به گزارش ایرنا، رضامراد صحرایی درباره تأمین امنیت امتحانات نهایی افزود: کیفیت آموزش از دغدغههای جدی این وزارتخانه است و مصوبه کاهش ضریب کنکور در پذیرش دانشجویان در دو دوره مجلس تصوبب و به دو دولت ابلاغ شد اما به دلایلی توان اجرا نداشتند، سال ۱۴۰۲ این موضوع را اجرایی کردیم و در کنار تمام فشارهای روانی بر داوطلبان و تلاش مافیای کنکور برای لغو مصوبه، آن را اجرا کردیم و به معلم، کتاب و مدرسه مرجعیت دادیم.
وی یادآور شد: موضوع کیفیت آموزش روی میز رییس جمهور قرار دارد؛ با اجرای مصوبه کنکوری، ۱۱ استان که سهم آنها از صندلیهای برتر دانشگاهها بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد بیشتر از نسبت داوطلبانشان بود، منطقی شد و سهم استانهای محروم افزایش یافت به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان که ۰.۱۶ درصد از یک (شاخص عدالت آموزشی) کسب میکرد در سال ۱۴۰۲، ۰.۴۸ درصد سهم کسب کرد.
لو رفتن سوالات امتحانات نهایی شایعه است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مصوبه کنکوری به دنبال کیفیت آموزش و اجرای برنامه درسی ملی است، گفت: حتی یک مورد از شایعات لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی صحت نداشت و اگر سوالی لو برود ابتدا خودمان به خانوادهها خواهیم گفت، در سال ۱۴۰۳ امنیت امتحانات نهایی بیشتر از سال گذشته تامین می شود.
صحرایی درباره برگزاری کنکور تربیت معلم برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ مصوبه کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد. باید توجه داشته باشیم که عالم با معلم بسیار متفاوت است و فرد باید ذات معلمی را داشته باشد، کنکور اختصاصی تربیت معلم به دنبال کشف معلم است.
رشد ۲۵ درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان
وی ادامه داد: در قانون برنامه هفتم توسعه مصوب شد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ درصد افزایش یابد همچنین مدرک دو گانه را با همراهی سایر دانشگاهها اجرا کردیم، در این طرح افراد به مدت دو سال دروس علمی را در سایر دانشگاهها و به مدت دو سال، دروس حرفه معلمی را در دانشگاه فرهنگیان طی خواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه هماکنون بیش از دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی معلم جذب میکنیم، گفت: سال ۱۴۰۲ تاریخی ترین سال استخدام معلم بود، ریشه کمبود معلم مربوط به ۱۰ سال گذشته است و این سونامی مهر ۱۴۰۲ گریبانگیر ما شد چون معلمانی هم که به خاطر رتبه بندی بازنشستگی خود را به تأخیر انداخته بودند، مهر ۱۴۰۲ با بهرهمندی از رتبهبندی، بازنشسته شدند.
۷۲هزار معلم استخدام میشوند
صحرایی اظهار داشت: سال ۱۴۰۲، ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و سال ۱۴۰۳، ۷۲ هزار معلم استخدام خواهیم کرد و و ۲۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیز به مدارس وارد میشوند.
کتاب های درسی جدید برای پایه اول دبستان
وی همچنین درباره تعییر کتابهای درسی تصریح کرد: تحول باید در برنامه درسی اتفاق بیفتد که یک شاخه آن کتاب درسی است. شایستگیهای پایه که دانش آموزان باید به آن برسند، استخراج شده و مقدمه تغییر کتابهای درسی است براین اساس در سال ۱۴۰۳ کتابهای درسی پایه اول دبستان جدید خواهد بود همچنین اثر محسوس تغییر کتابهای درسی در سال ۱۴۰۴ مشاهده می شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره توجه به مدارس دولتی نیز اظهار داشت: کیفیت مدارس دولتی همیشه از مدارس غیردولتی پایینتر نیست در بسیاری از مدارس دولتی کادر مدرسه متعهدانه خدمت میکنند و با وجود تنگناها قلههای تربیتی فراوانی در این مدارس قابل مشاهده است.
صحرایی با یادآوری اینکه معلمان جدید استخدام به مدارس دولتی میروند، افزود: در قالب بخشنامهای اعلام کردیم، معلمان با سابقه نیمی از ساعت موظف را در مدارس دولتی تدریس کنند.
تنوع مدارس باید کاهش یابد
وی با تاکید بر اینکه خرداد امسال برای نخستین بار دانشآموزان معلمان را ارزیابی میکنند، تاکید کرد: رییسجمهور برای هر دستگاهی اولویت ابلاغ کرده حیرت آور است که اولویت ابلاغی به بنده ارتقای کیفیت آموزش و مدارس دولتی است، برای این موضوع لایحه حمایت از مدارس دولتی تدوین میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۸ هزار و ۵۰۰ مدرسه غیردولتی و ۱۰۶ هزار مدرسه دولتی داریم، در تعدادی از مدارس خاص غیردولتی کیفیت آموزش بالا است اما در برخی مدارس دولتی مانند هیات امنایی، سمپاد، شاهد و نمونه دولتی کیفیت خوبی وجود دارد البته باید تنوع مدارس کاهش یابد و دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم.
همراهی سه نهاد برای بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل
صحرایی درباره دانشآموزان بازمانده از تحصیل هم گفت: ۹۱۱ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمودوند شناسایی شدند که دلایل اصلی بازماندن از مدرسه مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است.
وی ادامه داد: تقویت مدارس روستا مرکزی، عشایری و شبانهروزی در دستور کار است و بنیاد مستضعفان به ما برای ساخت مدارس شبانه روزی در مناطق روستایی کمک میکند؛ تا به امروز توانستیم ۱۳۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل را به مدارس برگردانیم.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: پروژه ملی انسداد مبادی بی سوادی و بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل به مدارس با ریاست، معاون اول رئیس جمهور در حال پیگیری است و بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی امام و قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی برای بازگشت به تحصیل دانشآموزان همراهی میکنند.
بیش از ۳ هزار نفر سهمیه در آزمون استخدامی امسال به سیستان و بلوچستان اختصاص می یابد
براساس گزارش وزارت آموزش و پرورش، صحرایی همچنین در ارتباط تصویری زنده با دانش آموزان اعتکاف علمی پایگاه ام ابیها شهرستان چابهار دیدار و پاسخگوی سوالات دانش آموزان بود.
وی در پاسخ به پرسش های دانش آموزان مبنی بر افزایش سهمیه استخدامی ماده ۲۸, سهمیه کنکور دردانشگاه فرهنگیان، استخدامی معلمین تخصصی بومی و ماندگار گفت: فضا و نیروی انسانی ماندگار از محورهای اصلی در این استان است که در مجموعه وزارتخانه به آنها بیشتر توجه کرده که در همین راستا برای بحث نیروی انسانی پایدار و ماندگار، پذیرش دانشجو معلم از بوم برای بوم برای دانشگاه فرهنگیان بوده که اجرایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از سه هزار نفر سهمیه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است. که معادل میزان استخدامی آزمون فراگیر کل دستگاهای اجرایی کشور در سال گذشته است.
صحرایی به وجود استعدادهای فراوان در این استان اشاره کرد و گفت: دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان به شایستگی میتوانند در میدانهای علمی، کنکور و امتحانات نهایی حرفی برای گفتن داشته باشند و تمام کاستی های این استان به زودی با دستان دانش آموزان رفع می شود.
وی یادآور شد: در مدرسه سازی سهم استان متفاوت با کل کشور است و تعداد مدارس ساخته شده در این استان قابل مقایسه با هیچ استانی نیست.