به گزارش ایرنا، برنامه صف اول با موضوع تعامل دولت و مجلس در سال گذشته و پیش رو و با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور پخش شد.
مشروح این گفت وگو را در زیر میخوانید:
سوال: با توجه به این که آرام آرام به ماههای پایانی مجلس یازدهم میرسیم مهمترین تحولاتی که در خود معاونت پارلمانی در سال گذشته اتفاق افتاد چه بوده است؟
حسینی: از شهریور سال ۱۴۰۰ که این دولت آغاز به کارکرد بنایش بر تعامل و همکاری با مجلس بود، چون وقتی این دو قوه در کنار هم باشند میتوانند کارهای بزرگی برای کشور انجام بدهند در عین حال که تفکیک قوا را ما داریم، اما معنایش این نیست که ارتباطی وجود نداشته باشد، تعامل سازنده نباشد، درست است که تقسیم کار شده آنها وظیفه نظارتی دارند، تقنین دارند، اما قطعاً با همدلی و هم افزایی همان طور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند کارها بهتر میتواند انجام شود ما سعی کردیم که ارتباطات ما بیش از گذشته باشد یعنی اگر مثلاً در گذشته برخی از مسئولین چنان ارتباطی با مجلس نداشتند اینها را افزایش بدهیم مثلاً در همان سال اول رئیس جمهور با همه نمایندگان یک دور جلسه داشتند در قالب مجمع نمایندگان هر استان ما دیدارهایی داشتیم معاون اول، معاونین دیگر، وزرا حضورشان در مجلس، در وزارتخانهها و همین طور در مجلس و یا نشستهای مشترکی که داشتیم که اگر نمایندگان مطالبه ای، نقدی، نظر یا پیشنهادی دارند بتوانند دسترسی داشته باشند حرفهایشان را منتقل کنند و مشورتهای لازم را از آنها هم در انجام امور بگیریم لذا یک تحول قابل توجه در این حوزه رخ داد.
حسینی : کار دیگری که ما انجام دادیم این است که بر اساس این که ما میخواهیم تعامل بهتری داشته باشیم بحثی را تحت عنوان دانش پارلمانی برای مجموعههای مختلف، چون هر وزارتخانه یک معاون پارلمانی دارد، اداره کل امور مجلس دارد که به طرحها و لوایح رسیدگی میکند و هم به مطالباتی که نمایندگان دارند یا اگر تذکر یا سوالی است و گاهی اوقات بحث استیضاح مطرح میشود خود آن عزیزان کاملاً با اسناد بالادستی و قانون اساسی آشنا باشند با آیین نامه داخلی مجلس آشنا باشند که روال امور چگونه است. ما سعی کردیم اینها را آموزش بدهیم و با خود پارلمانیهای وزارتخانهها جلسات منظمی داشتیم مثلاً ما ۳۰ جلسه داشتیم هر ماه تقریباً یک جلسه با آنها که نقطه نظراتشان را داشته باشیم یک صدای واحد دولت در مجلس داشته باشد.
سوال: در همین زمینه آیا این موازی کاری صورت نمیگیرد؟ چون دولت و رئیس محترم جمهور شما را به عنوان معاونت در حوزه پارلمانی منصوب کرده و بعد هر وزارتخانه هم یک نماینده در آنجا دارد.
حسینی: نه بالاخره، چون مطالبات نمایندگان متعدد است. یکی ممکن است در وزارت صمت کار داشته باشد، یکی در وزارت نفت، یکی در کشاورزی قطعاً باید امور تخصصی را وزارتخانههای مربوطه انجام دهد آن کاری که در گذشته مشکل آفرین بوده همین که اشاره کردید یک ناهماهنگی ایجاد میشد گاهی اوقات رقابتهای منفی بین خود وزارتخانهها ایجاد میشد مثلاً در بحث بودجه برای جلب بودجه بیشتر و کاری که ما کردیم این است که مرتب این جلسات و نشستها وجود داشته باشد اگر در جایی هم ناهماهنگی بوده تذکر داده شود. ما در این دوره کاری کردیم که قبلاً سابقه نداشت ارزیابی عملکرد معاونین پارلمانی یعنی هم از بُعد نظارت و هم از بعد تقنین به آنها امتیاز میدهیم بعد به وسیله وزیرمربوطه، دوستان میدانند که عملکرد و کارنامهشان باید مشخص و درخشان باشد لذا یک همدلی و وفاق خوبی ایجاد شده این هم از آن کارهایی بود که در گذشته سابقه نداشت یا مثلاً موردی تشکیل میشد مثلاً میخواستند یک وزیر را استیضاح کنند پارلمانیها را جمع میکردند یک هماهنگی بینشان انجام میدادند، اما این که به صورت منظم در وزارتخانههای مختلف همه اطلاع پیدا کنند از تجربیات دیگران استفاده کنند مثلاً در بعضی وزارتخانهها سامانههای خیلی خوبی دارند همه اطلاعات نمایندگان در آنجا وجود دارد این کار بسیار خوبی است که دارد انجام میشود.
عملکرد معاونین پارلمانی را از بُعد نظارتی و تقنینی ارزیابی میکنیم
حسینی : یک اقدام دیگری که کمتر سابقه داشت بحث حضور در حوزههای انتخابیه بود، نمایندگان معمولا اول یک پروژه یا برنامهای داشتند اول از رئیس جمهور درخواست میکنند که ایشان حضور پیدا کنند، رئیس جمهور با آن همه مشغله دیگر فرصت نمیکند برای هر برنامهای حضور پیدا کند یا مثلاً معاون اول یا وزیر مربوطه و بالاخره حداقل این که انتظار دارند خود ما در خیلی از برنامهها حضور پیدا کنیم از نزدیک کارهایشان را ببینیم، مشکلاتی که دارند، واقعیتها را منتقل کنیم و از کارشان گره گشایی انجام شود که ما هم این کار را منظم انجام میدهیم من الان نمازم را کامل میخوانم، هر هفته یک سفر انجام میدهیم کثیرالسفر محسوب میشویم.
سوال: بیشتر در چه حوزههایی مثلاً فقط سر زدن به پروژهها و منتقل کردن مشکلات به دولت است؟
حسینی: بله یک بخش از آن خواسته نماینده است که مثلاً در حوزه انتخابیه با یک مشکل مواجه است مثلاً پتروشیمی، پالایشگاه یا کارخانه است که نیاز است تقویت شود یا یک پروژه عمرانی است باید ادامه پیدا کند یا مثلاً در مناطق مرزی بازارچه مرزی است یا مثلاً بحث تقسیمات کشوری، یک بخش میخواهد تبدیل به شهرستان شود این که ما بنشینیم در کمیسیون سیاسی دفاعی یا در دولت صرفاً بر اساس گزارشها بخواهیم تصمیم بگیریم تا این که خودمان برویم از نزدیک ببینیم که این بخش چه امکاناتی دارد، چه تعداد اداره دارد، چه ظرفیت کشاورزی، صنعتی، معدنی، خدماتی و گردشگری و مسائل مختلف دارد بعد این را بیاییم خیلی دقیق در کمیسیون دفاعی یا در بحث صحن دولت مطرح کنیم این خیلی فرق میکند، واقع بینانه است.
سوال: ساز و کار این مشخص است؟ چون مثلاً در حوزه تقسیمات کشاورزی وزارت کشور، فرمانداران و استانداران هستند، در حوزه صنعت و صنایع، وزارت صمت، وزارت نیرو و اینها هستند برای خود جایگاه معاونت پارلمانی آیا جایگاهی است؟
حسینی: در وهله اول باید آن وزارتخانهها کار خودشان را انجام بدهند مثلاً تقسیمات کشوری از شهرستان، استان میآید وزارت کشور ولی ببینید وقتی مثلاً میآید در کمیسیون سیاسی دفاعی که رئیس آن وزیر کشور است بالاخره بقیه اعضای دولت میگویند حتماً وزیر دفاع میکند یعنی به طور طبیعی دفاع میکند لذا اگر کس دیگری هم باشد که در کنارش بتواند واقعیتها را به خوبی منتقل کند خوب است یا این که بالاخره برخی از کارها به نتیجه رسیده است اما از طریق وزارتخانه مربوط نتوانستند به جمعبندی برسند این که توقع دارند که یک فرد دیگری بیاید و ورود پیدا کند و گزارش بدهد و الحمدلله این تعامل بسیار خوب بوده و وزرا هم همکاری میکنند وقتی میبینند ما مطالب را منتقل میکنیم یا خود شخص آقای رئیس جمهور.
نماینده پارلمانی رئیس جمهور به صورت منظم هم به خواست نمایندگان، هم به خواست استانداران، هم نمایندگان ولی فقیه به استانها سفر می کند
حسینی: بعد فقط بحث نماینده نیست یعنی ما در استانها با استاندار، با نماینده محترم ولی فقیه در موضوعات مختلف، گاهی اوقات جلسه شورای اداری استان تشکیل میشود یا مثلاً فرمانداران مختلف را و سیاستهای دولت آن جا تبیین میشود، ابهامات و سوالاتی که وجود دارد یا مثلاً در جمع دانشگاهیان مثلاً در همین بحث انتخابات ما تاکید داشتیم بر مشارکت، این که ما چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنیم ابهاماتی هست، سوالاتی هست، اینها پاسخ داده شود اینها موثر است. در مجموع میخواهم بگویم این حرکت در گذشته کم سابقه بوده سفر میرفتند، اما به این صورت کمتر بود ولی ما به صورت منظم هم به خواست نمایندگان، هم به خواست استانداران، هم نمایندگان ولی فقیه یا شورای هماهنگی تبلیغات سفر می کنیم.
ارزیابی شما از عملکرد خود نمایندگان و چالشها و مشکلاتی که با آن مواجه هستند و نتایج سفرهای استانی چیست؟
حسینی: همین هفته گذشته ما در روز قدس در استان خوزستان در اهواز بودیم در کنارش قطعاً به آن مناسبت که صحبت میشود، عملکرد دولت هم بیان میشود ابهاماتی که است یا راجع به آن استان که چه اقداماتی انجام شده مثلاً من در بحث اهمیت استان خوزستان اشاره کردم که سوم شهریور سال ۱۴۰۰ اعضای دولت رایش را گرفته و روز بعد از آن رئیس جمهور در خوزستان حضور داشتند تا به الان ۸ سفر داشتند به خاطر اینکه استان مشکلات خاصی دارد مشکلاتی که از دوران دفاع مقدس باقی مانده باید توجه بیشتری شود. میخواهم بگویم اینها نتایج خوبی است که گفته میشود و بعد هم بالاخره ارزیابی از عملکرد خود نمایندگان که چه موقعیتی دارند با چه چالشها و مشکلاتی مواجه هستند میتواند بسیار کمک کار نمایندگان عزیز باشد.
سوال: شاید الان از آغاز امسال ما موضوع شعار سال هم داریم و کسی که هماهنگ کننده بین راهبردهای دولت و مجلس است جنابعالی سکانش را در اختیار دارید، آیا الان تدبیر خاصی برای تحقق شعار سال اندیشیده شده یعنی جهش تولید با مشارکت مردم؟
حسینی: از ۵ فروردین بعد از تعطیلات رسمی بلافاصله جلسه دولت تشکیل شد و آن جا روی این مسئله بحث شد که هر وزارتخانه و هر دستگاه الزامات تحقق این شعار را در مجموعه خودش کار کند که چه زمینه سازی باید انجام بشود و بعد هم اگر از جهت قانونی نیاز به قانون جایی داریم لایحهای باید باشد که اینها هم بیان شده و ما اعلام آمادگی کردیم و اصلاً برنامهای هم که قبلاً نوشته شده بر اساس همین مسئله اولویت اقتصاد است، تولید است، ما امسال باید لوایح متعددی را ملزم هستیم بر اساس برنامه هفتم تقدیم مجلس کنیم که تحقق پیدا کند آن اهداف متعالی و بلندی که در نظر گرفته شده است .
حسینی: مثلاً این که در پایان این دوره تورم تک رقمی بشود، این که ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل تامین شود و اهداف دیگری که در بخشهای مختلف لحاظ شده است اینها باید تحقق پیدا کند برخی نیاز به لایحه دارد که باید انجام بشود یا مثلاً فرض کنید در بحث اقتصاد دریا پایه که بسیار مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب است سیاستهای کلی ابلاغ شده امسال باید لوایح مربوط به آنها آماده شود که بر اساس آن زیرساختهای قانونی و مقرراتی که لازم است آیین نامههایی که لازم است کارها عملیاتی و اجرایی بشود. در مورد خود بودجه هر ساله وقتی نهایی میشود نیاز به آیین نامه دارد در گذشته گاهی اوقات نوشتن این آیین نامهها تا ۳ ماهه چهارم هم به درازا میکشید در دی و بهمن و گاهی تا اسفند ولی خوب این دولت تاکید آقای رئیس جمهور بر این است که بلافاصله اینها آماده شود وعملیاتی و اجرایی بشود.
فرد اگر میخواهد در بخشهای گوناگون کار کند کاملا اطلاعات لازم در اختیارش گذاشته میشوددر پیچ و خم بروکراسی اداری قرار نخواهند گرفت؟
حسینی: در این نشست مشترک که بود اشاراتی شد ولی باید بیش از اینها کار شود در کمیسیونهای مشترک و ببینیم چگونه میشود این شعار را که بسیار مهم است، چون تولید اساس کار است و اگر ما میخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم، اگر میخواهیم فرصتهای شغلی جدید ایجاد شود، اگر میخواهیم درآمد ارزی داشته باشیم، اگر میخواهیم واردات ما کاهش پیدا کند همه اینها برمیگردد به بحث تولید آن هم با مشارکت مردم که بسیار مهم است. با نمایندگان صحبت شد که اگر پیشنهادهایی دارند، چون اینها بالاخره در میدان هستند با مردم در شهر و روستا در تماس هستند و میدانند که موانع تولید چه چیزهایی است، چرا بعضی از سرمایهگذاران رغبت ندارند برای این که در این حوزه بیایند کار کنند یا رها کنند اینها را تا حدودی نمایندگان میدانند بر اساس اقتصاد بومی هر شهری، استانی میتوانند پیشنهادهای خوبی را ارائه بدهند.
حسینی : البته در گذشته هم گامهای خوبی برداشته شده شما ببینید همین که صدور مجوز کسب و کار تسهیل شده این که در مناطق آزاد بستههای سرمایهگذاری آماده شده که فرد اگر میخواهد در صنعت، در کشاورزی، در معدن، در خدمات، در بخشهای گوناگون کار کند کاملا اطلاعات لازم در اختیارش گذاشته میشود اگر تسهیلاتی وجود دارد به او گفته میشود و مجوزها هم آماده است یعنی این که آن قدر در پیچ و خم بروکراسی اداری قرار نخواهند گرفت، اگر ما بتوانیم این تفکر را در کل کشور همه استانها، هر شهرستان بداند که این ظرفیتهایش است و اگر سرمایهگذاری میخواهد بیاید به او عرضه کند که ما این کارها را انجام میدهیم و حمایتهای لازم باید انجام بشود، چون ما گاهی اوقات در گذشته هم داشتیم بحث خصوصیسازی، واگذاری، اما دیگر رها شده است.
سوال: برای بعضی از موضوعات قانون نیست ولی در مورد مشارکت مردم به ویژه در حوزه اقتصاد ما اصل ۴۴ قانون اساسی را داریم و سیاستهای کلی هم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، دولت چه مقدار امسال را که مشارکت مردم به صورت خاص در حوزه جهش اقتصادی آورده، آیا در این زمینه نیاز به مقررات تازهای است یا نیاز به مقررات زدایی داریم؟
حسینی: قطعاً خود انبوه مقررات و دستورالعملها گاهی اوقات دست و پاگیر است و کار را مشکل میکند هر مقدار که این سهل و روان بهتر است مثلاً در گذشته به اقتصاد دریا پایه توجه نداشتیم یا به اقتصاد دیجیتال چندان توجه نمیکردیم یا این که مثلاً فرض کنید ما با در برخی از سازمانهای بینالمللی مانند شانگهای یا بریکس یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت پیدا کردیم. گاهی اوقات لوایحی هم باید به مجلس داده شود که در مجلس هم در جریان باشد و همراهی کند، این است که بخشی از آن برمیگردد به قانون ولی بخش عمده برمیگردد به عزم و اراده اجرا و نهایی کردن و این که مدیران ما در سطوح مختلف پای کار باشند و نمایندگان هم در این قضیه کمک کنند، همراهی کنند اگر راهکار و پیشنهادی دارند، نقدی دارند نقدشان را مطرح کنند ما استقبال میکنیم ولی بالاخره باید یک همدلی و همبستگی باشد نه تنها بین دولت و مجلس بلکه قوه قضاییه هم در این عرصه باید همراهی کند، نهادهای انقلاب باید کمک کنند همه، انشالله این جهش صورت بگیرد و ما در پایان سال بتوانیم یک کارنامه درخشانی را ارائه بدهیم. خوشبختانه این دولت اهتمام ویژهای دارد به آنچه که رهبر فرزانه انقلاب مطرح میکنند، چون میدانند این نیاز کشور است، ضرورت دارد و راه بهبود امور از این مسیر میگذرد.
سوال:انشاالله که کارنامه بسیار درخشانی که سال پرکاری هم برای شما است در سال ۱۴۰۳ باشد ولی مهمترین کاری که در سال ۱۴۰۲ در معاونت پارلمانی کردید چه بوده است؟
حسینی: همان طور که اشاره کردم، چون ما مرتب با دو موضوع سر و کار داریم یا سه موضوع، یکی بحث مطالبات نمایندگان است که البته وظیفه اصلی نمایندگان نیست، اما خوب دیگر مردم توقع دارند و مردم از کارهای شخصی به نمایندگان مراجعه میکنند تا پروژهها و طرحها، آنها به ما منعکس میکنند و ما هم در دولت با وزرا، اگر لازم باشد با شخص آقای رئیس جمهور منتقل میکنیم و پیگیر هستیم که نتیجهای عاید شود اگر جایی هم واقعاً امکانپذیر نیست یا مثلاً اعتباری ندارد اینها را به نمایندگان توضیح میدهیم.
نکته دوم بحث سوالات و تذکرات نمایندگان است من به یک قلم اشاره کنم ما در طی این ۳۲ ماه بالغ بر ۶ هزار سوال داشتیم.
۶ هزار سوال مجلس یازدهم از دولت سیزدهم/۳۰ سوال به صحن علنی مجلس آمد
سوال: با توجه به اینکه همه گمان میکنند، چون مجلس و دولت همگرا هستند باید قاعدتاً کمتر بود.
حسینی: نه بیش از ۶۰۰۰ سوال داشتیم اصلاً در مورد بعضی از وزارتخانه ۲۰۰ یا ۳۰۰ سوال مطرح شده یکی از کارها این است که ما این نمایندهای که سوال کرده را متقاعد کنیم که سوالش را پس بگیرد، جاهایی ممکن است اطلاع ندارد اطلاعات لازم را در اختیارش قرار میدهیم، یک جاهایی ممکن است اشکال از ما باشد ضعفی وجود دارد کاستی یا کمبودی است آن کمبود جبران میشود و نماینده قانع میشود مراحل مختلف دارد ثبت سوال است بعد میآید اولین مرحله در کمیسیون مطرح میشود در همان فاصله ممکن است با نماینده یا نمایندگان سوال کننده صحبت شود یا در کمیسیون به نماینده توضیح داده شود و ایشان قانع شود و صرف نظر کند، باز از کمیسیون تا هیئت رئیس یک فاصله است در این فاصله گاهی اوقات صحبت میشود هیئت رئیسه اعلام وصول میکند میخواهد بیاید در صحن باز دوباره فرصت گفتگو وجود دارد از این ۶ هزار سوال، ۳۰ سوال به صحن علنی مجلس میآید از این ۳۰ سوال که مطرح شد تنها ۹ مورد بود که نمایندگان قانع نشدند این کار معاون پارلمانی است یعنی شما فکر کنید از ۶ هزار ما به ۹ مورد رسیدهایم من یک وقتی به یکی از آقایان میگفتم سحر و جادویی در کار نیست دوستان بالاخره زحمت میکشند میروند و اشکالات را برطرف میکنند یا توضیح میدهند.
۱۵ استیضاح وزیر در مجلس دوازدهم ثبت شد
حسینی: بالاخره ما محدودیتهایی داریم این طور نیست که هرچه مطالبه باشد دولت بتواند همه اینها را انجام بدهد بعضی از اینها باید در بودجه سالانه بیاید وقتی نباشد یا امکاناتی وجود نداشته باشد،میسر نیست، این فقط از سوالات است. حالا شما ببینید استیضاح ما حدود ۱۵ وزیر در این مدت در مظان استیضاح بودند یعنی ثبت شد بعضیهایشان چندین بار ۱۵ مورد که میگویم بعضی از وزرا مثلاً ۵ -۶ بار طراحان مختلف بحث استیضاحشان را مطرح کردند، اما شما ببینید از این موارد متعدد تنها دو مورد مطرح شد یکی وزیر صنایع بود که دو بار دفعه دوم ایشان نتوانست نظر مجلس را جلب کند، وزیر بهداشت هم بود که در کمیسیون دیگر ختم به خیر شد و تمام شد و دیگر به صحن کشیده نشد و البته طبیعی است در همه دولتها این مسئله استیضاح را داشتیم.
گاهی نمایندگان در اظهارنظرها شتاب میکنند/درجریان برخی امور نیستند
سوال: یعنی مجلس در حوزه نظارت کار خودش را از دید شما دارد با قدرت انجام میدهد؟
حسینی: بله حتی ببینید حضرت آقا یک توصیه به نمایندگان کردند که افراط در استیضاح نباشد، تعداد تحقیق و تفحصهایی که ما این بار داریم شاید قابل مقایسه با دوران قبل نباشد از شهردار یک شهرستان بگیرید تا استانداری تا ریاست جمهوری در امور مختلف بحث تحقیق و تفحص مطرح شده لذا ممکن است تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص همه مطرح است و به جد و بعد هم بالاخره در نطقهایشان مطالبی که میگویند ما معمولاً با خود نمایندگان هم صحبت میکنیم شاید سخنی که گفتید این مبنای قانونی ندارد، همین هفته که ما در مجلس بودیم درباره موضوع جرائم راهنمایی و رانندگی یکی از نمایندگان میگفت که بر اساس چندین اصل قانون اساسی شما باید این را در مجلس تصویب کنید و هر دریافت و پرداختی باید با نظر مجلس باشد در حالی که مجلس این را در گذشته تصویب کرده و اختیارش را به دولت داده که سالانه بر مبنای تورم میتواند افزایش بدهد، دیگر نیاز نیست ما هر سال بیاوریم بگوییم ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد یا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. میخواهم بگویم گاهی اوقات واقعاً شتاب میکنند بعضی دوستان یا در جریان نیستند ما اینها را توضیح میدهیم گاهی اوقات هم مجبور هستیم پاسخ مکتوب بدهیم.
ماجرای نمایندهای که موجب شد فرماندار به مجلس راه یابد
سوال: پیش آمده که در یک موضوعی کوتاه بیایید و عقب نشینی کنید برای این که به یک حل و فصل منجر شود؟
حسینی: بله مثلاً مواردی بوده که نمایندگان اصرار داشتند کل نمایندگان نه، یک نماینده خاص مثل آن چه که در بحث معاون وزیر کشور رخ داد برای این که تعامل دو قوه حفظ شود و مشکلاتی ایجاد نشود این کار انجام شده، اما در مواردی معدود نمایندگان داریم که به یک اقداماتی یا بعضی از مسائل اصرار دارند و بعد به زیانشان تمام میشود. من یک مورد را بگویم بد نیست، یکی از نمایندگان اصرار داشت که فرماندارشان تغییر کند بالاخره بررسی شد و در نهایت استاندار به جمعبندی رسید که آن فرماندار جابجا شود در حالی که نباید نمایندگان در عزل و نصب هادخالت کنند،میتوانند مشورت بدهند، اما نباید بر نظر خودشان اصرار داشته باشند، آن فرماندار که کنار رفت بعداً کاندیدا شد و الان شد نماینده مجلس. به جای همین نماینده که اصرار داشت این آقا عزل شود، اگر آن فرد اصرار نمیکرد او فرماندار بود و چه بسا این فرد هم به نمایندگی خودش در دور بعدی ادامه میداد یا مثلاً ببینید این که حضرت آقا فرمودند من شما را دوست میدارم که میگویم در انتصابات ورود پیدا نکنید، چون از همان گام اول یک عده با نماینده مخالف میشوند که چرا این گزینه مثلاً با نظر او شده مدیر کل یا رئیس اداره یا هر چیزی شده بعد اگر او عملکردش ضعیف باشد یا اشکالاتی داشته باشد همه برمیگردد به آن نماینده و بعد هم نمیتواند وظیفه نظارتی اش را انجام بدهد یعنی مثلاً نمایندگانی گفتهاند این آقا استاندار باشد و بعد بگویند ایراد دارد، میگویند خودتان پیشنهاد دادید.
سوال: البته در بسیاری از کشورها، چون دو مجلس دارند این قضیه خود به خود حل میشود یعنی یک مجلس کارهای مردمی و پیگیری حوزه انتخابیه خودش را دنبال میکند به عنوان مجلس نمایندگان و یک مجلس سنا هم کار عمومی و کلان کشور را ولی، چون ما یک مجلس داریم عملاً دوتایش یکی میشود.
حسینی: بله البته شوراهای شهر ما میتوانستند یک بخشی از این بار را به دوش بکشند ولی، چون شوراهای ما شدند شوراهای شهرداریها این هم مثلاً در مسائل دیگر جامعیتی ندارند و بعد هم بالاخره باید این فرهنگ سازی صورت بگیرد که مردم مشکلاتشان را از همان روال عادی دستگاههای اجرایی دنبال کنند، ما میرویم در شهرها همه میخواهند به رئیس جمهور نامه بدهند، ما میگوییم شما در اینجا استاندار، معاونش، فرماندار آنها مسئله شما را حل میکنند برای چه شما میخواهید حتماً به مقامات بالاتر مراجعه کنید.
سوال: در حوزه وزارت بازرگانی صحبتهای فراوانی شد. بالاخره تصمیم دولت و مجلس به کجا انجامید؟
حسینی: داستانش طولانی است یکی از دلایل مهمش هم بحث کنترل قیمت کالاها است که باید نظارت جدی باشد، با این ساز و کار فعلی پاسخگو نیست. درست است که ما سازمان تعزیرات داریم، حمایت از تولید کننده و مصرف کننده داریم و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت وظایفی بر عهده دارند، وزارت دادگستری و دیگران، جمعبندی دولت این بود که یک سازمان مستقل یا وزارتخانهای باشد و تقریباً هم توافق شد یعنی ما اصلا این لایحه را بر اساس نامهای که رئیس محترم مجلس به دولت داد نوشتیم، چون ما میگفتیم طرح خود نمایندگان داریم یا سازمان، ما گفتیم سازمان نامه نوشتند که یک لایحه دولت بدهد دولت هم این لایحه را داد، در کمیسیون بررسی شد، در صحن هم تصویب شد ما در مراحلی بودیم که دیگر نهایی شود برخی تبصرهها و مواد و اینها و ابهاماتی برطرف شود یک مرتبه گفتند که این طرح را مسکوت بگذاریم در حالی که دولت باید رسماً درخواست بدهد حالا هیئت رئیسه مجلس اینگونه تشخیص دادند، به نظر میرسید به آیین نامه داخلی مجلس عمل نشد و بهتر بود که نظر دولت گرفته میشد و این قضیه به نتیجه میرسید، حالا دیگر آن ۶ ماه تمام بشود مجدد میتواند در دستور قرار بگیرد.
۲۶۰ لایحه در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارند
سوال : لایحه ی تشکیل سازمان ملی مهاجرت چطور ؟
حسینی: آنها هم در نوبت هستند، ما تقریبا بیش از ۲۶۰ لایحه داشتیم در این مدت که حدود ۱۲۸ لایحه از قبل بوده یعنی از دولتهای قبل ۱۳۴-۱۳۵ لایحه در این دولت، چون بالاخره بحث این بود که بر اساس منطق و عقلانیت و این که کار کارشناسی خوبی باید انجام بشود، رهبری هم تاکیدشان بر لایحه محوری هست در هر حوزهای که نیاز هست خود دولت ورود پیدا کند این طور نباشد که نمایندگان احساس کنند که یک خلاءی وجود دارد که آنها بخواهند طرح بدهند، در عین حال هم طرحهای زیادی از سوی نمایندگان بوده، از این ۲۶۵ لایحه تقریبا تا الان بخواهیم حساب کنیم مثلا همین چند روز قبل روز چهارشنبه من ۴ لایحه را امضا کردم که فرستادیم به مجلس میخواهم بگویم دائم عدد و آمار و اینها تغییر میکند.
انتقاد از کُندی بررسی لوایح و روند سوال از وزرا در مجلس/ پیشنهاداتی به نمایندگان مجلس دوازدهم داریم
حسینی:این طور نیست که همه آنها به قانون تبدیل شده باشد بعضیها هنوز در دست رسیدگی است، بالاخره مجلس الان مشغلههای متعدد دارند، مثلا از سه روز جلسات علنی یک روز آن را گذاشتند بحث نظارت یعنی دیگر طرحها و لوایح مطرح نمیشود، بعد هم وقتی یک لایحهای میآید آنقدر پیشنهاد و موارد متعدد وجود دارد که کار دشوار میشود، به ویژه این که سال گذشته بحث برنامه هم یک وقت موسعی از نمایندگان را گرفت یا خود بودجه که الان دو بخشی شده است بر اساس آیین نامه جدید که این هم جای تامل دارد که واقعا این قدر وقت دولت و مجلس را بگیرد این آیا درست است یا نه؟ میدانید هنوز بخش دوم آن تازه باید در این یک ماه آتی به نتیجه برسد، میخواهم بگویم یک کارهای این طور بوده که نتوانستند حتی ما لایحهی دو فوریتی داشتیم که لایحه دو فوریتی باید بلافاصله اعلام وصول بشود برود کمیسیون ۷۶ ساعت بعد بیاید در صحن و نهایی بشود ولی شما ببینید گاهی اوقات در ظرف دو سه روز که نهایی نشده در ظرف دو سه ماه هم بعضی وقتها به نتیجه نرسیده است، این را به نظرم میرسد که در مجلس آینده خوب است واقعا هیات رئیسه یک تدبیری بیاندیشند بالاخره به این کار سرعت داده بشود.
حسینی: جلسات یا مثلا چیزهای فرعی، ببینید زمانی که بنده مثلا نماینده بودم مجلس پنجم، ما یک نطقی داشتیم نطق مثلا نمایندگان بود، الان تذکر سه دقیقهای هست، تذکر دو دقیقهای هست، تذکر یک دقیقهای هست، حالا دیگر اخطار قانون اساسی، تذکرات مختلفی که مطرح میشود اینها بالاخره وقت را میگیرد، یا این که مثلا نماینده میآید میخواهد راجع به یک لایحه یک طرحی شروع میکند مثلا درباره حوزهی انتخابیه خودش صحبت کردن، یا میآید راجع به مسائل روز کشور چند دقیقه حرف میزند بعد در آخر هم یک اشارهای میکند این را واقعا باید هیئت رئیسه مجلس جدیتر در این قضایا ورود کنند تا این که بشود زمان را مدیریت کرد و این لوایح زودتر به نتیجه برسد.
سوال: با توجه به تجربهای که حضرتعالی در حوزهی نمایندگی دارید فکر میکنید باید تغییراتی نه به عنوان معاون پارلمانی نه، بعنوان مثلا تجربه بعنوان یک نماینده در ادوار گذشته، فکر میکنید باید قوانین داخلی را آیین نامه داخلی را تغییر داد برای این قضایا؟
حسینی: خود مجلس یک کمیسیونی دارد مربوط به آیین نامه، چون خودشان هم میدانند هرازچندی یک ابهاماتی وجود دارد و باید یک تغییراتی صورت بگیرد، همین سال گذشته رسیدگی به بودجه را تغییر دادند، ما فکر میکنم که یک مواردی هست که خوب است دولت هم در جریان بگذارند الان کاری به ما ندارند یعنی خود مجلس است میآیند پیشنهاد میدهند و کار انجام میشود بله، از لحاظ روال عادی دولت در این باره نقشی ندارد، اما بالاخره، چون یک طرف این ماجرا بحث دولت است، تعامل دولت و مجلس، مثلا شما نحوهی سوال، طرح آن در مجلس، استیضاح، تقنین بودجه، اینها همه یک طرف آن، یا زمان مثلا تقنین بودجه، یک زمان آن هم بحث دولت است خوب است که در این موارد نظر دولت هم اخذ بشود، ولو غیر رسمی.
حسینی: من یک مورد برای شما بگویم، مثلا در رای اعتماد به وزرا، در استیضاح، در همهی موارد، کسانی که مخالفند صحبت میکنند در نهایت پایان وقت آن وزیر مربوط است که میآید و توضیح میدهد، بعد که توضیح داد اگر در رای اعتماد است رای گیری میکنند، اگر در استیضاح هست رای گیری میکنند، اما مثلا در سوال الان روندی که وجود دارد من حتی با بعضی از اعضای شورای نگهبان هم صحبت کردم، که این واقعا محل تامل هست، الان اول یک گزارش کوتاهی کمیسیون میدهد بعد وزیر باید بیاید جواب سوال را بدهد بعد سوال کننده تازه شروع میکند سوال کردن، حالا در دو بخش هم هست خلاصه کنم این که در نهایت وزیر در دو بخش صحبت هایش را میکند آخرین نفری که صحبت میکند خود نماینده هست، یعنی مثلا بنده بعنوان نماینده بروم ۵-۶ دقیقه ۷-۸ دقیقه علیه شما که وزیر هستید صحبت کنم، بعد رئیس مجلس سوال میکند آقای فلانی شما قانع شدید؟ من این حرفهایی که گفتم که کسی جوابی نداده به من، چه بسا بحثهای جدیدی مطرح کردم، سوالات و ابهاماتی مطرح کردم اسناد و مدارکی رو کردم، آن وقت ندارد که توضیح بدهد واقعا این چه از جهت عقلایی معقول نیست و همیشه باید آن کسی که دفاع میکند آخرین نفر باشد، به نظرم میرسد که واقعا نمایندگان محترم این را در نظر بگیرند خود نمایندگان غالبا مدیر اجرایی بودند، ما چندین نفر از وزرای سابق را الان در مجلس داریم خودشان میدانند که این منطقی نیست ما یک پیشنهاد این طوری هم داریم که اینها را دسته بندی کردیم انشاالله در اختیار نمایندگان مجلس جدید قرار خواهیم داد که امیدواریم یک توجه و عنایت بیشتری صورت بگیرد.
سوال: تعامل مجلس شورای اسلامی در تصویب برنامهی هفتم با دولت چطور بود؟
حسینی: ابتدا البته یک مقدار خیلی توسعه داده شد تقریبا معادل همان حدود مثلا صد و بیست و خوردهای بند که بود آنها هم اضافه کردند که بعد گفته شد که این میسر نیست یعنی این کاری که انجام شده و این تعداد موارد که اضافه شده مخصوصا آن مواردی که بار مالی دارد و اصلا تغییر کرد و یک چیز دیگری شد، مجلس یک درصدی مثلا معمولا تغییراتی میدهد و جرح و تعدیل میکند، اما اگر بیاید مطابق همان تعداد مثلا تعدادی اضافه شود ۵۰ درصد مثلا تغییر کند این بهرحال بعد با توصیهای که رهبر فرزانه انقلاب داشتند رئیس محترم مجلس هم کمک کردند و برنامه به سبک خوبی پیش رفت، یک بخشی از آن هم که باز دولت نظرش نبود شورای نگهبان مدنظر قرار داد یا مواردی که هیات عالی نظارت داشت، در نهایت به نظر میرسد آن چیزی که نهایی شده این امکانپذیر باشد و انشاالله همه کمک کنند که اجرایی بشود.
سعهی صدر دولت و آقای رئیس جمهور خیلی زیاد است
حسینی : در مجموع من اگر بخواهم عملکرد مجلس را بگویم در استیضاح و اینها تعامل خوبی بوده ما موردی داشتیم برخی نمایندگان که گاهی اوقات اظهار نظرهایی کردند که این وفاق و همدلی را یک مقدار خدشه دار کرده و ما هم در این اواخر مجبور شدیم، ما خیلی صبرمان زیاد است بالاخره سعهی صدر دولت و آقای رئیس جمهور، ولی بعضی موارد را واقعا برای این که ابهامات برطرف بشود مجبور شدیم که مکتوب پاسخ دادیم البته ما از مجلس آینده خواهیم خواست که اگر مواردی گفته میشود که اینها غیر مستند هست دقیق نیست و آثار و تبعات منفی برای نظام، برای کشور دارد، شما ببینید یک اظهار نظری مثلا یک نفر بکند، حالا یک مسئول یا یک نماینده بعد رسانههای فارسی زبان، کلی برنامه بروند بر اساس آن آمار نادرستی راه این است که در خود مجلس حضرت امام هم تاکید داشت در خود مجلس باید فرصتی داده بشود که توضیح داده بشود یکی آمده علیه مثلا یک وزیر، علیه یک استاندار، یک مجموعه صحبت کرده باید آنها این فرصت و مجال را داشته باشند که پاسخ بدهند، چون این که مثلا او بیاید از تریبون مجلس بگوید و بازتاب گسترده داشته باشد ما مثلا درنهایت یک جوابیهای بنویسیم در یک خبرگزاری منتشر بشود اینها هم وزن نیست.
سوال: در هر حال به نظر میرسد که مردم سالاری یکی از جاهایی که متبلور میشود این دیدگاه در درون مجلس است، در حوزهی بودجه چطور؟ الان آن بودجهای که مصوب شده، حالا البته بخشی از آن مانده.
حسینی: بله، سقف درآمدها و هزینهها تعیین شده، مانده آن جداول، آمار و ارقام، اعدادی که برای هر پروژه باید اختصاص پیدا کند، در گذشته این را دیگر معمولا در کمیسیون یک بررسی میکردند و دیگر به صحن کشیده نمیشد، اما حالا، چون حساسیت داشتند نمایندگان و میخواستند دقت بیشتری صورت بگیرد این کار انجام شده و فکر میکنم تا همین جمعه یعنی تا فردا فرصت دارند پیشنهاداتشان را مطرح کنند و دیگر کمیسیون تلفیق کار خودش را انجام بدهد که ظرف همین اردیبهشت به نتیجه برسد یک مقدار اختلاف در بعضی موارد بود در بحث مالیاتها، در بحث بازنشستگان، همسان سازی حقوق و موارد دیگر که اینها بالاخره صحبت شد که این قضایا جمع بندی بشود، علی القاعده دیگر نباید اختلاف آنچنانی باشد، چون حالا اگر برفرض شما بخواهید یک جایی مثلا افزایش بدهند، باید از یک پروژهی دیگر بردارند یعنی دیگر قدرت مانور نیست که بخواهند سقف بودجه را افزایش بدهند، چون این دیگر بسته شده نهایی شده، درآمدها و هزینهها مشخص هست یک تغییرات جزئی ممکن است داده شود.
سوال: اگر بخواهیم رو به آینده صحبت کنیم، انشاالله در امسال تا دو سه ماه دیگر مجلس جدیدی شکل میگیرد که هفتم خرداد که تا همین الان منحای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که برگزار میشود بیست و یکم اردیبهشت ماه، صد و سی و خوردهای نفر نیروی جدید وارد شدند، شما ارزیابی تان از مجلس آینده چطور هست؟
حسینی: از نمایندگان مجلس یازدهم ۱۰۷ نفر قطعا انتخاب شدند، که اینها در مجلس دوازدهم هم خواهند بود، الان ۴۵ نفر هم باقی ماندند که در دور دوم انتخاب میشوند، حالا از این ۴۵ نفر هم ممکن است مثلا نیمی از اینها، یک سوم اینها بالاخره حدود ۱۲۰ نفر نهایت ۱۳۰ نفر بیشتر از این مجلس نخواهند بود بقیه یعنی مثلا ۱۶۰-۱۷۰ نفر جدید خواهند بود که وارد مجلس میشوند، البته بعضی از آن افراد منتخبان جدید کسانی هستند که سابقهی ادوار را دارند در دور دهم، نهم، هشتم و اینها مجلس بودند ولی تعداد قابل توجه نیست، یک تعداد قابل توجهی اولین بار است که به مجلس میآیند ما چه کردیم؟
برخی اظهارنظرهای نمایندگان در مورد ارز تبعاتی برای کل کشور دارد
حسینی: یکی این که در ابتدای کار بالاخره با آنها در تماس بودیم در دیدار نوروزی رئیس جمهور همه را دعوت کردیم بیایند و بالاخره آشنایی اولیه اجمالی اولیه صورت بگیرد، باز این یکشنبه ما نشست مشترک دولت و مجلس را داشتیم باز منتخبان را هم دعوت کردیم که آنها هم این فرصت را پیدا کنند با وزرا گپ و گفتگویی داشته باشند و کم کم خودشان را آماده کنند برای این که هفتم خرداد کارشان آغاز میشود، ما همانطور که در مجلس یازدهم بنایمان بر تعامل بوده، همکاری بوده، در این مجلس جدید هم این رویه را داریم، آن نکاتی هم که به نظرم میرسد لازم هست گفته بشود به نمایندگان که چه خدماتی دولت میتواند در اختیارشان قرار بدهد یا مثلا پروژه هایشان در چه مرحلهای است و چه کارهایی میشود انجام داد اینها را بیان میکنیم که هر مجلسی کارآمدتر از مجلس قبل باشد ما باید رو به ترقی باشیم نه این که تنزلی مثلا بخواهد صورت بگیرد، تجربیاتی هم که بوده مثلا همین که من اشاره کردم، بعضی اظهارنظرها اینها تبعات برای کل کشور دارد، یعنی مثلا فرض کنید که در همین بحث ارز، مسئلهی مهمی است ولی این که ما بیاییم مثلا یک عددی اعلام کنیم آقا مثلا در طی چند ماه آینده این قیمت نرخ مثلا دلار این قدر خواهد شد، این اصلا یک تورم انتظاری در جامعه ایجاد میکند شاید قطعا از روی دلسوزی مثلا نمایندگان گفتند که ...، اما در هر حال روی جامعه ممکن است آثار سوئی داشته باشد یا در موضوعات دیگر این که مثلا یک نمایندهای بیاید بگوید آقای رئیس جمهور اصلا استان ما را شما جزء ایران حساب میکنید یا نه؟ حالا یک رئیس جمهوری که این قدر پرتحرک است پرتلاش است خود حضرت آقا فرمودند .
بعضی استانها مثلا خوزستان هشت بار بعضی استانها هم بیشتر، بعد هم خود وزرا هم مرتب، ببینید مثلا آقای رئیس جمهور در الجزایر بودند، این سیل بلوچستان، دشتیاری و چابهار و اینها رخ داده از آنجا تماس گرفتند، وزیر کشور هنوز در شرایطی بوده که داشته شمارش آراء انجام میشده یعنی تمام تمرکز و توان او میباید روی انتخابات باشد ولی بلند شده رفته در منطقه، خود آقای رئیس جمهور آمده به ایران که رسیده، بلند شده رفته منطقه، بالاخره هلال احمر از روز اول همه کار کردند یعنی این طور نبوده که بگوییم این دولت کم کاری و تعلل میکند دولت اصلا روحیهی جهادی دارد فعالیت میکند، حالا ما به جای این که بگوییم خداقوت دست مریزاد بالاخره شما بلافاصله رسیدگی کردید، بیاییم بگوییم که یک بحثهایی که مناسب نیست.مصلحت کشور اقتضا میکند که شما الان این حرف را بزنید؟
حسینی: یا این که مثلا شما داستان غزه که شروع شد، یک هفته گذشته بود، یکی از نمایندگان محترم خطاب به رئیس محترم مجلس اعلام کرد که چرا استیضاح وزیر خارجه مطرح نمیشود؟ اصلا شاید در گذشته حالا یک طرحی مثلا یک چند نفر امضا کردند، که من با ایشان صحبت کردم گفتم شما بسیار فرد محترمی هستید، اما این حرف شما تبعات دارد در جامعه، الان جنگ غزه است وزیر خارجه باید در اقتدار در محافل بین المللی حضور پیدا کند با وزرای خارجه در سازمان ملل، بعد شما این بحث را مطرح میکنیدیادتان نیست که در مجلس اول وقتی استیضاح وزیر خارجه مطرح شد امام چه برخوردی کردند فرمودند این تذهبون که آن افراد به اصحاب ثمانیه معروف شدند با وجودی که از روی دلسوزی استیضاح مطرح کردند، و بعد کلا دیگر آن افراد از صحنهی سیاسی کشور تقریبا حذف شدند، حالا بعد ایشان مثلا میگوید که آقا شما برای حوزهی انتخابیه من کاری نکردید میگویم که ما این همه فهرست اقداماتی که در حوزهی انتخابیه شما انجام شده، اصلا فرض کنید که ما برای حوزه انتخابیه شما کاری نکرده باشیم، دیگر بالاتر از این که نیست، اما آیا مصلحت کشور اقتضا میکند که شما الان این حرف را بزنید؟ صلا فرض کنیم حوزهی انتخابیه شما کم کاری شده، یک ضعفی و اشکالی هست، این که بخواهید این را بیایید تعمیم بدهید و مسائل دیگر را بگویید این خیلی مشکل است باز یک تاکیدی حضرت اقا اخیرا داشتند در دیدار با مسئولان نظام، فرمودند که دنبال کسب محبوبیت نباشید برخی بحثها آدم احساس میکند نه فقط نمایندگان، مسئولین دیگر.
برخی اظهارنظرها مقبولیت مردمی دارد، وجاهت برایشان میاورد در حالی که آدم باید خودش را هزینه کند و آبرو و حیثیتش را بگذارد که کار انجام شود اینها مواردی است که ما دلسوزانه با نمایندگان محترم خیلی دوستانه مطرح میکنیم و میگویم حتی المقدور ما تا حالا سعی کردیم حتی جواب ندهیم رسمی، با خود نمایندگان صحبت کنیم مگر این که جایی بوده که ابهامی، شبههای ایجاد شده ناچاریم، حالا من از این مثالها متعدد دارم، در همین انتخابات، حالا یک عزیزی به هر دلیلی انتخاب نشده، بیاید اساس انتخاب را زیر سوال ببرد ما میگوییم که برادر یا خواهر ارجمند، شما اگر واقعا مستنداتی داشتید به هیات نظارت تقدیم کنید، شورای نگهبان، مسئول این کار است میآید رسیدگی میکند شما دیدید که مثلا در مشهد بازشماری کردند یک نماینده اضافه شد و مثلا به دور دوم تعداد کمتری رفتند دو نفر قبلا مثلا سه نفر بود، یا مثلا در برخی شهرها جای نفر اول و مثلا چی تغییر کرد.
سوال: مسجد سلیمان ظاهرا
حسینی: بله، یا در همین پاکدشت و ورامین و اینها مثلا نفر اول تغییر کرد، یا مثلا در لنجان در استان اصفهان آن نفر اول بررسی کردند دیدند که تخلفاتی بوده او را کنار گذاشتند، میخواهم بگویم که بنای نظام بر این است که رسیدگی کند بله بعضی جاها هم رسیدگی کردند که تغییری نداشت این قدر فاصله آرا زیاد بود مثلا ۲۰ هزار ۱۰ هزار فاصله بوده حالا فرض کنیم یک تعداد اندکی هم تخلف صورت گرفته در اصل ماجرا تغییری نداشته، میخواهم بگویم که با دوستان ما صحبت می کنیم که حالا شما بالاخره به هر دلیلی نشد نباید که نظام را زیر سوال ببرید کل انتخابات را بگوییم آقا خرید و فروش آرا بوده و فلان بوده، اینها را باید یک مقداری افراد در نظر داشته باشند بله از مجرای قانونی خودش اعتراض کنند مستندات را ببرند پیگیری کنند ولی اگر به نتیجهای نرسیدند دیگر باید همه تسلیم باشیم.
سوال: آیا ارزیابی از گرایشهای این دور از مجلس دارید؟
حسینی: ما در مجموع مجلس آینده را مجلس خوبی میدانیم، بهرحال این که مجلس فعلی هم همکاری داشتند، اما یک مواردی بوده برخی افراد که فکر میکردند که مثلا اگر بیایند دولت را مثلا دائم زیر سوال ببرند و ایراد بگیرند و اشکال بگیرند اینها به نفع شان است در حالی که جواب عکس داد یعنی مثلا یکی از همین نمایندگان عزیز در یکی از مراکز کلانشهرها که چند نماینده داشت گاهی اوقات که میآمد و از دولت دفاع میکرد، به من میگفت که این باعث میشود من آرائم ریزش بکند ولی دیدیم که نفر اول مثلا در آن مرکز استان شد بالاخره مردم دولت را هم میبینند که دارد کار میکند، بله ما کاستیهایی داریم ضعفهایی داریم کمبودهایی داریم گرفتاریهایی داریم، اما به این معنا نیست که بیاییم سیاه نمایی کنیم اغراق کنیم، بله واقعیتهایی هست، اما این که بیاییم یک جوری مثلا بگوییم آقا دولت اصلا رها کرده و هیچ کاری در این حوزه در آن حوزه نمیکند یا مثلا همین نشستی که ما اخیرا داشتیم بعضیها گفتند که اقا این چه فایدهای داشته فکر کردند که همه مشکلات اسلام و مسلمین باید در یک نشست برطرف شود در حالی که این نشست یک افطاری بوده و یک انس و آشنایی با نمایندگان جدید بوده منتخبان بوده، بعد هم اینها حاشیه این جلسات خیلی بیشتر از اصل آن است، دوستی و رفاقت و آشنایی که انجام میشود و کارهایی که افراد میآیند مطرح میکنند با خود شخص رئیس جمهور، معاون اول و دیگران، اینها هست، و بعد هم ما بالاخره در این نشستهایی که تا حالا در این دوره ۶ نشست داشتیم، در هر مورد یک دستور کار میگوییم،
دولت نهایت سعی خودش را کرده که ما کالاهای اساسی را با همان ارزی و دلاری که قیمت آن ۲۸۵۰۰ هست تهیه کنیم
حسینی: دستور کار ما در این جلسه این بوده که همین شعار سال را چطور میشود تحقق داد، رویکرد دولت چیست؟ اولویتهای مجلس چیست؟ در این حد بوده است، یک ساعت یک گفتگوهایی بوده، تمام شده این طور نبوده که ما بخواهیم بگوییم اقا خودرو چه شد؟ صنعت چه شد؟ کالابرگ چه شد؟ همه مشکلات و مسائل را بخواهند حل کنند، بله شما همانطور که هیات رئیسه هم مطرح کردند هفتهی آینده مثلا رئیس کل بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد میآیند توضیح میدهند یک نوساناتی که اخیرا ایجاد شده در حالی که شما خودتان بالاخره یک صاحبنظر هستید در مسائل و کاملا اشراف دارید، دولت نهایت سعی خودش را کرده که ما کالاهای اساسی را با همان ارزی که و دلاری که قیمت آن ۲۸۵۰۰ هست تهیه کنیم، غیر از آن، غیر از کالاهای اساسی را با چیزی نزدیک به کمتر از ۴۰ هزار تومان باشد و سال گذشته تراز تجاری ما مثبت بوده یعنی صادرات ما بیش از واردات بوده حدود ۲۰ میلیارد دلار بیشتر بوده، اینها کارها و اقدامات خوبی است شما همین شرکتهای دانش بنیان را ببینید چه کارهایی کردند مثلا در همین حوزهی بهداشت، پزشکی، چه داروهای مختلفی را اینها توانستند خودشان تولید کنند و ما را بی نیاز کنند، در عرصههای دیگر همه جا دارد کار میشود، بعد ما مثلا فقط بیاییم ایراد بگیریم اشکال بگیریم حضرت آقا در دیدار با دانشجویان، تازه دانشجویان حرف هایشان خیلی بازتاب آنچنانی در سطح جهانی ندارد فرمودند نگاه نقادانه را داشته باشید، حالا من مضمون کلام را میگویم، نگاه سرافرازانه هم داشته باشید یعنی آن نقاط قوت را هم بگویید وقتی که مجلس را کسی گوش میدهد این طور نشود که ناامید بشود بگوید همه جا کمبود است و نقص و کم کاری است.
سوال: البته واقعا این طور نیست، یعنی انصافا مجلس بسیار خوب و انقلابی در همین دوره بود
حسینی: من میخواهم این کفه ترازو هم سنگینتر بشود که بالاخره به نقاط قوت هم اشاره بشود، البته ما در همین مجلس ۷۱ مورد بیانیه داشتیم نمایندگان قدر دانی کردند، اما خب رسانهها که میدانید این موارد را کمتر به آن میرسند بیشتر آن ایرادات و اشکالات را میگویند میخواهم بگویم در عین حال ما واقعا استقبال میکنیم از جنبههای نظارتی، از تذکرات، سوالات، همه اینها ولی توقع داریم که انصاف در همه جا انشاالله رعایت بشود و این همکاری و تعامل در مجلس آینده بهتر باشد انشاالله.
سوال: بعنوان آخرین پرسش، در مجلس آینده که انشاالله از هفتم خرداد شروع میشود، مهمترین اولویتهایی را که دولت دارد و انشاالله پیگیری خواهد کرد چه خواهد بود؟
حسینی: همان محورهای اقتصای که اشاره کردیم آنها اولویت هست، حالا طرحهای متعددی بوده دولت لوایحی که مطرح کرده و امیدواریم انشاالله با همکاری که وجود دارد بتوانیم اینها را به نتیجه برسانیم و بعد هم بالاخره از نقطه نظر و دیدگاههای نمایندگان محترم استفاده بکنیم که مشکلات انشاالله کاهش پیدا کند، مردم احساس کنند که همه دغدغه شان خدمت به مردم است، پیشرفت کشور هست و قطعا با این همکاری و همراهی کارهای بزرگی میشود انجام داد، به ویژه که ما شرایط خاصی داریم الان بالاخره مسائل منطقه مسائل کمی نیست اتفاقاتی که دارد رخ میدهد و خیلی از نگاهها به سوی جمهوری اسلامی هست، از این جهت باید در این شرایط انسجام بیشتری در کشور وجود داشته باشد.