کرمان- ایرنا- معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کرمان گفت: در استان حضور حدود پنج هزار معتاد متجاهر برآورد می شود که می‌طلبد به‌ویژه در شهرستان های شمال استان به ساماندهی و درمان آنان بیشتر توجه شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان سید مهدی قویدل روز شنبه در جلسه پیگیری مصوبات کمیته حقوقی و قضایی استان اظهار کرد: وجود معتادان متجاهر در استان مشکلات اجتماعی را به وجود آورده است که می طلبد به این موضوع توجه بیشتری شود.

وی یادآور شد: معتادان متجاهری که پس از ترک اعتیاد دوباره برگشت دارند و دچار لغزش می شوند مشمول تبصره ماده ۱۶ خواهند شد و به نوعی یک ضعف بزرگ محسوب می شود.

قویدل ادامه داد: ضروری است با تامین زیرساخت های لازم در سال ۱۴۰۳ اردوگاه ماده ۴٢ را برای ساماندهی این معتادان عملیاتی تا این افراد را با تشکیل پرونده قضایی و با حکم قضایی به این اردوگاه منتقل کنیم.

معاون قضایی دادگستری استان کرمان اضافه کرد: برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ کبوترخان لازم است این موضوع را در قالب یک طرح به استاندار کرمان ارائه کنیم و پیشنهادهای لازم را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: منوط بر کمک شوراها و استانداری کرمان، از طرف اداره کل زندان ها اعلام شده که ظرفیتی یک هزار نفری برای مراکز ماده ۱۶ اختصاص خواهد یافت.

قویدل ادامه داد: باید عزم و اراده ای قوی برای داشتن یک طرح دست یافتنی برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در کبوترخان داشته باشیم تا هر چه زودتر این مرکز راه اندازی شود.

وی گفت: طبق قانون، بخشی از محکومان مواد مخدر یا روانگردان های صنعتی غیردارویی را به جای زندان می توان در اردوگاه های خاص و در شرایطی سخت و عادی نگهداری کرد.

این مقام قضایی افزود: باید طبق قانون این طرح را عملیاتی کرد و در این زمینه با آماده کردن طرح مربوطه، مطابق با آن اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش ایرنا در این جلسه مقرر شده طرح پیشنهادی جامع، عملیاتی و قابل اجرا در کوتاه مدت برای بهره برداری مطلوب و بهینه از ظرفیت ماده ۴۲ منطقه کبوترخان(شهرستان رفسنجان) و ایجاد مرکز ماده ۱۶، از سوی اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تهیه و ارائه شود و سایر دستگاه ها از جمله بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز پیشنهادهایی در این خصوص به صورت مکتوب طی سه روز به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ارسال کنند.