به گزارش ایرنا از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، شهریار افندی زاده روز شنبه با اشاره به اثرگذاری مستقیم و همهجانبه سیاست قیمتگذاری، محدودههای ترافیکی بر زندگی شهروندان و لزوم بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی در کنار اثرات حمل و نقلی در سطح شهر تهران، گفت: برای انجام این مقوله همیاری و همفکری جامعه علمی و دانشگاهی کشور مورد نیاز است. ️
وی افزود: بر اساس حکم سی و هفتم برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، شهرداری موظف است به منظور حفظ محیطزیست و کاهش آلودگی هوا، نسبت به مطالعه و بازنگری در ماهیت و شیوه اعمال محدودیتهای مکانی و زمانی تردد خودروها در تمامی مناطق شهر متناسب با سطح پیمایش، عوارض ازدحام و آلایندگی و ارائه مدل جایگزین تا حداکثر یک سال پس از ابلاغ برنامه اقدام کند. ️
افندی زاده با بیان اینکه حدود چهار سال از اجرایی شدن شیوه جدید کنترل محدودههای ترافیکی شهر تهران میگذرد، اظهار کرد: در شرایط فعلی، آسیبشناسی و امکانسنجی بهبود آن ضروری به نظر میرسد. ️
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه انجام مطالعات بازنگری محدودههای ترافیکی در مرحله انتخاب مشاور است، گفت: از جامعه دانشگاهی و علمی کشور تقاضا شده است که در خصوص آسیبشناسی و مقایسه عملکردی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف محدودههای ترافیکی فعلی (طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا) و مقایسه با روشهای پیشین (طرح ترافیک و زوج یا فرد)، بررسی اثرات حمل و نقلی، اجتماعی و زیست محیطی طرح فعلی بر محدودهها و تمامی مناطق شهر، بررسی لزوم توسعه یا کاهش تعداد و جغرافیای محدودههای ترافیکی، بررسی انواع شیوههای محاسبه عوارض مانند تراکم مبنا (هزینه ازدحام)، مسافت مبنا، مسیر مبنا و انتخاب شیوه مناسب قیمتگذاری محدودههای ترافیکی، نحوه اعمال تخفیفهای ورود به محدودهها برای خودروهای برقی و هیبریدی، ساکنین محدودهها و ورود در ساعات غیراوج موضوعاتی است که آمادگی داریم با ما همکاری لازم را داشته باشند. ️
وی اضافه کرد: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، در دو نوبت آگهی فراخوان استعلام ارزیابی فنی و مالی در روزنامه همشهری در روزهای یکشنبه و سهشنبه ۱۹ و ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ در روزنامه همشهری منتشر کرده که علاقهمندان به مشارکت در فرآیند انتخاب مشاور از ۲۵ تا ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ میتوانند برای دریافت اسناد ومدارک به این سازمان مراجعه کنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر، در راستای مدیریت تقاضای استفاده از خودروی شخصی در شهر تهران، ۲ طرح مدیریتی به نامهای محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا استفاده میشود که هر یک با مکانیزم خاصی تردد خودروهای سواری در محدوده را کنترل میکنند. تاکنون خودروهای شخصی با خرید طرح میتوانند جواز ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک را دریافت کنند همچنین تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در هر فصل از سال به میزان ۲۰ روز مجاز است.