شیراز-ایرنا-رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد:عملیات رهاسازی آب سد درودزن به منظور کشت پایین دست در حوزه شهرستان‌های زرقان، خرامه و مرودشت،دوشنبه بیستم فروردین ۱۴۰۳ آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی دهقان‌پور یکشنبه در چهل و هفتمین نشست کارگروه آب کشاورزی فارس، اظهار کرد: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی و شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس مبنی بر میزان بارندگی قابل پیش‌بینی و میزان مقادیر و مصارف آب موجود در مخزن سدهای درودزن و ملاصدرا مقرر شد عملیات رهاسازی آب به میزان ۱۵۰ میلیون مترمکعب از سد درودزن انجام شود.

به گفته وی؛ رهاسازی آب رأس ساعت ۶ صبح دوشنبه بیستم فروردین ماه ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد و در حوزه رودخانه براساس مصوبه کارگروه آب کشاورزی فارس اولویت برداشت آب به ترتیب با شهرستان خرامه و پس از آن شهرستان زرقان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در حوزه شهرستان مرودشت رهاسازی آب بستگی به نظر شورای کشاورزی شهرستان مرودشت دارد و باید مسیرها، میزان و زمان رهاسازی آب در مسیر کانال‌های مختلف براساس مصوبه شورای کشاورزی به شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس اعلام شود.

دهقان پور با اشاره به مصوبات نشست کارگروه آب کشاورزی استان فارس، افزود: مسئولیت رهاسازی و مدیریت توزیع آب بر عهده شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس و نظارت بر حسن اجرای کار و پیشگیری از تخلفات بر عهده فرمانداران و شورای تأمین سه شهرستان زرقان، خرامه و مرودشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاوزری استان فارس اظهار کرد: تعیین محل دریافت آب در این سه شهرستان بر عهده مدیریت جهاد کشاورزی آن شهرستان است که می‌بایست هماهنگی لازم با شورای کشاورزی شهرستان‌ها انجام شود.

به گزارش ایرنا، سد مخزنی درودزن در پنجاه کیلومتری شمال غرب شهر مرودشت در استان فارس و بر روی رود کُر قرار دارد.

ساخت این سد در سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی به پایان رسید و آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت و آب کشاورزی منطقه مرودشت و دشت کربال را پشتیبانی می‌کند.