به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد حسین دهناد روز دوشنبه در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، اضافه کرد: پروژه مونوریل ۹ سال است متوقف است و تبعات اجتماعی زیادی در سطوح مختلف به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه ارزش کنونی این طرح افزون بر چهار هزار میلیارد تومان است، گفت: نحوه عبور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) مهمترین عامل توقف این طرح در زمان اجرای آن بود هرچند این پروژه با سه چالش مهم، تقاضای سفر ، تامین واگن و تامین منابع مالی دست و پنجه نرم می کند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به حل چالشهای اجرای مونوریل گفت: طی مذاکرات انجام شده امکان خرید و تامین ۲۰ واگن انجام شده و دولت نیز نسبت به تامین مالی آن نظر مساعد دارد و امکان توسعه طول خط مونوریل برای جذب مسافر نیز در مجموع فراهم است.
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: طبق قوانین علمی در کنار این مسیر میتوان جذابیت سفر را با صدور پروانههای مختلف برای کاربری متعدد ایجاد کرد که قدم اول در این مسیر میتواند احداث پاکسوار و اتصال آن به خطوط مترو و تاکسیرانی بر اساس حمل نقل انبوه بر، باشد.
دهناد با تاکید بر اینکه ادامه مونوریل میتواند زمینههای جذابیت و رونق مسافرپذیری آن را افزایش دهد، گفت: ادامه این طرح تا پردیسان و در نهایت تا فرودگاه قم از سناریوهایی است که قابلیت اجرا دارد و مونوریل را به یک شبکه انبوهبر و با صرفه تبدیل میکند.
وی همچنین با اشاره به نظر مشاور طرح مونوریل قم، بیان داشت: استنادات و رفرنسهای مشاور غیر علمی و قابل خدشه است و بسیاری از مستندات بیان شده در آن مبتنی به طرح تفصیلی گذشته قم است که با وضعیت کنونی این شهر تفاوت اساسی دارد که نمیتواند منبع و مرجع تصمیمگیری برای شورای اسلامی شهر قم باشد.
دهناد با تاکید بر فراهم بودن زمینههای لازم جهت تعریف کاربریهای تجاری و گردشگری در طول ۱۰ کیلومتر از خط مونوریل منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه، ابراز کرد: برای تامین مالی این طرح نیز میتوان در چند گام تعریف شده و عملیاتی منابع آن را با همکاری مشترک مدیریت شهری و مجموعه دولت، تامین کرد.
موافق تلفیق مونوریل و خط ۲ مترو هستم
شهردار قم نیز در ادامه بیان داشت: هرگونه تصمیمگیری در خصوص ادامه طرح مونوریل نیازمند بررسی و حل مسائل و مشکلات قراردادی و حقوقی آن است.
سید مرتضی سقائیان نژاد ادامه داد: بدون حل مشکلات حقوقی این طرح، شهرداری قم در آینده درگیر مسایل جانبی آن در نهادهای نظارتی خواهد شد.
وی با اشاره به عدم تعیین تکلیف نهایی مونوریل در شورای عالی فنی کشور، اظهار کرد: باتوجه به تعداد اندک واگنهای مونوریل، ثبت سفارش و خرید آن همراه با چالشهای جدی است.
شهردار قم با بیان اینکه با تلفیق مونوریل و خط ۲ مترو موافق هستیم، گفت: مونوریل در صورتی میتواند برای قم کارآمد باشد که طول خط آن افزایش یابد.
اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارکسوار شمالی تا مصلای قدس است.
در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شدهاست.