ایلام- ایرنا - مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ایلام با بیان اینکه هنر مردمی و انقلابی بر اساس زیست بوم محور برنامه های حوزه هنری انقلاب اسلامی در ایلام است، گفت: در آیبن گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی ۷۰ هنرمند استان تجلیل می شوند.

به گزارش ایرنا، "سعید خیرالهی" روز سه شنبه با حضور در دفتر ایرنا مرکز ایلام، با اشاره به اجرای عملیات وعده صادق در راستای پاسخ قاطع و مشروع ایران اسلامی به جنایت رژیم کودک‌کش صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در سوریه و شهادت سردار زاهدی و جمعی از مستشاران، اظهار کرد: امید است که ریشه این کودک کشی و نگاه ظالمانه به بشریت که مصداق آن رژیم صهیونیستی است در دنیا از بین برود.

وی با بیان اینکه هفته هنر هنر انقلاب اسلامی با حلاوت نام شهید "سید مرتضی آوینی" در سطح استان برگزار می شود، ابراز کرد: شهید آوینی تلاش کرد که با هنر و کلامش، اندیشه و فلسفه وجودی دین، هنر و به وجود آمدن انسان را نشان دهد و یک حرکت انقلابی را در دنیای هنر، امضا و یک جریان را در دنیای هنر ایجاد کرد و به یادگار گذاشت.

تمرکز زدایی از مرکز و توجه به مناطق محروم در راستای توسعه هنر انقلاب اسلامی

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ایلام یادآور شد: پیشینه حوزه هنری انقلاب اسلامی به شروع انقلاب بر می گردد که امروز به عنوان پرچمدار هنر انقلاب اسلامی ایفای نقش می‌کند و هر جایی که جریان انقلابی وجود داشته باشد یا قرار است که به وجود بیاید، حوزه هنری به عنوان پرچمدار، علمدار کار خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز نگاه حوزه هنری انقلاب اسلامی معطوف به تمرکزگرایی از مرکز و فرا تهرانی به مقوله هنر در کشور است، گفت: امروز حوزه هنری در هر استانی استقلال خود را داشته و بر اساس زیست بوم و فرهنگ آن استان، جریان هنر انقلاب اسلامی را پایه ریزی می کند و همواره این مرکز، پایگاه خوبی برای هنرمندان بوده است.

خیرالهی با اشاره به اینکه تلاش شده است که ناشناخته ها و نقاط قوت هنر انقلاب اسلامی در استان شناسایی شود، گفت: یکی از مشکلات استان موضوع سهم استان از زیرساخت‌های هنری از جمله سینما، گالری ها و سالن‌های نمایش است و لازم است که نگاه ویژه ای به مقوله زیرساخت‌های هنری در استان انجام و یک جریان سازی در راستای نگاه به مراکز فرهنگی به ویژه ورود بخش خصوصی به حوزه زیرساخت‌های هنری شکل گیرد.

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ایلام با اشاره به اینکه تبلیغ هنر محیطی یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار دارد، ابراز کرد: تلاش می‌شود که بر این اساس شاهد شکوفایی استعدادها در مناطق مختلف استان و شهرستان‌ها بوده و این نگاه جریان ساز در شهرستان ها نیز وجود داشته باشد.

توجه و گسترش زیرساخت های هنری در استان مورد توجه باشد

وی با بیان اینکه تقویت نیروی هنری متخصص و جریان ساز در ساختار حوزه هنری انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین رویکردهای این نهاد در استان است، ابراز کرد: بُرج هنر یکی از نیازهای زیرساختی در حوزه هنر استان به شمار می رود که لازم است که این پروژه با نگاه مسئولان ارشد استان و کشور به سرانجام برسد و مأمنی برای حضور هنرمندان در راستای توجه به هنر انقلاب اسلامی باشد.

خیرالهی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته بیش از ۲۰۰ برنامه هنری با محوریت هنرمندان در راستای تقویت بخش هنر انقلاب اسلامی و حمایت از هنرمندان استان برگزار شده است، گفت: برنامه چهار فصل در راستای تجلیل از هنرمندان در استان برگزار می‌شود که در هر فصلی و در هر شهری از هنرمندان فعال در حوزه هنر انقلاب اسلامی تجلیل تا این هنرمندان هرچه بیشتر به مردم شناسانده شود.

تلاش برای گسترش دایره جامعه مخاطب هنر انقلاب اسلامی

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ایلام با اشاره به توسعه هنر مردمی در سطح جامعه، افزود: تلاش می شود که در مناطق آسیب پذیر اجتماعی، در مساجد به عنوان پایگاه هنر اسلامی حضور داشته باشیم، در محلات گروه های سرود و نمایش و تئاتر تشکیل شده و بر اساس آن، دایره مخاطبان هنر انقلاب در سطح جامعه گسترش یافته و هنر مردمی و محیطی دز سطح محلات رونق گیرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر چوار ۵۵ با محوریت تئاتر خیابانی و اجرای نمایش در نقاط مختلف کشور در قالب این جشنواره، تصریح کرد: این جشنواره با حمایت استاندار ایلام برگزار شد که نشان دهنده حمایت دولت از هنر انقلاب اسلامی است که یک کار ارزشمند و فاخر بود.

خیرالهی ابراز کرد: ۵۱ اجرا در نقاط مختلف کشور در قالب جشنواره تئاتر چوار ۵۵ در حوزه تئاتر خیابانی اجرا شد که بسیار تاثیرگذار در حوزه هنری انقلاب اسلامی بود، همچنین در حوزه اربعین تلاش شد که یک نگاه در گیرنده داشته باشیم.

وی بیان کرد: امروز گروه های سرود حوزه هنری در سطح محلات درخشیده اند و حرکت فرهنگی و هنری با حضور حوزه هنری انقلاب اسلامی در سطح محلات شکل گرفته است.

مدیرکل حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: در آیین گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در استان، ۷۰ هنرمند استان در تمام رشته ها هنری تجلیل خواهد شد و ۲ نفر دیگر نیز به عنوان چهره و برگزیده سال هنر انقلاب اسلامی در استان معرفی خواهد شد.

هسته های هنری و مردمی هنر انقلاب اسلامی در سطح محلات تشکیل می شود

خیرالهی بیان کرد: نگاه ما یک نگاه کلان است و تلاش می شود هسته های هنری و مردمی در سطح استان و نقاط محروم و دور افتاد استان شکل گرفته و استعدادهای هنری در این مناطق شکوفا شود.

وی گفت: هنر مردمی، هنر انقلاب و هنر زیست بوم محور و برنامه‌های حوزه هنری است، در طول سال برنامه تجلیل از پیشکسوتان هنری را خواهیم داشت و تلاش خواهد شد که هنرمندانی که شاید کمتر دیده شده اند، به مردم معرفی شوند و این وظیفه ذاتی ماست.

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ایلام، افزود: واحدهای تجسمی، شعر، عکس، موسیقی، آموزش، پژوهش، هنرهای تصویری، نمایش، آفرینش‌های هنری و ادبیات پایداری در حوزه هنری انقلاب اسلامی فعال است.

حمایت از هنرمندان زمینه ساز توسعه هنر انقلاب اسلامی است

خیرالهی با اشاره به نحوه حمایت از هنرمندان استان، خاطرنشان کرد: در طول سال، حمایت از هنرمندان با حمایت از تولیدات هنرمندان و خرید اثار هنری، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، کمک بر برگزاری نمایشگاه ها، تجلیل از هنرمندان، برگزاری جشنواره ها و حضور در محلات برای حمایت از تئاتر مساجد و تشکیل تکیه محلات برای احیای هنر بومی در دستور کار قرار دارد.