ساختار اقتصاد جهانی به ویژه در دهه‌های اخیر تغییرات بسیار مورد توجهی داشته است به همین دلیل کشورهایی که قبلا به عنوان بازارهای نوظهور شناخته می‌شدند تحت عنوان نقاط قوت اقتصاد جهانی برجسته شناخته می‌شوند. این کشورها که عموماً دارای جمعیت و منابع طبیعی زیاد و ساختار اقتصادی رو به رشد هستند فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را ایجاد می‌کنند.

به طور کلی منظور از بازارهای نوظهور، کشورهایی است که اقتصادی رو به رشد و توسعه داشته اما هنوز به عالی‌ترین سطح اقتصاد توسعه یافته جهان نرسیده‌اند.

بازارهای مالی در کشورهای دارای بازارهای نوظهور در حال گسترش‌اند و همچنان زیرساخت‌ها و نظام حقوقی و تغییرات ساختاری آن‌ها نیازمند تغییر و بهبودی است.

باید توجه داشت که امکان تغییر قیمت ناگهانی و پرریسک در بازارهای نوظهور وجود دارد اما در عین حال به جهت امکان رشد بسیار زیاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازارها برای بیشتر سرمایه‌گذاران و تجار مورد توجه است.

در واقع بازارهای نوظهور همان فرصت‌های سرمایه‌گذاری با رشد بالا در کشورهایی با اقتصاد در حال توسعه است به طور مثال کشورهایی مانند برزیل که به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای آمریکای لاتین شناخته می‌شود یا روسیه که از منابع نفت و گاز طبیعی سرشار است و همچنین کشور هند به عنوان یک کشور غنی از جمعیت و با اقتصاد در حال رشد سریع از جمله بازارهای نوظهور جهانی هستند که بسیار مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می‌گیرند.

بازارهای نوظهور فرصت‌های متفاوت و متعددی را در جهت سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند چرا که پتانسیل رشد بالا در این بازارها به همراه تنوع اقتصادی همواره برای سرمایه‌گذاران و تجار مورد توجه است از جمله صنعت فناوری اطلاعات که به عنوان یکی از صنایعی که به سرعت در حال رشد است در کشورهایی مانند هند و چین به عنوان نمونه‌های موفق شناخته می‌شود.

و یا به طور مثال زیرساخت‌های حمل و نقل در کشورهای بزرگی مانند برزیل مکزیک و نیجریه به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود چرا که این کشورها به دنبال بهبود و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی خود در زمینه‌های مختلف زمینی، دریایی و هوایی هستند.

انرژی‌های تجدید پذیر نیز از جمله زمینه‌های جدید و رو به رشد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اثرگذار در روند توسعه اقتصادی کشورها از جمله بازارهای نوظهور توسعه بخش حمل و نقل است به طوری که حمل و نقل مناسب تا حد بسیاری تسریع کننده و اساس و بنیاد رشد اقتصادی شناخته می‌شود و می‌تواند از مهم‌ترین عوامل شاخص و موثر در روند توسعه تولیدات شناخته شود.

بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل با ایجاد افزایش امکان دسترسی به بازارهای تولید و مصرف نقش مهم و موثری در توسعه اقتصادی کشورها دارد.

بخش حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی در هر بازار که علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن فرایند توسعه بازار خود نیز در جریان توسعه دچار تحول می‌شود.

افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل و بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل می‌تواند به ارتقای رشد اقتصادی کمک کند.

در واقع حمل و نقل به منظور جابجایی کالا و خدمات و هم جابجایی افراد که به معنای انتقال مهارت‌ها و سرمایه‌های انسانی نیز می‌باشد در کشورهای مختلف اثرگذار است و بنابراین با ایجاد امکانات حمل و نقل موثر و توسعه آن می‌توان زمینه افزایش تولیدات و همچنین توزیع صحیح را فراهم کرد.

به طور کلی نقش حمل و نقل در اقتصاد کشورها و بازارهای جهانی و از جمله بازارهای نوظهور به صورت کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت قابل تحلیل است.

به عنوان مثال از جمله آثار کوتاه مدت اثرگذاری بخش حمل و نقل می‌توان به افزایش یا کاهش هزینه‌های زندگی به واسطه افزایش یا کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالاها و خدمات اشاره کرد.

آثار میان مدت نیز شامل تاثیر قیمت‌های حمل و نقل بر مصرف خدمات جایگزین از جمله ارتباطات است و در خصوص آثار دراز مدت رشد حمل و نقل به نقش تغییرات مبانی محاسبات اقتصادی در طرح‌های تولیدی و عمرانی می‌توان اشاره کرد.

ناگفته نماند که از منظر علم اقتصاد مجموعه خدمات انتقال منابع دارای ارزش اقتصادی هستند بنابراین بخش حمل و نقل در تشکیل تولید ناخالص داخلی سهم پراهمیتی دارد و به صورت پلی عمل می‌کند که ارتباط بین بخش‌های مختلف اقتصادی در سطوح تولیدی و مصرفی را ایجاد کرده و بنابراین بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل می‌تواند زمینه ساز رشد و توسعه بازارها شود.

قابل توجه است که رشد زیرساخت‌های حمل و نقل از طرق مختلفی امکان‌پذیر است از جمله افزایش سرمایه گذاری و یا بهبود کیفیت موجودی سرمایه‌های ساخت بزرگراه‌های جدید فرودگاه‌ها و...

همچنین بهبود در استفاده موثر یا افزایش کارایی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های اضافی موجودی سرمایه زیربنایی، همچنین بهینه سازی سازمان‌های حمل و نقل و تغییر هزینه‌های مصرفی سوخت از جمله راه‌های رشد زیرساخت‌های حمل و نقل است.

با توجه به بهبود و پیشرفت فناوری روش‌های نوآورانه‌ای در جهت حمل و نقل بین‌المللی اتخاذ می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در بهبود کارایی و همچنین کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تحقق اهداف تجاری دارد.

پیشرفت تکنولوژی و فناوری در ابعاد مختلف صنعتی صنعت حمل و نقل را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

تغییرات آینده فناوری و تکنولوژی حمل و نقل در جهان می‌تواند سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری در اقتصادهای نوظهور را تحت الشعاع قرار دهد به عنوان مثال برقی کردن زیرساخت‌های حمل و نقل، و همچنین رشد سرعت حرکت به سمت خودروهای خودران و دیگر تاثیرات دنیای دیجیتال بر لجستیک در زنجیره‌های تامین موجب شکل‌گیری حوزه‌های سرمایه‌گذاری جدیدی در آینده خواهد شد.

همگام با رشد پایدار تولید و تجارت جهانی و شکل‌گیری تغییرات بنیادی در تجارت بین المللی که با تمایل به توسعه صادرات غیر نفتی همراه شده است اهمیت حمل و نقل به عنوان زیرساخت عمده تجارت ضرورت پیدا می‌کند.

حمل و نقل کالا و خدمات که منجر به مبادله سرمایه نیروی کار و تکنولوژی بین نقش آفرینان صنعت و اقتصاد می‌گردد، در خصوص رشد بازارهای نوظهور نقش مهمی دارد چرا که هموار کردن امر مبادله و تجارت زمینه‌های امکان دسترسی به تسهیلات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تجربیات کشورهای توسعه یافته بیانگر آن است که توسعه حمل و نقل پیوسته در حد کلان اقتصادی موجب رشد اقتصادی و افزایش بازدهی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی بوده است همچنین در سطح اقتصاد خرد نیز بهبود حمل و نقل اثر مستقیمی بر عرضه بهتر و ارزان‌تر کالاها و خدمات شده و با کاهش هزینه‌های تولید و توزیع منجر به توسعه فراگیر بازارها و افزایش رقابت سالم در بازارهای نوظهور جهانی نیز می‌گردد.

رابطه تنگاتنگی میان رشد و توسعه حمل و نقل و سایر عوامل اقتصادی وجود دارد که منجر به تاثیر پذیرفتن این دو عامل از یکدیگر می‌شود.

کارایی بخش حمل و نقل در افزایش بهره‌وری نظام اقتصادی در بازارهای جهانی اثرگذار است چرا که با بررسی اقتصاد کلان کشورها و حتی بازارهای نوظهور، سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل در افزایش تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده نقش بسزایی داشته است.

افزایش رشد اقتصادی در نتیجه افزایش جریان تجاری است و بنابراین با بهبود شرایط حمل و نقل و توسعه فناوری‌های حمل و نقلی جدید جریان تجاری نیز با هزینه‌های کمتر در حمل و نقل همراه است.

پیشنهادات مختلفی در جهت ارتقاء کارایی و بهبود حمل و نقل ارائه می‌شود از جمله سیاست گذاری‌های لازم در جهت توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل از طریق مدیریت و قانون گذاری صحیح برای تبدیل سرمایه از حالت بالفعل به بالقوه.

ایجاد قوانین مرتبط و یا به روز رسانی قوانین مرتبط با صنعت حمل و نقل از دیگر عوامل اثرگذار بر بهبود حمل و نقل است.

با توجه به بهبود و پیشرفت فناوری روش‌های نوآورانه‌ای در جهت حمل و نقل بین‌المللی اتخاذ می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در بهبود کارایی و همچنین کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تحقق اهداف تجاری دارد.

پیشرفت تکنولوژی و فناوری در ابعاد مختلف صنعتی صنعت حمل و نقل را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

تکنولوژی و پیشرفت در ارسال بار به صورت زمینی و همچنین هوایی و به صورت بین المللی نقش بسزایی در توسعه تجاری بازارهای نوظهور داشته است از جمله تاثیرات بهبود فناوری و افزایش به کارگیری تکنولوژی در بخش حمل و نقل می‌توان به بحث سیستم مدیریت حمل و نقل و امکان برنامه‌ریزی اجرا و بهینه‌سازی جابجایی کالاها اشاره کرد چرا که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله ردیابی جی پی اس می‌توان با استفاده از ماهواره‌ها ردیابی مکان دقیق وسایل نقلیه و کنترل کالاهای ارسالی را انجام داد.

همچنین تکنولوژی خودرانی نیز می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین فناوری‌های پرکاربرد در زمینه حمل و نقل بین المللی مورد توجه قرار گیرد که منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و کارایی شرکت حمل و نقل بین المللی می‌شود انتظار می‌رود با افزایش امکان بهره‌وری از هوش مصنوعی و دیگر حسگرها در سالیان آینده این تکنولوژی صنعت حمل و نقل را متحول کرده و اثرگذاری بسیاری در رشد و توسعه بازارهای نوظهور داشته باشد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از جمله عوامل موثر و اثرپذیر در توسعه بازارهای نوظهور در تجارت جهانی رشد و توسعه‌ی حمل و نقل و زیرساخت‌های مربوط به آن است که در سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است و منجر به جذب سرمایه گذاران متعدد از نقاط مختلف و متعددی گشته است.