سیدمحمدرضا موسوی روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در همین خصوص ارتقای ۶ راه روستایی به محورهای فرعی غیرشریانی برای افزایش عرض معبر و حریم در دستور کار قرار دارد که محورهای سه راهی باغیک به دستجرد، کهک به فردو، دستجرد به سلفچگان و قمرود به کوه سفید از مهمترین آنهاست.
وی با بیان اینکه راههای روستایی قم از عرض استاندارد ۶ مترمربع لازم برخوردار هستند، بیان داشت: مشکل عمده راههای روستایی استفاده مشترک ماشین آلات سنگین مربوط به معادن، مرغداری و سایر واحدهای صنعتی از این محورهای با ظرفیت اندک و غیرسازگار با نیازهای غیرروستاییان است.
معاون فنی و راههای روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جادهای استان قم خاطرنشان کرد: در همین خصوص ارتقای راههای روستایی پرتردد به محورهای غیرشریانی در دستور کار قرار دارد تا عبور و مرور ماشین آلات سنگین به این محورها خسارتی به زیرساختهای آن وارد نکند.
موسوی همچنین با اشاره به اقدامهای انجام شده در محور کوه سفید، ادامه داد: عملیات بهسازی این محور از سال گذشته تا محور قشلاق البرز و شش امامزاده انجام شدهاست.
معاون فنی و راههای روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جادهای استان قم با بیان اینکه طبق قوانین الزامی بر روشنایی محورهای روستایی وجود ندارد، گفت: روشنایی محورهای روستایی صرفا در مناطق مه گیر و گردنههای خطرناک الزامآور است.
وی همچنین بیان داشت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای راه روستایی استاندارد هستند و احداث راه جدید در این روستاها از طریق خیرین راه ساز دنبال میشود.
در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
طبق آخرین برآوردها، جمعیت قم یکمیلیون و ۴۳۵ هزار نفر است. جمعیت شهری استان یکمیلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.