ارومیه- ایرنا- رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: سه هزار زندانی این استان با تلاش همکاران اجرایی، شورای حل اختلاف و واحدهای مددکاری در سال گذشته آزاد شده و به آغوش خانواده بازگشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر عتباتی روز پنجشنبه در جلسه کمیته ساماندهی زندانیان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: آزادی این تعداد از زندانیان در سال گذشته با سازش در شوراهای حل اختلاف و واحدهای مددکاری یکی از ظرفیت‌های مردمی است که نباید از این ظرفیت غافل شد.

وی افزود: افزایش تلاش و تحرکات واحدهای مددکاری زندان‌ها، تعیین تکلیف محکومین غایب و متواری و ارائه آمار این افراد ظرف ۴۸ ساعت به روسای دادگستری و دادستان‌های مربوطه برای صدور دستورات لازم، بازدیدهای هدفمند، انعکاس عملکردها، توجه مضاعف به خانواده‌های زندانیان و توجه جدی به مقوله اشتغال از جمله نکاتی است که ضمن رعایت آن در سال گذشته باید امسال نیز توجه ویژه‌ای به آن شود.

عتباتی ادامه داد: حضور با برنامه و هدفمند مقام‌های قضایی در زندان موجب اشراف کامل به وضعیت کلی زندان و زندانیان می شود.

وی با بیان اینکه اطلاع از وضعیت دقیق زندان‌ها و زندانیان یک نیاز جدی برای برنامه‌ریزی دقیق است، اضافه کرد: مدیران قضایی، قضات و مسوولان زندان‌ها برای اطلاع از وضعیت واقعی زندان‌ها و زندانیان از تمامی ابعاد، حضور میدانی در بندها داشته باشند و مشکلات زندان و زندانیان را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.

عتباتی افزود: حضور مرتب قضات در زندانها و دیدار چهره به چهره با زندانیان و رسیدگی به مشکلات آنها از لحاظ روانی به مدیریت زندان‌ها کمک می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سند تحول قضایی چراغ راه دستگاه قضایی این استان است، افزود: توجه جدی به ساماندهی زندانیان یکی از تاکیدات دادستانی کل کشور و معاونت راهبردی قوه قضائیه است که به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار قوه قضاییه در جلسات با نگاه ویژه مدنظر قرار گیرد.

مجیدی بیان کرد: یکی از محورهای اجرای طرح پایش وضعیت محکومین از حیث وضعیت قضایی در شورای طبقه بندی به منظور برخورداری از نهادهای ارفاقی و تشکیل این شورا حداقل یک بار در ماه بود.

به گزارش ایرنا، رسیدگی به وضعیت بازداشتگاه‌ها و زندان‌های آذربایجان‌غربی یکی از خواسته‌هایی است که افراد زندانی بارها برای رسیدگی به آن دست به دامان مدیران و کارشناسان امر شدند.