کرمانشاه - ایرنا - طوفان‌الاقصی و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی بعد از آن به غزه که با شهادت بیش از ۱۴۰ خبرنگار رقم خورد، به یک نوع جریان در بیداری وجدان‌های جهانی منجر شد که فروپاشی کامل اسرائیلِ جعلی را بیش از پیش نزدیک کرده است.

با گذشت ۷۶ سال از اشغال رسمی سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها و محاصره مظلومانه و تدریجی فلسطین برابر چشم جهانیان، این زخم دیرینه همچنان ملت‌های مسلمان و آزادیخواه و حق طلب عالم را رنج می دهد و موضوع فلسطین را همچنان در صدر مسایل و دغدغه های مهم جهان اسلام قرار داده است.

با ابتکار حکیمانه معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ و با نام گذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان" روز جهانی قدس" نقطه عطف تعیین‌کننده‌ای در میزان توجه امت اسلامی و جامعه بشری نسبت به مساله فلسطین پدید آمد و موضوع فلسطین از محدوده سرزمین‌های اشغالی خارج و فرآیند " محور مقاومت " به پرچمداری جمهوری اسلامی و پیشتازی ملت ایران آغاز و حامیان رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی را با چالشی بزرگ و دهشتناک مواجه ساخت.

آزادی قدس شریف و رهایی ملت ستمدیده فلسطین یکی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی است و حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف به مثابه یک هدف راهبردی در طول حیات انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

برجسته کردن موضوع قدس در رسانه های ایران موچب شد تا مسایلی همچون وحدت مسلمین، مخالفت با نژادپرستی، مبارزه با اشغالگری، مخالفت با جنگ و جنایات رژیم جعلی اسرائیل به ویژه از ابعاد حقوق بشری در جهان برجسته شده و مورد توجه مردم کشورهای مختلف جهان قرار بگیرد.

یکی از مهم‌ترین وظایف و شاید اولین وظیفه رسانه ها، اعم از دیداری و شنیداری، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح آگاهی مردم درباره مسائل مختلف جهان است که این رسالت خطیر و نقش‌آفرینی رسانه ها در عرصه‌ جنگ غزه این روزها بیش‌ از پیش موردتوجه است.

نتایج بسیار تأسف باری که جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به وجود آورد و توسط خبرنگاران به جهان مخابره شد بیداری بزرگی را در افکار عمومی مردم جهان ایجاد کرد به طوری که در کشورهای مختلف از پنج قاره جهان، شمار زیادی از مردم برای اظهار تنفر از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و برای حمایت از مردم مظلوم غزه به خیابان‌ها آمده و خواستار آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شدند.

قدرت‌های بزرگ تلاش می‌کنند با انحراف افکار عمومی توسط رسانه‌ها و سانسور اخبار مربوط به حمایت مردم جهان از غزه و نفرت از جنایات رژیم صهیونیستی شرایطی را پدید آورند که رژیم صهیونیستی بتواند همچنان به عملیات‌ زمینی خود ادامه دهد ولی خبرنگاران مستقلی که با شجاعت و تعهد خود حقایق را به تصویر می‌کشند و صدای مظلومان را به گوش جهانیان می‌رسانند توانسته اند این ترفند و نقشه های صهیونیست ها را نقش برآب کنند.

خبرنگاران زیادی در حین انجام وظیفه چه در سرزمین های اشغالی و چه در غزه کشته شدند ولی در جنگ اخیر غزه، شاهد افزایش بی سابقه آمار شهدای خبرنگار بودیم، از سال ۲۰۰۰ تا طوفان الاقصی، حدود ۴۰ خبرنگار در غزه شهید شده‌اند که بیشتر آنها توسط ارتش اسرائیل به شهادت رسیده اند؛ اما پس از طوفان الاقصی تعداد این شهدا چندبرابر شده و به بیش از ۱۴۰ نفر رسیده است، خبرنگارانی که تنها گناهشان گزارش جنایات جنگی اسرائیل و به تصویر کشیدن رنج مردم فلسطین بود.

بر اساس آخرین آمار کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) در ۱۰ روز اول جنگ حماس و رژیم صهیونیستی، حداقل ۱۵ روزنامه نگار کشته شده اند و بسیاری از افراد دیگر مفقود یا مجروح شده اند، این درحالی است که بر اساس آمار این کمیته از آغاز جنگ اکراین و روسیه تا کنون در مجموع کمتر از ۲۰ خبرنگار کشته شده‌اند.

مسدودسازی و محدود کردن وب سایت ها و رسانه های کشورهای حامی فلسطین توسط امریکا نشانگر سیاست سرکوب آزادی توسط این کشور است که حکایت از قدرت تأثیرگذاری این رسانه‌ها دارد؛ رسانه‌هایی که با کمترین امکانات و بودجه در برابر امپراتوری عظیم رسانه‌ای غرب قدعلم کرده‌اند و توطئه‌ها و جنایات آمریکا و هم‌پیمانانش را برملا می‌کنند از همین‌رو، حق‌طلبی و حق‌گویی این رسانه‌ها باعث آشفتگی جبهه‌ استکبار شده است.

تبعیض رسانه‌ای شدید میان جنگ اوکراین و فلسطین و اینکه چه تفاوتی بین کودکان، زنان و در مجموع مردم اوکراین با مردم فلسطین برای کشورهای غربی یا کشورهای مدعی حقوق بشری است امروز باید توسط رسانه ها برجسته سازی شود.

جنگ رسانه‌ای بارها توسط رهبر معظم انقلاب هم مطرح‌شده و ایشان ابزار رسانه‌ای دشمن را به سلاح شیمیایی در جنگ‌های نظامی تشبیه کرده‌ و بر تقویت رسانه های داخلی برای مقابله با دشمن تاکید داشته اند.

قدم اوّل برای حضور در میدان جنگ رسانه‌ای، شناخت میدان نبرد و آرایش جنگی دشمن است چنان‌که رهبر انقلاب در این‌باره می‌فرمایند: «اگر شما در جبهه‌ جنگ نظامی، هندسه‌ زمین در اختیارتان نباشد، احتمال خطاهای بزرگ هست. برای همین هم هست که شناسایی می‌روند.» در جنگ رسانه‌ای هم بدون شناسایی دشمن و نقاط قوت و ضعف و امکانات و شگردهای او نمی‌توان موفق بود.

در اردوگاه استکبار، یک امپراتوری عظیم رسانه‌ای حاکم است که انحصار خبری جهان به ویژه جهان غرب را در اختیار خود دارد و هر نوع صدای مخالف را با روش رسانه‌ای و عملیات روانی خود بایکوت می‌کند، علاوه بر شبکه‌های منطقه‌ای ابررسانه‌های بزرگ جهانی، شبکه‌های محلی زیادی نیز وابسته به همین جریان ها فعالیت دارند و افکار عمومی را در جهت خواسته‌های آن‌ها جهت‌دهی و مهندسی می‌کنند.

با وجود آنکه امروز بزرگترین رسانه های غربی در اختیار صهیونیستهاست تا واقعیتها را پنهان کنند اما با حضور خبرنگاران شجاع و مسئولیت پذیر ‌واقعیت های جنایت اشغالگران بخوبی منعکس شده است.

خبرنگاران غزه اوج رذالت صهیونیست را با شهادت خود به تصویر کشیدند اقدامی که بزرگترین خبرگزاری های دنیا که در دست صهیونیست‌هاست با وجود تمام ابزارهای رسانه‌ای و حتی سانسور خبری خود نتوانستند کار بزرگی را که خبرنگاران غزه در نشان دادن واقعیت به دنیا انجام دادند را خنثی سازند.

روشنگری، جانفشانی و شجاعت این خبرنگاران و موج عظیمی که علیه صهیونیست‌های کودک کش در در دنیا رقم خورد اگر بیشتر از پیروزی نیروهای جان بر کف حماس نباشد قطعا کمتر از آن نیست و همین دلیل خوبی است که یاد آنها را گرامی بداریم.