تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مادرید گفت: آمارهای بی‌سابقه تلفات انسانی و نابودی زیر ساخت‌ها جای تشریح باقی نگذاشته و دوربین رسانه‌ها به خوبی گویای وضعیت میدانی است اما پیامدهای جانبی نسل کشی شش ماهه در غزه، شاید اهمیتی متمایز از خود جنگ داشته باشد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ روز جمعه ۱۷ شهریورماه و در روز جهانی قدس، میزگرد «ابعاد ژئوپلیتیک مساله فلسطین» در دانشگاه کمپلتنسه مادرید برگزار شد.

در این میزگرد، دو تن از اساتید علوم سیاسی دانشگاه، احمد ابوزبیده خبرنگار فلسطینی، حسین عبدالوهاب سفیر فلسطین و رضا زبیب سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ابعاد مسئله فلسطین و نسل کشی شش ماهه رژیم صهیونیستی در غزه را تشریح کردند.

پروفسور دیاز با تبیین مسئله فلسطین و روند منتهی به جنگ غزه تاکید کرد: چیزی به نام جنگ میان اسرائیل و فلسطین یا جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس وجود ندارد. جنگ در واقع بین نیروی اشغالگر و ملتی اشغال شده است‌. دکتر ساپاگ نیز به تبیین شگردهای تبلیغاتی رژیم صهیونیستی پرداخت.

حسین عبدالوهاب سفیر فلسطین نیز فریبکاری و استاندارد دوگانه آمریکا در قبال مسئله فلسطین را تشریح و تاکید کرد: سیاست آمریکا در مسئله‌ فلسطین به حضیض بی‌سابقه‌ای رسیده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان خود تاکید کرد: آمارهای بی‌سابقه تلفات انسانی و نابودی زیر ساخت‌ها جای تشریح باقی نگذاشته و دوربین رسانه‌ها به خوبی گویای وضعیت میدانی است اما پیامدهای جانبی نسل کشی شش ماهه در غزه، شاید اهمیتی متمایز از خود جنگ داشته باشد.

اثبات زنده بودن و بازگشت مسئله فلسطین به دستورکار جهانی، اثبات مشارکت آمریکا در جنایات رژیم و از دست جایگاه واسطه آمریکا در مسئله فلسطین، نمایان شدن تقدیر غرب و بی اعتبار شدن ادعاهای حقوق بشری آن، نابودی ادعای مظلومیت صهیونیست ها و توهم شکست‌ناپذیری ارتش رژیم، اثبات ناکامی ایده تحمیل اراده خارجی بر ملت فلسطین از جمله در قالب ایده کذایی دو دولت و ... از پیامدهای ضمنی جنگ غزه بود که از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران تشریح شد.

شامگاه روز جمعه نیز مراسم مردمی بزرگداشت روز جهانی قدس با حضور علاقمندان اسپانیایی، عرب و ایرانی در موسسه فرهنگی اهل بیت (ع) مادرید با سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران و دو نفر از حامیان و پژوهشگران برگزار شد.

دکتر کمال و کارلوس پاز با تاکید بر اهمیت ابتکار امام خمینی(ره) در تعیین روز جهانی قدس برای زنده ماندن مسئله فلسطین، تاکید کردند: جنایات رژیم صهیونیستی باید هر چه بیشتر برای افکار عمومی در اروپا تشریح شود زیرا زمان آن فرا رسیده که تکلیف مسئله فلسطین روشن شود.