ساری- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به تعهد ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی طی چهار سال در استان، گفت: اکنون پس از گذشت ۲ سال کمتر از ۱۰ هزار واحد با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد توکلی روز شنبه در جلسه شورای مسکن مازندران، سهم استان در ساخت طرح نهضت ملی مسکن را ۱۶۴هزار و ۲۸ واحد اعلام کرد و افزود: مهمترین مشکل ساخت مسکن حمایتی، تامین زمین و پرداخت سهم آورده مددجویان است.

وی با توضیح این نکته که هنوز مسکن حمایتی مازندران از ظرفیت قانونی تغییر کاربری قانونی و ارزش افزوده زمین استفاده نکرده است، ادامه داد: از محل درآمد ارزش افزوده تغییر کاربری قانونی زمین باید به مسکن حمایتی توجه جدی شود

مازندران حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بنا به اعلام ۲ نهاد بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از ۲۴۰ هزار خانوار زیر پوشش خود دارد و از خدمات حمایتی برخوردار هستند.

مسوولان این ۲ نهاد حمایتی مازندران معتقدند، این افراد در تامین مایحتاج اولیه زندگی با چالش مواجه هستند و از طرفی آنان فقط به یارانه ماهانه خود محتاج اند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران تعهد استان در ساخت مسکن خود مالکی را ۳۱ هزار و هفت واحد عنوان کرد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، در این بخش عقب ماندگی ۳۵ درصدی به نسبت زمان برش دو ساله اجرا وجود دارد.

وی ادامه داد: تا کنون ساخت ۱۱ هزار واحد در نهضت ملی مسکن مازندران در بخش خود مالکی قرارداد منعقد شد که پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۷۰ درصدی دارد.

توکلی وضعیت ساخت مسکن روستایی در نهضت ملی مسکن مازندران را مطلوب توصیف کرد و توضیح داد: تا کنون از تعهد ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن، تا کنون عملیات ساخت ۱۷ هزار واحد شروع شده است که عمده این واحد ها پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارد.

وی تعهد مازندران در نهضت ملی مسکن در بخش باز آفرینی شهری را ۲۳ هزار و ۲۵۵ واحد اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز تا کنون برای ۱۰ هزار و ۲۹۰ واحد پروانه ساخت صادر شده است.

معاون استاندار مازندران در عین حال ابراز امیدواری کرد که تا شهریور امسال یعنی همزمان با هفته دولت حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب نهضت ملی مسکن افتتاح و به بهره برداری برسد.

توکلی با اشاره به موضوع حبس زمین در مازندران که می تواند در قالب اجرای طرح مولد سازی مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار بگیرد، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که حدود ۱۰هزار میلیارد ریال برای زیر ساخت های نهضت ملی مسکن مازندران نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این جلسه معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران، به افزایش ۳۰ درصدی دستمزد کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: اکنون دستمزد روزانه کارکنان ساختمانی از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی به هفت میلیون ریال رسیده است.

محسن غفاری همچنین به مشکلات تورم و افزایش مصالح ساختمانی سیمان، شن و ماسه و میله گرد اشاره کرد و گفت: این مشکلات به نظام مسایل تامین زمین، پرداخت آورده متقاضی، تغییر کاربری های زمین و ایجاد زیر ساخت های آب و فاضلاب، مخابرات، برق و گاز اضافه شده است.