مراغه- ایرنا- رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه گفت: آیین‌های شب‌های قدر در ۱۶۰ نقطه از شهرستان برگزار می‌شود که ۱۰۰ مورد از آنها به مساجد و حسینیه‌های شهری اختصاص دارد و ۶۰ مورد دیگر روستایی است. 

حجت‌الاسلام بهروز جعفری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این آیین‌ها از ساعت ۲۲:۳۰ تا سه بامداد برگزار شده و در برخی از مکان‌ها از جمله در امامزاده سیدمحمد(ع) با سحری همراه می‌شود.

مسجد جامع یکی از اصلی‌ترین مراکز تجمع مومنان مراغه در شب‌های قدر محسوب می‌شود

وی به حضور علما و مداحان در این آیین‌ها اشاره و اضافه کرد: مردم شهرستان شب گذشته با حضور در این ۱۶۰ حسینیه و مسجد، نسبت به خواندن قرآن، قرائت دعای جوشن کبیر، اقامه نماز، قرائت دعاهای مستحبی اقدام کردند و در حالی که قرآن به سر داشتند، فریاد «الهی العفو والغوث» سر دادند.

وی اظهار داشت: احیای نخستین شب قدر در این شهرستان به صورت پرشور برگزار شد و اقشار مختلف مردم با حضور در این آیین به راز و نیاز با پروردگار پرداختند و از درگاه خداوند بخشنده و مهربان طلب مغفرت کردند.

به گفته رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه، مسجد جامع این شهر یکی از اصلی‌ترین مراکز تجمع مومنان در شب‌های قدر محسوب شده و در این شب‌ها، حال و هوای معنوی بر فضای آن حاکم می‌شود.

سفره افطاری ساده در هفت مسجد مراغه پهن است

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان سفره افطاری ساده در هفت مسجد این شهرستان به صورت روزانه پهن می‌شود.

به گفته حجت‌الاسلام جعفری مسجد امامزاده سید محمد(ع)، مسجد طاق، مسجد امام حسن(ع)، مسجد حضرت ولی عصر(عج) و مسجد شریعت‌آباد از جمله مکان‌هایی است که از مومنان با افطاری ساده پذیرایی می‌شود.

سفره افطاری ساده در هفت مسجد مراغه به صورت روزانه پهن است

به گزارش ایرنا نخستین شب قدر با سالروز ضربت خوردن فرق مبارک امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام مصادف است و محبان آن حضرت در اقصی نقاط جهان برای مظلومیت مولای متقیان اشک ماتم می‌ریزند و برای تعجیل در ظهور فرزندش مهدی موعود(عج) دست به دعا برمی‌دارند.

گفتنی است شب قدر، شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست و قرآن در سوره‌های «قدر» و «دخان» از این شب سخن می‌گوید؛ شبی که در فرهنگ اسلامی برترین و مهم‌ترین شب سال به شمار می‌رود.

بر اساس بسیاری از روایت‌ها، شب قدر در ماه رمضان واقع، و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ این ماه دانسته شده است.