سنندج- ایرنا- مدیران سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کردند: قصابان برخی شهرستان‌های استان در توزیع گوشت گرم وارداتی که قیمت آن ۱۵۰ هزار تومان از قیمت گوشت قرمز در بازار کمتر است؛ همکاری نمی کنند.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۱ که به موجب قانون بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی حذف شد، قیمت این نهاده‌ها چند برابر افزایش یافت و با این شوک قیمتی تولیدکنندگان و دامداران بخشی از دام های خود را راهی کشتارگاه کردند و همین هم بتدریج به حوزه تولید گوشت قرمز آسیب وارد کرد و در نتیجه آن، قیمت این محصول در بازار افزایش یافت.

سازمان های متولی، راهکار تنظیم بازار این محصول در شرایط فعلی را واردات گوشت گرم و منجمد تشخیص داده اند و در این راستا اقدام به خرید و سپس توزیع آن کرده‌اند با توجه به اینکه تقاضای مردم هم در ایام پایانی سال و مناسبت های ملی و مذهبی افزایش می‌یابد لذا توزیع اقلام اساسی نیز در این روزها برای تعادل بخشی به بازار بیشتر می شود.

سازمان جهاد کشاورزی کردستان از اسفند سال ۱۴۰۲ تاکنون در ۶ مرحله اقدام به توزیع گوشت گرم گوساله وارداتی از کشور پاکستان به قیمت هر کیلوگرم ۳۸۵ هزار تومان کرده است.

مساله ای که در این رابطه وجود دارد و به عنوان یکی از دستورکارها در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی که روز شنبه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تشکیل و مطرح شد عدم همکاری قصابان در بسیاری از شهرستان های استان برای توزیع این گوشت بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این رابطه با اشاره به اینکه رسالت این سازمان تامین اقلام اساسی به ویژه گوشت است، اظهار کرد: قصابان به دلایلی به ویژه حاشیه سود خود و به بهانه کیفیت پایین در ارتباط با توزیع گوشت گرم وارداتی همکاری نمی کنند.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه گوشت گرم وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار است، ادامه داد: در شهرستان هایی هم چون سنندج که گوشت وارداتی توزیع شد مردم از کیفیت آن رضایت داشتند.

وی اضافه کرد: شبکه ای در برخی از شهرستان های استان شکل گرفته که نمی خواهند به مردم خدمت رسانی شود و گوشت با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: درهر شهرستانی که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز کمتر از پنج میلیون ریال (۵۰۰ هزار تومان) باشد، گوشت گرم وارداتی را توزیع نمی کنیم.

اسکندری با اشاره به اینکه گوشت با قیمت مذکور در هیچ کدام از شهرستان های استان عرضه نمی شود، افزود: عدم همکاری توزیع کنندگان و قصابان با توزیع گوشت قرمز وارداتی با قیمت ۱۵۰ هزار تومان کمتر از بازار، اجحاف در حق مردم است.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای کشور مربوط به گوشت است، گفت: تعدادی از واحدهای مرغداری و دامداری استان راکد هستند و یا زیر ظرفیت کار می کنند که پیشنهاد می شود کمیته یا کارگروهی برای بررسی این مهم در شهرستان ها به ریاست فرمانداران تشکیل شود.

صادرات ۴۷۵ تن گوشت مرغ در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در راستای شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) و با توجه به اینکه بخش کشاورزی در استان یکی از حوزه های مهم در زمینه تولید است، برنامه جامع جهش تولید در این بخش تهیه شده و بزودی در جلسه شورای برنامه ریزی استان ارائه می شود.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه راهکار همه مشکلات اقتصادی در بخش تولید است، افزود: در صورت تداوم تولید، توسعه اقتصادی و تنظیم بازار را شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: سال گذشته در این ایام با مشکل کمبود گوشت مرغ در بازار مواجه بودیم ولی امسال با برنامه ریزی های انجام شده در زمینه جوجه ریزی شاهد تداوم تولید و تامین نیاز مردم هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: افزون بر تامین نیاز داخل استان؛ ۴۷۵ تن گوشت مرغ هم از کردستان به خارج از کشور صادر شده است که در این رابطه تنها استان کشورهستیم.

اسکندری اظهار کرد: ۴۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های استان سال گذشته انجام شد که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن ۱۵ درصد افزایش داشت.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر در صنعت مرغداری استان مشغول به کار هستند، اعلام کرد: در سال جهش تولید هم هدف گذاری انجام شده تولید ماهانه افزون بر چهار میلیون قطعه جوجه ریزی است تا در پایان سال این میزان به ۵۵ میلیون قطعه برسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: با میزان تولید مذکور یکی از برنامه های ما افزون بر تامین نیاز کشور و به تبع استان، صادرات مرغ به خارج از کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه ۴۸ درصد از پهنه استان را مراتع و جنگل ها تشکیل داده است، اظهار کرد: افزون بر ۳۵۰ میلی متر بارندگی سالانه موجب شده است امکان تولید ۶۲۵ هزارتن علوفه از مراتع استان فراهم شود.

احیای ۴۴۷ واحد پرواربندی راکد در استان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه بیان کرد: در سنوات گذشته اختلاف قیمت گوشت قرمز در بازار استان با استان های همجوار زیاد بود که در ۶ ماه گذشته با اقدامات کنترلی و نظارتی و توزیع گوشت منجمد تنظیم بازاری و گوشت گرم وارداتی از افزایش قیمت غیرمتعارف جلوگیری شد.

پویا شهسواری به برنامه جامع مدیریت زنجیره تولید، تامین، کشتار و توزیع گوشت قرمز طی سال جاری در استان اشاره کرد و گفت: فعال کردن ۴۴۷ واحد پرواربندی غیرفعال یا راکد و احداث واحدهای جدید، ساماندهی چوبداران و میادین دام و نظارت بر قیمت گذاری دام زنده و مقابله با واسطه ها و دلالان از جمله برنامه های ما در سال جاری است.

وی ادامه داد: تقویت کشتارگاه های صنعتی دام و اجرای طرح لیبل گذاری بر اساس کیفیت دام و نظارت بر فعالیت قصاب ها و قیمت گوشت در سطح شهر و مقابله با گرانفروشی و تشدید مقابله با قاچاق دام زنده و تقویت مدیریت دام های مکشوفه قاچاق از دیگر برنامه های جامع مدیریت در حوزه گوشت قرمز در استان است.

گزارش وضعیت مزارع گندم و آمادگی مراکز خرید، بررسی مشکلات و ارائه راهکار برای تامین و توزیع کود شیمیایی، بررسی مسائل و مشکلات مربوط به تامین و تنظیم بازار محصولات پروتئینی و بحث و بررسی در خصوص خرید مرغ مازاد از مرغداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام از دستورکارهای این جلسه بود.