تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه از استحکامات ارتش این کشور در منطقه خارکیف در شمال شرق این کشور بازدید و بر لزوم تقویت استحکامات دفاعی این منطقه در برابر حملات روسیه تاکید کرد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از اوکراین اینفو، زلنسکی در جریان این بازدید با بیان اینکه تقویت این منطقه بسیار مهم است، گفت: روس‌ها باید ببینند که خارکیف در حال قوی‌تر شدن است.

رئیس جمهور اوکراین پس از این بازدید در نشستی که در آن چند تن از وزیران خود، میکولا اولشچوک فرمانده نیروی هوایی اوکراین، اوله سینهوبوف استاندار خارکیف و سایر مقام‌های این استان حضور داشتند حاضر شد و با آنها درباره استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی و سایر اقدامات دفاعی در این استان گفت وگو کرد.

زلنسکی در ادامه این نشست با تصویب طرح‌هایی برای مقابله با حملات ارتش روسیه به این استان، موافقت کرد.

بازدید زلنسکی از خارکیف پس از حمله یکشنبه (۱۲ فروردین) روسیه به این منطقه انجام شده است.

مقام‌های اوکراینی یکشنبه شب ۱۲ فروردین اعلام کردند که روسیه به مناطق لویو و خارکیف حمله کرده که بر اثر آن تعدادی کشته و برخی از زیرساخت‌ها هدف قرار گرفته است.

منابع خبری محلی نیز یکشنبه شب (۱۲ فروردین) گزارش دادند که برخی مناطق خارکیف هدف بمباران هوایی قرار گرفته اما گزارشی از تلفات احتمالی منتشر نشده است.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی است که در بمباران شهر «بوروفا» در جنوب شرق خارکیف یک نفر کشته شده است.

به گزارش ایرنا، عمل نکردن متحدان اوکراین به تعهدات خود در حمایت از این کشور برای جنگ با روسیه، موضع کی‌یف را در میدان نبرد تضعیف کرده است.

آمریکا و دیگر متحدان اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که این کشور را قربانی اهداف توسعه طلبانه خود کردند اکنون این کشور اروپای شرقی را در میدان نبرد با همسایه قدرتمند آن یعنی روسیه تنها گذاشته‌اند.

روسیه، جلوگیری از توسعه ناتو به شرق و به سمت مرزهای خود را مهمترین علت انجام عملیات نظامی در اوکراین اعلام کرده است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.