شیراز-ایرنا- سال ۱۴۰۳ با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» آغاز شد اما وجه تمایز این شعار با سال‌های پیشین،بخش دوم آن یعنی تأکید بر مشارکت و نقش مردم در تولید و پیشبرد امور اقتصادی کشور و ایده‌پردازی برای فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن این شعار در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شعار سال ۱۴۰۳ همانند یک دهه گذشته حول محور «اقتصاد» نامگذاری شد، با این تفاوت که امسال نقش مردم در مسیر ارتقای جایگاه اقتصادی کشور، پررنگ‌تر از گذشته ترسیم شد و معیشت آنها بیش از پیش مورد تأکید قرار گرفت.

در حال حاضر هم آنچه در اولویت‌ و دستورکار تصمیم گیران و متولیان اقتصادی در استان‌های مختلف از جمله استان فارس و به عنوان سرفصل تمام استراتژی‌ها و اقدامات اجرایی است، ایده‌پردازی و ارائه راهکارهایی برای تحقق این شعار است.

استاندار فارس در نخستین شورای اداری استان در سال جدید، به ارائه پیشنهادها و راهکارهایی برای جلب مشارکت مردم در بحث جهش تولید پرداخت و اعلام کرد: همه مدیران باید با مشورت و همفکری راهکارهایی را برای تحقق این شعار ارائه دهند و هر دستگاهی اعلام کند که چه اقدامی می‌تواند در این زمینه انجام دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم از آمادگی و حمایت ویژه برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مسیر توسعه اقتصادی استان خبر داد و گفت:آماده حل مشکلات اقتصادی استان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی هستیم.

در حقیقت دولتمردان و کارشناسان اقتصادی از همان روزهای آغازین سال تمام تلاش خود را برای چاره‌اندیشی به منظور ریل‌گذاری و هموار کردن مسیر به کار گرفتند تا مردم بیشتر پای کار اقتصادی بیایند اما تحقق این شعار در وهله نخست مستلزم اندیشیدن تدابیری اساسی برای اجرای اقداماتی پایه‌ای است.

یکی از رویکردهایی که به تحقق شعار سال کمک می‌کند آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با اصطلاحات و مفاهیم اقتصادی است، اینکه مردم تا چه اندازه با این مفاهیم آشنا هستند و می‌توانند تحلیل درستی از مسائل اقتصادی داشته باشند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در حال حاضر بسیاری از مردم نه تنها با اصطلاحات اقتصادی آشنایی ندارند بلکه در ساده‌ترین تصمیم‌گیری‌های روزانه خود برای خرید کالا یا نگهداری پس‌انداز هم با مشکلات عدیده‌ای روبه رو می‌شوند، هنوز هم برخی از جوانان هستند که با وجود گذراندن تحصیلات عالیه در دانشگاه‌های معتبر کشور، به اهمیت و مزایای بورس و سهام آشنایی ندارند و از روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری بی‌خبرند.

از طرفی کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد هم بر این باور هستند که مشکلات اقتصادی کشور به دلیل ناآگاهی بعضی از سیاستمداران و سیاستگذاران از علم اقتصاد دو چندان شده است، آنها معتقدند اقتصاددانان نتوانسته‌اند ارتباط خوبی با سیاستگذاران و دانشمندان رشته‌های دیگر برقرار کنند و این مساله موجبات ضرر و زیان برای جامعه را فراهم کرده است.

در واقع زبان مشترک بین اقتصاددانان و فعالان در سایر حوزه‌ها کمتر وجود دارد و مفاهیم علم اقتصاد که برای افراد فعال در دیگر حوزه‌ها بسیار مفید است به شکل ساده به آنها آموزش داده نشده است.

البته طی سال‌های اخیر تحلیل‌های درست و نادرستی از طریق رسانه‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی به گوش مردم رسیده و آنها را تا حدودی با اقتصاد و دغدغه‌های اقتصادی کشور آشنا کرده اما برای ورود آنها به این عرصه و مشارکت‌ جدی عموم مردم در امور اقتصادی نیاز است که متولیان امر با جدیت بیشتری به بحث آموزش‌ در این حوزه بپردازند.

تصور بسیاری از مردم از علم اقتصاد، مسائل پیچیده، فرمول و نمودار است، این در حالیست که علم اقتصاد علمی شیرین و کاربردی برای بهتر زندگی کردن است و امید است که شعار اقتصادی امسال و تأکید آن بر مشارکت مردم بتواند دریچه تازه‌ای را برای آشنایی اقشار مختلف جامعه با این علم کاربردی فراهم کند.

اما برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ نباید به بحث آموزش بسنده کرد، از دیگر راهکارهای اساسی که برای محقق شدن این شعار باید مدنظر قرار بگیرد شناسایی مشکلات و چالش‌های اقتصادی و در جریان قرار دادن عموم مردم از این مشکلات است، تا زمانی که مردم از دغدغه‌های اساسی در این عرصه اطلاع کافی نداشته باشند نمی‌توانند در مسیر پیشبرد این شعار گام مؤثری بردارند.

بنابراین نیاز است که در هر استان مشکلات و چالش‌های اقتصادی شناسایی و این مشکلات از طریق شبکه‌های اجتماعی یا رسانه به اطلاع مردم رسانده شود.

فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش کشاورزی، صنعت، مسکن و شهرسازی نیز کمک شایانی به تحقق شعار سال می‌کند، باید شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون و فعالیت در مشاغل خانگی و صنایع کوچک فراهم شود تا با جذب هر چه بیشتر مردم در عرصه اقتصادی از ظرفیت و مشارکت حداکثری آنها جهت پیشبرد اهداف موردنظر در این عرصه و تقویت بخش خصوصی بهره گرفته شود.

نهادینه کردن فرهنگ خرید و استفاده از کالاهای ایرانی هم به منظور رشد تولید، کارآفرینی و اشتغالزایی از دیگر رویکردها برای تحقق شعار سال است، رویکردی که قطعاً نمی‌توان آن را به عنوان آخرین رویکرد جهت عملیاتی شدن این شعار مطرح کرد چراکه پیشنهادات و نظرات دیگری هم از سوی متخصصان و کارشناسان در این زمینه مطرح شده که می‌تواند راهگشا باشد.

اما آنچه حائز اهمیت است مسیر دشواری است که برای اجرایی کردن این شعار در پیش است، بدون شک پیاده‌سازی این راهکارها و عملی کردن این ایده‌ها کار آسانی نیست و نیاز به فرهنگ‌سازی در جامعه دارد، لذا شعار امسال نباید به یک سال محدود شود، بلکه این شعار باید در جامعه نهادینه و به صورت مستمر دنبال و پیگیری شود تا بتواند به رسالت اصلی خود جامه عمل بپوشاند و امید تازه‌ای در بین کنشگران سیاسی و اقتصادی ایجاد کند.

*خبرنگار حوزه اقتصادی ایرنا فارس