قزوین - ایرنا - مشاور استاندار و رییس ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین گفت: طرح پایش هوشمند بخش کشاورزی می‌تواند به دلیل وجود ابزار و فن آوری مناسب در این استان برای نخستین مرتبه در کشور به شکل پایلوت عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدتقی امانپور روز چهارشنبه در نشست الگوی کشت استان قزوین، اظهار کرد: پایش هوشمند الگوی کشت در اراضی کشاورزی استان ضروری است و بخش کشاورزی باید ابزارهای هوشمند و برخط در مزارع را تجهیز کند، چرا که علاوه بر انتقال سریع تر اطلاعات، بخش کشاورزی به بهره برداران می‌تواند باعث مزیت آفرینی شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشاورزان را باید در اجرای طرح الگوی کشت لحاظ کرد، ادامه داد: کشاورزی اقتصادی و مزیت آفرینی برای کشاورزان باید در اجرای طرح الگوی کشت لحاظ شود، به طوری که در اجرای طرح الگوی کشت باید مشخص کرد که با اجرای آن، چه میزان افزایش کمی و کیفی محصول کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

امانپور، توسعه پایدار را محور بخش کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌توان طرح‌های مهم بخش کشاورزی، آبخیزداری و آبخوان داری را در استان پیاده سازی کرد، به هرحال ظرفیت و سرمایه‌های بزرگی در این منطقه وجود دارد که از طریق مولدسازی می‌توان سرمایه گذاری مناسب و طرح‌های خوبی را در بخش کشاورزی اجرایی کرد.

رییس ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین به کمبود منابع آبی در استان قزوین اشاره کرد و گفت: ابزار خلق ارزش افزوده در استان آب است و وجود بازار آب در استان می‌تواند به شفاف سازی وضعیت چاه‌های آب و رعایت استانداردهای مورد نظر کمک کند.

امانپور خاطرنشان کرد: افت سفره‌های زیرزمینی و فرونشست زمین یکی از دغدغه‌های مهم قزوین محسوب می‌شود که با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان این فرونشست را کنترل کرد.

این مسوول یادآور شد: بهینه سازی مصرف آب با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و روش‌های قابل قبول، استفاده از آب‌های غیر متعارف، الگوی کشت و نهادینه شدن آن و استفاده از گونه‌های گیاهی و جانوری، محصولات کم آب بر و مقاوم به شوری و خشکی و پر محصول و به کارگیری از علم و فن آوری های نوین می‌تواند راهگشای مشکل محدودیت منابع آبی استان باشد.