سنندج- ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سال گذشته ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب مالت در استان شناسایی، پیگیری و تحت درمان قرار گرفتند که بیشترین آن مربوط به سنندج بود.

به گزارش ایرنا، دکتر فرزام بیدارپور روز شنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار کرد: در سنندج ۱۰۵ بیمار، دیواندره و قروه هر کدام ۸۴ نفر، بیجار۸۳ نفر، سقز ۶۹ نفر، مریوان ۶۵ نفر، بانه ۵۹ نفر، دهگلان ۵۰ نفر، کامیاران ۴۴ نفر و سروآباد ۲۵ نفر مبتلا به بیماری تب مالت شناسایی و درمان شدند.

وی افزود: شایع‌ترین طریقه انتقال تب مالت از طریق مصرف محصولات دامی غیرپاستوریزه است اما امکان دارد دامداری که در قسمت‌های مختلف بدنش زخم و خراشیدگی دارد با دام بیمار تماس داشته و به بیماری مبتلا شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: مصرف لبنیات تازه غیرپاستوریزه، عدم استفاده از پوشش محافظ مناسب در مواجهه با دام و عدم واکسیناسیون دام‌ها از علل ابتلا به بیماری تب مالت است.

بیدارپور با اشاره به اینکه، تب مالت از جمله بیماری های عفونی مسری بوده که به بیماری هزار چهره معروف است، اضافه کرد: تب مالت در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شود، به سرعت در ۱۰ تا ۱۵ روز قابل درمان بوده و از انتقال آن به افراد دیگر پیشگیری به عمل می آید.

وی یادآور شد: در صورتی که تشخیص و درمان این بیماری با تاخیر مواجه شود درمان آن ممکن است تا حدود سه ماه به طول انجامد.

دکتر فرزام بیدارپور گفت: مهمترین علامت این بیماری تب بین ۳۸ تا ۴۰ درجه است که با احساس سرما یا لرز همراه است و دردهای عضلانی و استخوانی، سر درد، تعریق شدید به ویژه در هنگام شب، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن کبد و طحال نیز از جمله علایم دیگر تب مالت به حساب می آید و درصورتی که این بیماری مزمن شود، حالاتی مانند خستگی های دایمی، دردهای عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن و افسردگی نیز به تدریج ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: عدم مصرف شیر دام تازه سقط جنین کرده و مشکوک به ابتلا به این بیماری، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی کردن اصطبل های آلوده، واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری ها از دیگر راه های پیشگیری از این بیماری است.