لندن – ایرنا – دو روحانی یهودی و مسلمان ساکن انگلیس با اشاره به اهمیت مشارکت در راهپیمایی روز جهانی قدس و اعتراض به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، تاکید کردند که تا آزادی کامل فلسطین در کنار مردم این سرزمین ایستاده‌اند.

الهنان بک عضو جنبش ضد اسرائیلی «ناتوری کارتا» روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا در لندن گفت: حضور در راهپیمایی روز قدس مهم است و ما امیدواریم که سرزمین فلسطین در نهایت به صاحبان اصلی آن بازگردد.

وی ادامه داد: ما در خصوص مساله فلسطین سکوت نخواهیم کرد و به خیابان‌ها می‌آییم تا نشان دهیم که در کنار مردم این سرزمین ایستاده‌ایم.

بک با اشاره به اینکه «نلسون ماندلا (رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی) آنقدر جنگید تا این سرزمین را از رژیم آپارتاید نجات داد» افزود: ما هم به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم تا فلسطین آزاد شود.

این خاخام یهودی ادامه داد: ما به لحاظ دینی معتقدیم که اسرائیل یک جریان شورشی علیه خداست. خداوند قوم یهود را تبعید کرد و خروج زوری از تبعید، سرپیچی از فرمان خداست. مثل این می‌ماند که شما فرزندتان را تنبیه کنید و بگویید برای مدتی در یک گوشه بایستد. اگر او به فرمان شما توجه نکند یعنی به شما اهمیتی نمی‌دهد.

وی ادامه داد: مساله قوم یهود هم همین است. خداوند ما را تبعید کرده و خروج از این وضع از طریق سرقت زمین دیگران و قتل عام مردم یعنی سرپیچی از دستورات الهی.

بک افزود: در تورات آمده است هنگامی که یهودیان می‌خواستند از فرمان خدا سرپیچی کرده و به سرزمین مقدس برگردند، حضرت موسی (ع) به آن‌ها گفت: مادامی که خلاف دستورات الهی رفتار کنید موفق نخواهید شد.

وی با بیان این مطلب نتیجه گرفت: به همین خاطر است که مشاهده می‌کنید رژیم اسرائیل طی هفت دهه گذشته یک روز آرام به خود ندیده است. این اراده الهی است که آن‌ها تا زمانی که فلسطین آزاد نشود، آرامش نخواهند داشت.

این خاخام یهودی در ادامه تصریح کرد: ما از راه حل دو دولتی حمایت نمی‌کنیم. این راه حل مانند این می‌ماند که یک نفر خانه‌ای را تصاحب و سپس ادعا کند که برای رسیدن به صلح باید زمین آن را نصف کرد. این صلح نیست و سرزمین فلسطینی‌ها باید به آن‌ها عودت شود.

وی در بخش دیگری از مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند که یهودیان سرزمین مستقل و امنیت می‌خواهند. اما آن‌ها با تاسیس اسرائیل نفرت علیه یهودیان را گسترش داده و برای ما مشکل ایجاد کرده‌اند.

بک با اشاره به اینکه مسلمانان و یهودیان با یکدیگر خصومت ندارند افزود: مسلمانان مخالف اشغالگری و جنایت در فلسطین هستند و با یهودیان مشکلی ندارند. مشکل سرقت سرزمین و کشتن مردم بی‌گناه فلسطین است.

وی با تاکید بر لزوم پایان اشغال فلسطین افزود: ما از درگاه الهی می‌خواهیم که هرچه زودتر اسرائیل نابود شود و فلسطین به دست صاحبان اصلی آن بازگردد تا مسلمانان یهودیان در کنار یکدیگر زندگی کنند.

حجت الاسلام و المسلین میثم قاسمی نیز درباب اهمیت روز جهانی قدس به خبرنگار ایرنا گفت: پیام مهم این روز، زنده بودن نهضت امام خمینی (ره) به عنوان فراهم کننده زمینه ظهور امام زمان (عج) است. فلسفه راهپیمایی مردم در روز قدس لبیک گفتن به دعوت امام راحل و اعلام آمادگی نسبت به یاری کردن فرزند رسول خدا (ص) در آخر الزمان است.

وی تصریح کرد: روز قدس نشان می دهد که دفاع از مردم فلسطین یک مساله مذهبی نیست، بلکه یک مساله بشری است؛ بشریت در این روز از یک بشر مظلوم دفاع می‌کند. حضور مردم در این راهیپمایی نشان می‌دهد که ندای حق طلبی زنده است.

بر اساس برنامه اعلام شده، راهپیمایی روز جهانی قدس فردا (جمعه) در لندن برگزار خواهد شد. به گفته برگزار کنندگان این راهپیمایی، شرکت کنندگان پس از تجمع مقابل ساختمان وزارت کشور انگلیس به سمت دفتر نخست وزیری تظاهرات خواهند کرد.