تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳

مهاباد- ایرنا- چند روزی است که وجود پشه‌های مزاحم در مهاباد افزایش چشمگیری پیدا کرده و وضعیت پشه‌ها در این شهر به حالت طغیان در آمده است، این مهمانان ناخوانده علاوه بر ایجاد مزاحمت در فضای باز، وارد خانه‌ها شده و از شهروندان سلب آرامش می کنند.

به گزارش ایرنا، افزایش ناگهانی دمای هوای منطقه طی روزهای اخیر، شهروندان مهابادی را با پدیده جدید پشه‌های سیاه رنگ و مزاحم مواجه کرده است و در طول روز به‌ویژه در هنگام غروب، پشه‌ها با هجوم به فضای باز و با پرواز به سمت روشنایی چراغ‌های برق خیابان، مغازه‌ها، حیاط خانه‌ها و حتی درب و پنجره‌های شیشه‌ای ایجاد مزاحمت می کنند.

این روزها، بسیاری از شهروندان مهابادی از وجود پشه‌های مزاحم در محیط‌های خانه و بیرون گلایه دارند، هر چند این پشه‌ها از لحاظ نیش زدن آزار زیادی ندارند، اما کلونی‌های چند صد قطعه‌ای در دور چراغ‌ها بویژه در هنگام شب سیمای ناخوشایند ایجاد کرده است.

هر چند مردم مهاباد به دلیل عبور ۲ رودخانه مهاباد و یرغو از داخل شهر، بویژه در فصل تابستان، زیاد از وجود حشرات مزاحم بیگانه نیستند، اما در این فصل از سال طغیان پشه‌ها، تا حدود غیرمعمول است.

بسیاری از خانواده‌های مهابادی پس از تعطیلات عیدنوروز وسایل گرمایشی را خاموش کرده و در این فصل در طول روز برای خنک شدن محیط خانه، پنجره ها را باز می کنند اما طغیان پشه‌ها در این ایام و با توجه به گرمای هوا برخی خانواده‌ها ناچار به استفاده زودهنگام از وسایل سرمایشی شدند.

برخی افراد نیز برای در امان ماندن از گزند پشه‌ها در این ایام تورهای پارچه‌ای و فلزی را بر روی پنجره های خود نصب کرده و از ورود این حشرات مزاحم به داخل خانه‌های خود جلوگیری می کنند و برخی نیز از انواع آفت کش‌ها بهره می گیرند.

ورود این پشه های مزاحم بیشتر هنگام غروب و شب است و بسیاری از مغازه داران نیز برای رهایی از مزاحمت های این پشه‌ها، مغازه‌های خود را کمی زودتر از سایر ایام می بندند و یا از روشن کردن چراغ‌ها در داخل مغازه خودداری می کنند.

برخی شهروندان بر این باور هستند که این پشه‌ها از لابلای برگ درختان و چمن‌های فضای سبز داخل شهر بلند می شوند و دلیل این ادعا را بر این می دانند که در محلاتی که فضای سبز کمتری دارند، وجود پشه های مزاحم نیز کمتر است.

برخی دیگر دلیل طغیان پشه ‌ها را رودخانه مهاباد و حاشیه نابسامان آن می دانند و بر این باورند که پشه ها از رودخانه تغذیه و در محیط اطراف آن تخم گذاری کردند و با افزایش دمای هوا لاروها به حشره تبدیل شدند.

نکته قابل تامل در مورد طغیان پشه های مزاحم در مهاباد، این است که این حشرات مزاحم متولی خاصی هم ندارند و هیچ کدام از ارگان‌ها خود را برای مقابله با آنها مسوول نمی دانند و شهرداری مهاباد هر سال سمپاشی درختان باید در خرداد و تیر برای مقابله به شته‌ها و پروانه‌ها انجام می دهد و در فروردین ماه برنامه‌ای برای سمپاشی درختان ندارد.

یکی دیگر از متولیان مقابله با حشرات، جهادکشاورزی است که این نهاد نیز تنها برای مقابله به آفت نباتات در مزارع برنامه‌ریزی می کند و آن هم در زمان طغیان که درخواستی از سوی صاحب مزرعه داشته باشد و جهادکشاورزی در زمینه نوع سموم و سایر اقدامات به کشاورزان مشاوره می دهد.

کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان نیز هر چند بارها از ورود فاضلاب در برخی محلات مهاباد به داخل رودخانه و عواقب آن هشدار دادند در این ایام و برای مقابله با پشه‌های مزاحم اقدام خاصی انجام ندادند.

به گفته کارشناسان محیط زیست مهاباد، تاکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ گونه پشه در جهان شناسایی شده و تشخیص نوع پشه‌های مزاحم در مهاباد نیاز به کار تخصصی دارد و اما بیشتر پشه‌ها در کنار آب و محیط های مرطوب رشد می کنند و از جلبک و مواد آلی تغذیه می کنند.

پشه‌ها در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد حرکات کُندی دارند اما هر گاه دمای هوا به بین ۱۵ تا ۲۵ درجه برسد لاروها رشد کرده و به حشره کامل قابل پرواز تبدیل می شوند و هر چه شرایط تغذیه‌ای و محیطی برای باروری مهیاتر باشد، تخم‌ریزی و زادآوری پشه‌ها بیشتر می شود.

اما مساله طغیان پشه‌ها در مهاباد تنها به اینجا ختم نمی‌شود و این حشرات مزاحم، طبق نظر کارشناسان می توانند عاملی برای انتقال انواع ویروس‌ها هم باشند و ذکر این نکته ضمن اینکه نباید باعث ایجاد استرس و وحشت در بین مردم شود، بلکه باید متولیان امر را برای مقابله با این حشرات مزاحم بیشتر ترغیب کنند.

نکته مثبت مساله هم این است که پشه‌های مزاحم بسیار آسیب پذیر هستند و بعد از اولین صدمه و با ساده ترین سموم حشرات تلف می شوند و بنابراین به آسانی می توان با طغیان پشه‌ها در مهاباد مقابله کرد.

شهر ۱۷۰ هزار نفری مهاباد دارای ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت بوده و از سال ۱۳۰۶ بلدیه یا شهرداری در آن راه اندازی شده است.