مصطفی نصیری ورگ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون قطارهای حامل کانتینر در ایستگاه بین المللی سرخس وارد شده و جا به جایی کانتینر از واگن های باری ترکمنستان و دیگر کشورهای مشترک المنافع (با ریل عریض) با واگنهای ایرانی (با ریل استاندارد) با ظرفیت محدود صورت می گیرد.
وی ادامه داد: شرکت مشترک ایرانی- چینی "پارک لجستیک سرخس" به عنوان مجری و سرمایه گذار این طرح، پهنه ای به وسعت ۱۸ هکتار در محدوده ایستگاه راه آهن سرخس را اجاره و کار ساخت این سایت کانتینری را آغاز کرده است.
مدیر کل راه آهن سرخس گفت: برای انجام تبادل کانتینر بین واگنهای ترکمنستانی و ایرانی قرار است چهار خط آهن ۹۰۰ متری به موازات یکدیگر، ۲ خط با ریل عریض و ۲ خط با ریل استاندارد برای ناوگان ایرانی ساخته شود.
نصیری افزود: پس از تکمیل این سایت، توان حمل و نقل کانتینر به خصوص واگنها و بارهای کانتینری ورودی از روسیه، چین و قزاقستان به ایران افزایش می یابد و حمل و نقل یا ترانزیت بارهای کانتینری که معمولا بارهای گران تر و یا خاص هستند در مسیر ایران بیشتر می شود.
وی ادامه داد:پیش بینی می شود طی ۶ ماه نخست امسال پهنه کانتینری یاد شده به صورت محدود به بهره برداری برسد و در ادامه با تکمیل این مجموعه حمل و نقلی، ترانشیپمنت کالا از قطارهای ترکمنستانی و حوزه کشورهای مشترک المنافع بیشتر شود.
دفتر شرکت مشترک چینی - ایرانی "پارک بین المللی لجستیک سرخس" تابستان ۱۴۰۲ بازگشایی شد، فعالیت این پارک حمل و نقلی در ۲ بخش یا سایت «اصلی» و «موقت» اجرا خواهد شد که هدف نخست از راه اندازی هر دو بخش، ترانزیت، صادرات و واردات ریلی کالا در مسیر سه هزار و ۷۰۰ کیلومتری از غرب چین تا آسیای مرکزی و سپس مرز سرخس خراسان رضوی است.
خطوط ریلی در کشورهای آسیای مرکزی عریض تر از ریل های موسوم به «نرمال» است. ایران، چین و بسیاری از کشورهای جهان از ریل نرمال و معمولی در شبکه ریلی خود استفاده می کنند.
لازمه حمل بار از غرب چین به کشورهای قزاقستان یا قرقیزستان و سپس انتقال بار به ریل نرمال ایران ایجاد سایتهای ترانشیپمنت کالا از قطارها با ریل عریض به قطارها با ریل نرمال و عکس آن است و پارک بین المللی لجستیک سرخس در حقیقت محل تبادل و یا همان ترانشیپمنت کالا از قطارهای باری با ریل عریض به واگن های ایرانی با ریل معمولی است.
گذرگاه مرزی ریلی-جاده ای سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی و چین محسوب میشود.