بجنورد- ایرنا- همزمان با سالروز شهادت حضرت علی(ع) مراسم عزاداری و دسته روی سوگواران مولای متقیان امروز (دوشنبه) در مرکز خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیین عزاداری سالروز شهادت مولای متقیان در مرکز خراسان شمالی با حضور پرشور اقشار مختلف مردم این شهر اعم از پیر و جوان، زن و مرد و بزرگ و کوچک در میدان شهید و خیابان های مرکزی بجنورد برگزار شد و طی آن هیات های مذهبی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به سوگواری پرداختند.

مردم روزه دار بجنورد که پیشاپیش آنان شماری از روحانیون و مسوولان حرکت می کردند، همراه با نوحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) مسیر میدان شهید تا بارگاه امامزاده سید عباس(ع) را سینه‌زنان طی کردند.

اینک نیز هیات های عزادار در جوار امام زاده عباس(ع) با آیین های ویژه تعزیه و نوحه خوانی به یاد شهادت مظلومانه مولای متقیان به عزاداری می پردازند.

سوگواران روزه دار در کنار آیین های عزاداری بر مزار درگذشتگان و شهیدان مدفون در این محل حضور یافته و با فاتحه و خیرات یاد آنها را گرامی می دارند.

بر اساس این گزارش دیگر شهرهای خراسان شمالی، دیار قومیت ها از روزهای پیش لباس سیاه بر تن کرده است، خیابان‌ها، حسینیه ها، مساجد و بازار شهرهای این استان سیاهپوش شده است.

به همین مناسبت تمامی خیابانها، معابر، ادارات، مسجد و برخی منازل مسکونی بجنورد و دیگر شهرستان های خراسان شمالی سیاهپوش شده و مجالس روضه خوانی و ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت در جای جای مناطق شهری و روستایی این استان برپا شده است.

مراسم دسته روی هیات های مذهبی عزاداری همزمان با بیست و یکم ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت مولای متقیان امام علی (ع) در خراسان شمالی در حال برگزاری است.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آنها در مناطق روستایی سکونت دارند.