تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در هجدهم فروردین به افزایش ۵ درصدی اهدای خون،رمز ارزها وپرونده‌هایی با شاکیان انبوه،جذب ۵۰ هزار بازمانده از تحصیل،کاهش کودکان شیرخوارگاه‌های سراسرکشور،رشد۳۲درصدی ثبت‌نام حامیان طرح اکرام ایتام،هزارتوی افزایش کودکان کار اتباع، تضمین سلامت جامعه باطب ایرانی، جزئیات عفو ۲۱۲۷ محکوم و وضعیت ابلاغ تعرفه‌های پزشکی پرداخته است.

به گزارش ایرنا، در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

رمز ارزها و پرونده‌هایی با شاکیان انبوه

جدید و ناشناخته بودن ارزهای دیجیتال از یک سو و سودجویانی که از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند از سوی دیگر موجب شده است تا در سال‌های اخیر پرونده‌های قضایی با انبوه شاکیان سردرگم در محاکم در رابطه با این موضوع تشکیل شود.

رمزارز (یا ارز رمزپایه) گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و معمولاً به صورت نامتمرکز (بدون وابستگی به یک مرجعیت مرکزی) کار می‌کند. با توجه به تعدد تعاریف و تغییرات در مصادیق رایج رمزارز این عبارت از نظر حقوقی دقت کافی ندارد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.


افزایش ۵ درصدی اهدای خون در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: سال گذشته شاخص اهدای خون کشور ۴.۷ درصد رشد داشت و در کل کشور ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۷ واحد خون اهدا شد.

بشیر حاجی بیگی افزود: سال گذشته استان تهران با بیش از ۱۶ درصد بیشترین مشارکت را در تامین خون کشور داشته است و پس از آن استان فارس با بیش از هفت درصد و استان خراسان رضوی با نزدیک به هفت درصد بیشترین سهم را در تامین خون کشور عهده دار شدند.

وی اظهار داشت: طی سالی که گذشت، استان لرستان با رشد بیش از ۲۲ درصدی اهدای خون بیشترین افزایش را به خود اختصاص داد و استان‌های خراسان شمالی با بیش از ۱۶ درصد رشد و استان کهگیلویه و بویراحمد با نزدیک به ۱۳ درصد رشد اهدای خون در رتبه های دوم و سوم ایستادند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

طب ایرانی در کنار طب رایج سلامت جامعه را تضمین می‌کند

رییس اولین کنگره ملی طب ایرانی گفت: همراهی دانش طب ایرانی با طب رایج می تواند در ارتقای سلامت جامعه تاثیر بسزایی بگذارد.

روشنک مکبری نژاد افزود: یکی از ظرفیت‌های مغفول طبی در کشور، مکتب غنی طب ایرانی بوده که پیشینه تاریخی و فرهنگی آن بر کسی پوشیده نیست و امروزه با توجه به اقبال جامعه پزشکی و عموم‌ مردم به این طب، بهره گیری صحیح از آموزه های طب ایرانی در کنار طب رایج همواره دغدغه متخصصین این رشته بوده است به همین منظور این کنگره با هدف معرفی صحیح و بدور از افراط و تفریط این مکتب طبی همچنین ارتباط بیشتر بین متخصصان رشته های مختلف و متخصصان طب ایرانی و داروسازی سنتی برگزار می شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تعرفه‌های پزشکی هنوز ابلاغ نشده است

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی مصوبه دولت هنوز ابلاغ نشده است.

محمد رییس زاده در نشست خبری «سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت»، افزود: سند سیاست‌های کلی سلامت در ۱۴ بند با بیش از ۹۲ مفهوم در حوزه مباحث و سیاست‌گذاری حوزه سلامت تدوین شده و راه تداوم پیشرفت‌های جامعه پزشکی و برون رفت از مشکلات عمل به این سند است.

وی با تاکید بر اینکه عمل به این سند می‌تواند راهکار خروج از چالش‌های نظام سلامت باشد، گفت: عمل به این سند می‌تواند منجر به ادامه پیشرفت‌ها شود. اگر به این سند عمل نشود منجر به بروز چالش‌هایی می‌شود و از روند پیشروی پیشرفت‌ها جلوگیری می‌کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

هزارتوی افزایش کودکان کار اتباع؛ از تعداد پرشمار فرزندان تا خانواده نابه‌سامان

استاد در کلاس مشغول تدریس است که پسربچه‌ای در کلاس را باز می‌کند و خطاب به او می‌گوید: "خاله، یه بیسکویت ازم میخری". مهاجرت اتباع در سال‌های اخیر میزان پدیده‌ «کودکان کار و خیابان» را افزایش داده چنانکه در فرعی‌ترین کوچه‌های شهر هستند و این مساله نگرانی‌های زیادی را برای آینده دارد. افزایش کودکان کار در پی چه عواملی ایجاد شده و چه تبعاتی دارد.

موضوع کودکان کار و خیابان درکشور در سال‌های اخیر مانند گره کور یک کلاف، بین سازمان‌های مختلف، سردرگم مانده است. مساله‌ای که همواره از زاویه نقض حقوق کودک، ربوده شدن دنیای معصومانه کودکی، سوءاستفاده جنسی، اعتیاد، بازماندن از تحصیل و استثمار از سوی منفعت طلبان به آن پرداخته شده است. در این بین از مسائلی مانند نحوه رفتار این کودکان با مردم، آزرده شدن روح جامعه، سوق داده شدن گروهی از آنها به کارهای غیرقانونی مانند حمل مواد مخدر و سرقت گوشی‌ها و از همه مهمتر موضوع غیرمجاز بودن اقامت خانواده آنها، کمک‌های نقدی بی‌حساب و کتاب مردم، درآمد بادآورده و ناکارآمدی قوانین در برخورد با اقامت افغان‌های غیرمجاز که عاملی برای افزایش کودکان کار اتباع به شمار می‌رود، غفلت شده است.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

رشد ۳۲ درصدی ثبت‌نام حامیان در طرح اکرام ایتام و محسنین

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) از رشد ۳۲ درصدی ثبت‌نام حامیان در طرح‌های اکرام ایتام و محسنین در ماه رمضان امسال خبر داد.

حبیب‌اله آسوده افزود: از ابتدای ماه مبارک رمضان ۱۱۲ هزار نفر حامی جدید در طرح اکرام ایتام و محسنین ثبت نام کرده‌اند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.


کاهش قابل توجه تعداد کودکان شیرخوارگاه‌های سراسر کشور برای نخستین بار

مدیرکل مراقبت و توانمند سازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از کاهش معنادار تعداد کودکان شیرخوارگاه‌های سراسر کشور برای نخستین بار در پایان اسفند ۱۴۰۲ خبر داد.

سعید بابایی با بیان اینکه در پایان اسفند سال گذشته، ۶۱۲ کودک در شیرخوارگاه‌های سازمان بهزیستی در سراسر کشور حضور داشتند، افزود: بر اساس این آمار، بیشترین میزان حضور کودکان در شیرخوارگاه‌ های حضرت ولیعصر(عج) استان فارس، شیرخوارگاه مادر استان کرمان، شیرخوارگاه شبیر و شیرخوارگاه حضرت آمنه(س) استان تهران و شیرخوارگاه امام علی(ع) استان البرز بوده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

۵۰ هزار بازمانده از تحصیل جذب شدند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از جذب ۵۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل و اجرای شیوه جدید آموزشی برای ۹۶ هزار نفر از معلمان خبر داد و گفت: آیین نامه جذب بازماندگان از تحصیل تدوین شده است.

حمید طریفی حسینی در جلسه‌ای با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان این وزارتخانه اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بازمانده از تحصیل را جذب کردیم و امسال با اینکه در موضوع شناسایی افراد بازمانده از تحصیل دستاوردهایی داشتیم، اما همچنان عمده چالش این معاونت، جذب این افراد به تحصیل است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.


جزئیات عفو ۲۱۲۷ محکوم/ ۵ تبعه خارجی و ۱۱ محکوم امنیتی عفو شدند

رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت سال نو و عید سعید فطر با در خواست رئیس قوه قضاییه برای عفو، تخفیف و تبدیل مجازات بیش از ۲ هزار نفر از محکومان محاکم موافقت کردند و در همین رابطه معاون قضایی قوه قضاییه جزئیات عفو رهبری در این ایام را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی درباره جزئیات عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی از سوی رهبر معظم انقلاب که به مناسبت سال نو و عید سعید فطر انجام شد، اظهار داشت: در این مرحله اسامی ۲ هزار و ۱۲۷ نفر که شرایط استحقاق عفو را داشتند و پرونده آن‌ها در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده بود با تایید ریاست قوه قضاییه به محضر رهبر انقلاب اعلام و در نهایت عفو آن‌ها مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۱۲۷ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله ۸۵۸ نفر مشمول عفو منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده و هزار و ۲۶۹ نفر باقیمانده مشمول تخفیف مجازات شدند.ادامه خبر را اینجا بخوانید .

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.