بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، ۱۹۸ پویش درخت‌کاری برای استفاده از ظرفیت مردم در استان اجرا شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا نصرآبادی روز شنبه در نشست کارگروه استانی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهار کرد: در این پویش‌ها، ۲۰ هزار نفر شرکت کردند که عملیات بذرکاری در سطح پنج هزار و ۴۹۷ هکتار و عملیات نهال کاری در سطح ۵۹۸ هکتار در استان انجام شده‌ است.

وی بیان کرد: این میزان از بذرکاری و نهالکاری در این پویش‌ها معادل ۱۰۰ هزار اصله نهال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵۰ هزار و سال گذشته سه میلیون تولید نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی استان انجام شده‌ است.

وی افزود: بیش از چهار میلیون نهال از ابتدای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت در نهالستان‌های منابع طبیعی تولید شده که برنامه تعهدی این اداره کل محقق شده‌ است.

نصرآبادی یادآور شد: تاکنون بخش خصوصی هم ۴۰ هزار اصله نهال را در استان تولید کرده و از ابتدای سال جاری ۲۳۰ هزار اصله نهال در مرحله تولید است.

بذرکاری در سطح پنج هزار و ۵۰۹ هکتار از اراضی استان

وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۴۰۰ هزار اصله نهال در عرصه‌های منابع طبیعی، ملی و خصوصی استان کاشته شده‌ است، بیان کرد: همچنین در این مدت بذرکاری در سطح پنج هزار و ۵۰۹ هکتار از اراضی استان انجام شده که استحصال ۴۳۰ هزار اصله نهال را در پی خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تفاهم‌نامه کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال را تا پایان فروردین ماه جاری با بسیج سازندگی استان داشتیم که تاکنون تعهد ما محقق شده‌ است.

وی ادامه داد: در زمینه نهال بیابانی و تامین بذر آنغوزه به هر مقدار نیاز در خدمت اداره‌ کل امور عشایر استان هستیم.

نصرآبادی گفت: بر اساس ابلاغ کشوری در روز ۱۳ فروردین باید درخت‌کاری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در هر شهرستان انجام شود.

وی بیان کرد: بذر مورد نیاز و گونه‌های بیابانی برای کاشت و توزیع در بین مردم را داریم، شهرداری‌ها باید در تولید نهال مناسب برای حوزه شهری با ما همکاری کنند و آمادگی خود را برای افزایش نهالستان‌ها اعلام می‌کنیم، در مکان‌هایی که جمعیت در روز ۱۳ فروردین وجود دارد، توزیع بذر و در صورت لزوم نهال انجام خواهد شد.

کاشت بیش از ۷۲ هزار نهال توسط شهرداری ها 

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به ظرفیت موجود در ۳۱ شهر استان، کاشت نهال در حاشیه میادین و معابر شهری توسط شهرداری ها انجام شده است که هنوز ادامه دارد.

علیرضا صفری افزود: علاوه بر ۷۲ هزار اصله نهال، بیش از یک میلیون و ۶۲۰ هزار شاخه گل زینتی توسط شهرداری های خراسان جنوبی کاشته شده است.

وی با بیان اینکه منبع تامین نهال در راستای ابلاغ کشوری اداره کل منابع طبیعی است و باید در مکان‌های مناسب کاشته شوند گفت: شهرداری‌ها آمادگی دارند نهال‌های منابع طبیعی را روز طبیعت در ورودی‌های شهرها در اختیار مردم قرار دهند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: عرصه های عمومی برای کاشت نهال با اخذ نظر فرمانداری ها و بخشداری ها برای روز ۱۳ فروردین باید مشخص شود و اطلاعات لازم برای اطلاع رسانی در این خصوص باید در اختیار رسانه های استان قرار گیرد.

۴۱ هزار و ۲۰۴ اصله نهال در روستاها کاشته شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: دهیاری‌ها عرصه های مورد نظر برای کاشت درخت را آماده کرده‌اند و تاکنون ۴۱ هزار و ۲۰۴ اصله نهال توسط دهیاری‌ها و دستگاه‌های تخصصی در حوزه روستاها کاشته شده است.

حسین هاشمی افزود: هر چند امکانات و منابع دهیاری‌ها برای انجام این کار محدود است اما در داخل روستاها اقدامات لازم را انجام داده‌اند و در محلات و ایلات عشایری هم باید برنامه ریزی در این خصوص انجام شود.

وی با انتقاد از کندی انجام این کار در شهرستان‌ها یادآور شد: در خراسان جنوبی ۴۷۰ روستا داریم که در آنها آبرسانی سیار انجام می شود و در این روستاها برای آبیاری درخت‌های مورد نظر مشکل وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: از آنجایی که حفظ نهال‌های کاشته شده از غرس آنها خیلی مهمتر است باید برنامه‌ریزی برای حل مشکل آبیاری درخت‌های کاشته شده در روستاهایی که مشکل آبیاری دارند، انجام شود.