پررنگی از سوی شرکت نفت و گاز گچساران در امر مدرسه سازی دیده نمی شود و حتی نزدیک به صفر است.
در حالی که باید از طریق سهم مسئولیتهای اجتماعی وزارت نفت در امر مدرسه مشارکت داشته باشد؛ اما همچنان استان نفتی با بخاری های نفتی پابرجست و صدای محرومیت این استان به درستی شنیده نشده است.
در استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی در فصل آموزش افتاد چنانچه این کارها انجام نمی شد امروز مدیران آموزش و پرورش دچار چالش های بزرگی بودند اما باید توجه داشت برخی شهرستان های استان هم اینک وضعیت خوبی از لحاظ فضا و کیفیت آموزشی ندارند و در سال جدید با بحران های زیادی مواجه خواهند شد.
صعب العبور بودن مناطق وهزینه های بالای ساخت و عدم توجیه اقتصادی با توجه به توپوگرافی مناطق روستایی از عمده مشکلات پیش روی ساخت مدرسه در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد است.
از آنجایی که استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و ۷۰۰ روستا و بیش از ۸۰۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانش آموز است بنابراین ساخت مدرسه و فضای آموزشی برای این تعداد مستلزم تخصیص اعتبارات لازم است.
کمبود زمین در مرکز استان با توجه به نیاز های بالای آموزش و پرورش به فضاهای آموزشی و عدم توجه و پیش بینی لازم به کاربری های آموزشی در طرح های هادی و تفضیلی شهر ، مرکز استان را با یک بحران مواجه کرده است.
سالانه حدود سه تا چهار هزار دانش آموز ورودی جدید مدارس شهرستان بویراحمد است و مدارس این شهرستان جزو هفت شهرستان سیاه کشور در زمینه تجهیزات و امکانات زیرساختی آموزش و پرورش محسوب می شود بهترین مصداق تراکم کلاس های بالای ۴۰ نفره و دو نوبته در سطح شهر و حاشیه های شهر یاسوج است.
بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب نمایندگان باید شمار کلاس های بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی به صفر برسد اما این مهم کی به واقعیت می پیوندد.
بحران در راه است
نایبرئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فضای آموزشی شهرستان بویراحمد سیاه و کیفیت آموزشی در این شهرستان پایین است.
سید ریحان ناجیمقدم ابراز کرد: باید مسئله آموزش دغدغه همه مسئولان باشد تا از این بحران عبور کنیم. چنانچه در یک کلاس درس ۴۰ نفر دانشآموز وجود دارد، معلم وقتی که به وضعیت تحصیلی همه این دانشآموزان رسیدگی کند را ندارد و با مشکل مواجه میشود.
وی تاکید کرد: چنانچه فکر اساسی به حال فضاهای آموزشی استان نشود در مهرماه امسال دچار بحران جدی خواهیم شد.
ناجیمقدم بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۷۵ پروژه خیرساز در استان کهگیلویه و بویراحمد با متراژ ۱۵۱۲ در استان اجرا شده است.
نایبرئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از این تعداد پروژه، در شهرستان بویراحمد ۳۸ پروژه، در شهرستان کهگیلویه ۳۶ پروژه، مارگون ۲۸، شهرستان باشت ۲۰، شهرستان گچساران ۱۹، شهرستان بهمئی، ۱۱، چرام ۱۰، شهرستان دنا ۱۰ و شهرستان لنده سه پروژه احداث و به بهرهبرداری رسید.
ناجی مقدم گفت: در جشنواره آبان ماه ۱۴۰۲ بیش از هزار میلیارد ریال از طرف خیرین وعده داده شد که ۷۷۰ میلیارد ریال آن تحقق پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در همین چند روز کذشته پروژههای خیری در شهرستانهای کهگیلویه و باشت کلنگزنی شده است.
نایبرئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تا مهرماه آینده همه این پروژهها به اتمام میرسد.
مجمع خیرین مدرسه ساز استان جایگاهی در شورای آموزش و پرورش ندارد
وی اظهار کرد: برای برون رفت از وضعیت نامطلوب فضای آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان بویراحمد باید به شکل کار تیمی و گروهی برویم.
ناجی مقدم با بیان اینکه برخلاف استان های دیگر مجمع خیرین مدرسه ساز استان هیچ جایگاهی در شورای آموزش و پرورش استان ندارد، گفت: برای بهبود و تقویت زیرساخت های آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به همدلی، کار و تلاش است.
نایبرئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: باید قرارگاه آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شود.
وی افزود.ناجیمقدم با بیان اینکه ۴۲۲ مدرسه نیاز به بهسازی دارند و ۱۰۷ مدرسه باید در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شود تا وضعیت فضای آموزشی استان به شرایط مناسب برسد.
ناجی مقدم گفت: تا همه زیر یک بیرق آموزشی قرار نگیریم و قرارگاه آموزشی تشکیل نشود، نمیتوانیم مشکلات فضای آموزشی استان را مرتفع سازیم.
نایبرئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سه هزار و ۱۹۰ فضای آموزشی در سطح استان داریم، تاکید کرد: ۱۸۳هزار و ۳۸۳ نفر در سطح استان دانشآموز دارد که فضای آموزشی جوابگوی آنها نیست. ۷۱۷ مدرسه در سطح استان حیاط ندارند که این شرایط روحی و نشاط دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد.
نایبرئیس مجمع خیرین مدرسهساز کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ۸۰ هزار میلیارد ریال مجمع خیرین مدرسهساز در سطح کشور هزینه ساخت فضای آموزشی کرده است که از این مبلغ تنها ۶۰۰ میلیارد ریال سهم استان کهگیلویه و بویراحمد شد؛ درحالیکه این استان رتبه اول ناایمنی مدارس را در کشور دارد.
اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور در حوزه آموزش تحول زا خواهد بود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سفر دور دوم دولت به استان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای مدت دو سال به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، گفت: اختصاص این میزان اعتبار تحول عظیمی در آموزش و پرورش ایجاد میکند.
سید علی احمدزاده بیان کرد: اعتبارات سفر رئیس جمهور برای بازسازی مدارس، به روز کردن آنها و احداث مدارس نمونه در شهرستانها هدایت میشود.
وی با ابراز نگرانی از وجود ۴۸۳ مدرسه سنگی در استان، ادامه داد: این میزان اعتبار جوابگوی برچیده شدن مدارس سنگی نیست و نیازمند نگاه تحولزای وزارت آموزش و پرورش به استان هستیم.
احمدزاده با بیان اینکه وضعیت فضای آموزشی در یاسوج مرکز استان از روستاها بدتر است، گفت: جمعیت زیادی در حاشیه شهر یاسوج هستند که امکانات پاسخگوی جمعیت زیاد دانشآموزی در این مناطق نیست.
وی با بیان اینکه حمایت و توجه استانی از آموزش و پرورش میشود اما کافی نبوده و نیاز است در سطح ملی حمایت شویم، ابراز کرد: از وزیر آموزش و پرورش دعوت کردیم به استان سفر کند و از نزدیک با مشکلات فضای آموزشی و کمبود امکانات آشنا شود.
هم اکنون بیش از سه هزارو واحد آموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد.
زیرساخت های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده و ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزارو ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.
این رشد چشمگیر فضاهای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.
از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می دهند.