به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی پور روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات مازندران با ذکر این نکته که طی سال های پس از انقلاب همواره این استان از مزیت حمل نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریایی خزر و cis به عنوان فرصت صادراتی بهره نبرده است، افزود: امسال با هدف تداوم توسعه و جهش صادرات، باید میزهای تجاری با هر یک از کشورهای دریای خزر، شکل بگیرد.
وی با توضیح این که باید توازن صادرات و واردات در مازندران متعادل شود و این فرایند اکنون اصلا وجود ندارد، تصریح کرد: توسعه صادرات مازندران باید متفاوت باشد، اگرچه قدم هایی طی سال گذشته برای توسعه صادرات در استان برداشته شده است اما به نسبت ظرفیت و مزیت های آن، رقم صادرات ۳۱۸ میلیون دلار بسیار ناچیز است.
طبق اعلام رسمی گمرک، صادرات سال گذشته محصولات استان مازندران نسبت به سال ۱۴۰۱، به ترتیب رشد ۱۴ و ۵۲ درصدی به لحاظ ارزشی و وزنی به ثبت رسیده است. بنابراین گزارش کشور عراق با صادرات ۱۴۳ میلیون دلار نخستین شریک تجاری ، روسیه با ۷۰ میلیون دلار و ترکمنستان با ۲۷ میلیون دلار دومین و سومین شریک تجاری استان طی سال گذشته بوده است.
حسینی پور ادامه داد:البته رشد ۱۴ و ۵۲ درصدی صادرات سال گذشته مازندران به لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال ۱۴۰۱، آمار خوبی است ،اما مردم استان اصلا رضایت نخواهند داشت.
نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که قرارداد های حقیقی و حقوقی یا شرکت های صادراتی مازندران با کشورهای منطقه باید احصا شود، بیان داشت: تکرار چیزهایی که داریم اصلا مهم نیست، بلکه چیزهایی که باید داشته باشیم ولی نداریم مهم است.
وی نبود شرکت های حمل و نقل های بین المللی در مازندران را از مشکلات مهم و زیر ساختی در توسعه صادرات عنوان کرد و و گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران که تقاضای خوبی از کشورهای همسایه از جمله قزاقستان وجود دارد، نیز از عق افتادگی استان است.
وی با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، تصریح کرد: اتاق بازرگانی مازندران با همکاری معاونت اقتصادی استان باید برای هر یک از کشورهای دریای خزر و عربی مسوول میز تجاری شکل بدهد، جهش تولید در واقع تحقق جهش تولید امسال استان همان صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی استان است.
استاندار مازندران گفت: باید از همه افراد با تجربه در حوزه تجارت خارجی و صادرات استان استفاده شود، امسال با اراده قوی تری همه باید برای جهش صادرات از طریق حمل ونقل دریایی مازندران تلاش کنند، به هیچ عنوان نباید از ظرفیت صادرات دریایی مازندران غافل شد، زیر ساخت های بنادر مازندران باید مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی کشور قرار بگیرد.
حسینی پور از گمرک مازندران نیز خواست، نباید منفعل عمل کند، معاونت اقتصادی استانداری مازندران باید ثبت هر گونه صادرات را از مرکز گمرک استان پیگیری کند، تولیدات محصولات مازندران برای صادرات باید از گمرک استان ثبت شود تا علاوه بر اینکه مالیات و عوارض به استان برگردد، وزن ملی مازندران در توسعه صادرات ملی افزایش بیابد.
استاندار مازندران به فرصت نمایشگاهی اکسپو اشاره کرد و گفت: امسال با قدرت و با همه مزیت های استان در این نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.
ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAEXPO ۲۰۲۴ از تاریخ هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
این نمایشگاه در راستای اجرای سیاستهای اقتصادی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در حوزه صادرات غیر نفتی و رونق تجارت خارجی برگزار خواهد شد.