به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی از مقدمه کتاب چنین آمده است: کتاب درسی دانشگاهی جامع و روزآمد یکی از ابزارهای مهم تحقق اهداف آموزشی و تربیتی در نظام آموزش عالی است. کتاب درسی باکیفیت در فرایند یاددهی یادگیری به ارتقای کیفیت آموزش، تحقق آموزش اثربخش و درنتیجه، تربیت نیروی انسانی دانا، توانا و امیدآفرین منجر خواهد شد.
در کنار یاددهنده و یادگیرنده، محتوا به مثابه ضلع سوم این سه گانه یکی از عناصر مهم در تحقق اهداف نظام آموزش عالی است. همچنین، کارشناسان برای کتاب درسی به مثابه بسته اصلی محتوای آموزشی، کارکردهای گستردهای قائلاند و از آن به رسانه آموزشی تربیتی یاد میکنند.
این آییننامه به منظور ساماندهی فرایندهای تألیف، تدوین و نشر کتابهای درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و کمک به تولید محتوای آموزشی روزآمد و سازگار با زیستبوم جمهوری اسلامی ایران و اهداف سند دانشگاه اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و با هدف تحقق اولویتهای پنجگانه ذیل تهیه و تنظیم شده است: ۱. مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، ۲. آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، ۳. نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، ۴. شاگرد فناور و نوآورپروری و ۵-تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش.
آثاری که مطابق با این آئیننامه تدوین و تولید شوند، به مثابه منبع اصلی یا فرعی مندرج در سرفصل مصوب دروس رشتههای مختلف قرار خواهند گرفت.
کتاب ضمایم آییننامه مذکور به همت مریم حسینی و سید اسماعیل موسوی اعضای هیات علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با همکاری همین موسسه، مرکز نشر دانشگاهی و سازمان سمت منتشر شد.