تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۷

لندن – ایرنا – کنفرانس روز جهانی قدس با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در «رم» و مرکز اسلامی المهدی (عج) برگزار شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در این اجلاس که در مرکز اسلامی  المهدی (عج) برگزار شد، علاوه بر سفیر کشورمان، جهاد عمرو، فلسطینی مقیم ایتالیا، مایوریتزیو فالسی، فعال مدنی و از حامیان فلسطین و شیخ عباس دی پالما امام جماعت این مرکز سخنرانی کردند.

عباس دی پالما به عنوان مجری و یکی از سخنرانان جلسه اظهار داشت: برگزاری این مراسم در شرایط خاص کنونی و شرارت و جنایات صهیونیست ها بسیار مهم است. مساله فلسطین باعث شده است که وجدان ها بیدار و افراد بی تفاوت هم وارد میدان شوند. همه این ها نشان دهنده اتحاد و مبارزه است.

در ادامه محمدرضا صبوری سفیر کشورمان در ایتالیا، طی سخنانی یاد شهدای فلسطین و کنسولگری ایران در دمشق را گرامی‌داشت و درخواست کرد که برای شادی ارواح شهدای مذکور فاتحه قرائت شود.

صبوری سپس با اشاره به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) در رابطه با نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز حهانی قدس، اظهار کرد: امام از همان زمان نسبت به جنایات و ذات رژیم صهیونیستی آگاه بود و اکنون با گذشت بیش از ۴۰ سال و مشاهده سیاست‌ها و جنایات اسرائیل، حکمت این کار به خوبی مشخص شده است.

صبوری تصریح کرد: کشتار مردم فلسطین جنایت علیه بشریت است و همه اینها ناهنجاری‌های بین المللی به شمار می‌رود که در سازمان‌های جهانی هم شناخته شده است اما جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تحت حمایت کشورهای غربی جریان دارد.

وی ادامه داد: مدعیان حقوق بشر در جایی که منافعشان اقتضا کند به خاطر مرگ یک نفر ممکن است یک کشور را به آشوب بکشند اما در برابر کشتار بیش از ۳۳ هزار نفر سکوت کرده‌اند. اینجاست که آزادی بیان به نظر طنز می‌آید.

سفیر ایران افزود: وقتی سخن از آپارتاید می‌کنیم دقیقا این رفتار دوگانه در قبال رژیم صهیونیستی است. آمریکا تا به حال ۸۳ بار از حق وتو استفاده کرده که ۵۳ بار آن به نفع رژیم اسرائیل بوده، آیا این معنای حقوق بشر است؟

وی تصریح کرد: اسرائیل اکنون در گوشه رینگ است و نباید بگذاریم از انزوا خارج شود. حمله به دمشق برای ورود مستقیم ایران است تا کل جهان علیه ما اقدام کنند و به دنبال آن غرب و رسانه‌های غربی ایران را ظالم و اسرائیل را مظلوم معرفی کنند. ما در داخل تحت فشار افکار عمومی برای پاسخ هستیم اما مطمئن باشید روزی این پاسخ قاطعانه داده خواهد شد.

صبوری ادامه داد: در اینجا اعلام می‌کنم تنها کشوری که در جهان برای دفاع از فلسطین موجودیت خودش را گذاشته، جمهوری اسلامی است. من در جریان مذاکرات مختلف بوده‌ام. آمریکایی‌ها می‌گفتند که حتی به‌صورت شفاهی هم شده موجودیت اسرائیل را قبول کنید اما ما با تمام وجود بر پای حقوق فلسطین ایستاده ایم.

وی افزود: چرا گفته می‌شود فقط رژیم صهیونیستی حق دفاع از خود دارد چرا یکبار حق دفاع فلسطین را به رسمیت نمی شناسند. چرا مبارزان علیه اشغالگران مبارزه می کنند آنرا محکوم می کنید؟ آلمان، فرانسه، انگلیس وقاحت را به اندازه‌ای رسانده اند که مانع برگزاری تظاهرات در دفاع از حقوق فلسطینیان می شوند.

صبوری با بیان اینکه امنیت فلسطین، امنیت کل جهان است تاکید کرد: تا زمانی‌که مردم فلسطین امنیت نداشته باشند، در کل خاورمیانه امنیت وجود نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که راه‌حل دو دولتی پاسخ مسأله فلسطین نیست. سفیر کشورمان بیان داشت: از توافق اسلو سال‌ها می گذرد، این توافق کارکردی نداشته و پاسخگو نیست. بیایید دموکراسی را در فلسطین پیاده کنید. اگر رای گیری خوب است بگذارید مردم فلسطین برای سرنوشت خود رای گیری کنند.

پس از سخنان سفیر کشورمان، جهاد عمرو فلسطینی مقیم ایتالیا و فعال مدنی اظهار داشت: اسرائیل پروژه انگلیس و آمریکا است و قصد ریشه کن کردن فلسطینی ها را دارد.‌ از سال ۱۹۴۸ اسرائیل علیه ملت فلسطین اقدامات جنایتکارانه‌ای انجام داده و مردم فلسطین به طور مستمر در حال مبارزه هستند. 

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال نابودی مردم فلسطین است افزود: دانشگاهی مثل اورشلیم پروژه ای برای حذف کردن مردم فلسطین در دست اجرا دارد.

این فعال مدنی اضافه کرد:‌مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین اقدامی کردند که دیگر راه برگشتی نداشت و اسرائیل توانست کنترل کامل این سرزمین را بدون هیچ پیامدی در اختیار بگیرد. پیش از قرارداد اسلو ۱۵۰ شهرک فلسطینی وجود داشت اما بعد از این قرارداد به بیش از ۹۰۰ شهرک رسید.

وی بر همین اساس نتیجه کرد که توافق اسلو برای نابودی فلسطین است. «اما این توافق باعث نشد که مبارزه برای حقوق فلسطینیان متوقف شود.»

جهاد عمرو اضافه کرد: غرب با وجود عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز همچنان از این رژیم دفاع و از حق وتو برای حمایت از صهیونیست ها در قتل عام مردم استفاده می کند. وی با اشاره به نقش محور مقاومت اظهار داشت: قبلاً به خاطر ترس از اتهام یهودستیزی کاری انجام نمی شد اما با مقاومت مردم، محور مقاومت، برادران یمنی، ایرانی، لبنانی، سوری و عراقی و ... این ترس کنار رفته و افکار عمومی پشت مردم فلسطین است.

وی افزود: این مسیری برای آزادی سرزمین فلسطین است. ما به مقاومت ادامه می دهیم. هفت اکتبر رویدادی بود که حتی قبل از شروع جنگ، مردم فلسطین پیروز شدند. در غزه مردم می گویند حتی با بمباران و کشتار ما جایی نمی رویم و در سرزمین مان خواهیم ماند.

ماوریتزیو فالسی وکیل ایتالیایی هم که اخیرا وکالت سه فلسطینی مقیم ایتالیا را به عهده داشته است طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: در ایتالیا سه نفر شهروند ایتالیایی- فلسطینی فقط به خاطر مبارزه با صهیونیست ها دستگیر شدند. در این کشور افراد تنها به خاطر مقاومت و دفاع از حقوق بشر دستگیر می شوند. دولت کنونی ایتالیا وابسته به سیستم صهیونیستی استعمارگر است.

وی افزود: مقاومت فلسطین، تروریسم نیست بله مبارزه برای آزادی است. هفت اکتبر مسیری بود برای هویت بخشی به امت اسلامی و ملت های عربی.

این وکیل ایتالیایی اضافه کرد:‌از ابتدای قرن بیستم استعمارگران در منطقه غرب آسیا با تقسیم کشورها به خصوص با قراداد سایکس پیکو، بذر اختلاف را کاشتند و بعد از جنگ جهانی اول و دوم با تحمیل استثمار و استعمار ادامه پیدا کرد و با تولد اسرائیل به اوج خود رسید.

وی با بیان اینکه «امپریالیسم در  آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی ایتالیا و آلمان وجود دارد» افزود: قربانی چنین امپریالیسمی مردم فلسطین هستند و برای آنها آرزوی پیروزی دارم.

بعد از این کنفرانس، وبیناری نیز با عنوان روز جهانی بیت المقدس با حضور سفیر ایران در ایتالیا، محسن صالح فلسطینی مقیم لبنان و رئیس اندیشکده الزیتونه، یسرویل داوید ویس خاخام یهودی و نماینده سازمان یهودی ارتدوکس ضد صهیونیست و آدالفو مورگانتی رئیس موسسه هویت اروپایی و استاد دانشگاه فلورانس برگزار شد.