بر کسی پوشیده نیست که آموزش نکات مربوط به تحقیق و پژوهش برای آینده دانشآموزان حیاتی است، زیرا این موارد به آنها کمک میکند تا مهارتهای اساسی مانند تفکر انتقادی، جستجوی اطلاعات و تحلیل دادهها را تقویت کنند. اما این مهارتها چگونه آموزش داده میشوند؟ مشخصا طرحها و برنامههایی وجود دارند که به دانشآموز کمک میکنند با آموزش مناسب و توانایی انجام تحقیقات مؤثر، اطلاعات خود را بهبود دهند، دیدگاههای جدیدی را کشف کنند و بهترین تصمیمات را بگیرند.
بنابراین، داشتن یک روند آموزشی مؤثر، برای پیشرفت شخصی و حرفهای آنها ضروری است. به همین دلیل است که پیشنهاد میکنیم در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان در جهت شناخت و بکار گیری این محتواها جستجو نمایید، تا این سه طرح کاربردی را بیشتر بشناسیم.
منظور از طرح جابر چیست؟
طرح جابر میتواند به عنوان یک راهبرد کارآمد برای بهبود و بهینهسازی استعداد نیروی انسانی در آینده مورد توجه قرار گیرد. ارائه این طرح به دانشآموزان بااستعداد و باهوش، آنها را به سوی رشد و توسعه استعدادشان هدایت میکند. این فرصت به معلمان نیز امکان میدهد تا استعدادهای پنهان دانشآموزان را شناسایی کنند و آنها را در مسیر موفقیت هدایت کنند. با کشف و توسعه استعدادها، میتوان به بهرهوری بیشتر و توسعه پایدار کشور دست پیدا کرد و از وابستگی به کشورهای دیگر خلاصی یافت.
این طرح باعث بهرهمندی دانشآموزان از منافع فردی و جلوگیری از هدررفت نیروی انسانی در سطوح مختلف میشود. برای دستیابی به اهداف بزرگتر، اهداف کلان این طرح باید با دقت پیگیری شوند و همه اقشار جامعه باید با همکاری و تعهد به اجرای این طرح مشارکت کنند.
آشنایی با انواع و الزامات طرح جابر بن حیان
طرح جابر برای دانشآموزان، انواع مختلف پروژهها را مد نظر دارد که به آنها امکان میدهد مهارتها و دانشهای خود را بسنجند. همچنین الزامات اجرای این پروژهها شامل موارد زیر است:
- ارائه دفتر کارنما برای ثبت فرایند و نتایج
- تابلو نمایشی که اطلاعات و یافتههای پروژه را به نمایش بگذارد
- مواد و لوازم نمایشی برای ارائه بهتر نتایج
- گزارش کار که شامل جزئیات پروژههای آزمایشی و طراحی و ساخت باشد
- وسایل اختراع شده یا مواد مصرفی مورد استفاده در آزمایش
منظور از اقدام پژوهی چیست؟
در رابطه با اقدام پژوهی مطلبی که قابل ذکر است این است که : اگر به عنوان یک معلم که در ابتدای سال تحصیلی قرار دارید حتما به برنامهای برای طراحی یک دوره آموزشی و تربیتی برای دانشآموزان نیاز خواهید داشت. برای این کار، مهم است از روشها و الگوهای مختلف برای تحلیل دانش آموزان استفاده کرده و ضمنا تمام ویژگیهای مؤثر در آموزش را برای آنها در نظر بگیرید. شما باید از طریق الگوهای نیازسنجی، ترجیحات و نیازهای مختلف دانشآموزان را شناسایی کرده و با توجه به نیازهای مشترک همه آنها، اصول تعلیم و تربیت، و روانشناسی تربیتی را به عنوان هدف معلم پژوهنده در نظر بگیرید. و اقدامات پژوهشی خود را با عنوان اقدام پژوهی انجام دهید.
در مرحله بعد، میتوانید:
• با استفاده از الگوهای تحلیل و تعیین هدف، هدفهای رفتاری دوره را مشخص کنید.
• هدفهای رفتاری را به عنوان معیار اصلی برای مراحل بعدی در نظر بگیرید.
• محتوای لازم را تحلیل کرده و با سازماندهی متنوع آن، طراحی را آماده کنید.
• با استفاده از روشهای طراحی پیام، محتوا را به شکل نهایی برنامه تبدیل کنید.
• با توجه به نیازسنجی، تحلیل مخاطب و هدفهای رفتاری، به تحریک انگیزه بپردازید.
• نوع تعاملات لازم برای الگوی مناسب تدریس را با توجه به هدفها مد نظر قرار دهید.
• الگوی مناسب ارزیابی را انتخاب کنید.
همه این مراحل باید با هم هماهنگ شوند و به ترتیب انجام شوند. برای مثال، در همه مراحل باید مخاطب و هدف را در نظر گرفته و ارزیابی میزان موفقیت اقدام پژوهی را هم انجام داد.
مزایا و چالشهای پیش روی معلمان در این مسیر
اطمینان از اثربخشی آموزش نسبت به هزینهها اولین مزیت این برنامه ریزی است. طراحی روند آموزشی باعث ایجاد یک فرایند مؤثر و پایدار میشود که ارزش افزوده و تأثیر مثبت آموزش را ارتقا میدهد. همچنین استفاده بهینه از فرصت و زمان معلم و دانشآموز هم مزیت دیگری است که باید به آن توجه داشته باشیم. طراحی این روند به ما کمک میکند تا زمان و فرصت آموزشی را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.
اما خوب است بدانید محدودیتهایی هم پیش روی شما قرار دارد که عبارتاند از:
• محدودیت منابع: طراحی روند آموزشی نیازمند منابع متنوعی است. از آنجایی که در بسیاری از مواقع سازمانهای آموزشی با محدودیت منابع روبهرو هستند، ما با ارائه طرحهای مناسب این چالش را برای شما رفع کردهایم.
• نگرش منفی نسبت به اقدامات هدفمند گروه طراح: گاها نگرشهای منفی نسبت به اقدامات هدفمند گروه طراح میتواند یکی از موانع طراحی روند آموزشی (حتی با تکیه بر درس پژوهی) باشد. این مسئله معمولا در سازمانهای سنتی مشاهده میشود، اما با ارائه طرحهای کاربردی میتوانید از این چالش هم عبور کنید.
منظور از درس پژوهی چیست؟
علاوه بر آنچه گفته شد، برای تکمیل روند آموزشی دانشآموزان، به یک طرح به نام درس پژوهی نیاز داریم. اگر این نقشه راه به خوبی تدوین و اجرا شود، حتما دانشآموز توانایی و اعتماد به نفس شرکت در طرحهایی مانند جابر ین حیان را هم خواهد داشت. حالا برای تکمیل این روند، خوب است نگاهی هم به برنامه درس ملی داشته باشیم. به یاد بسپارید که برنامه ریزی استاندارد سرعت و کیفیت را در دستیابی به اهداف افزایش میدهد. به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش نیز برنامه «درس ملی» را به نظام آموزشی کشور ارائه کرده و به منظور ارتقای کیفیت آموزش و دستیابی به اهداف آموزشی آن را مد نظر دارد. این برنامه در تمام کشورهای دنیا (بر اساس ویژگیهای بومی هر منطقه) قابل اجرا است و ایده آن به تازگی وارد نظام آموزشی کشور شده است.
چالشهای نحوه نوشتن درس پژوهی
در ابتدا، معلمان باید اطلاعات کافی از جزئیات هر درس، تعداد دانشآموزان، تعداد جلسات، زمانهای آموزش و حضور و غیاب و... را داشته باشند. همچنین تعیین اهداف قبل از شروع هر کلاس، به معلم کمک میکند تا فرایند آموزش را بهبود بخشد. ضمنا زمانهای تدریس با استفاده از ابزارها و روشهای مورد نیاز باید در برنامه درس ملی ذکر شود. به یاد داشته باشید فراهم کردن ابزارها و رسانههای لازم برای بهبود سرعت و کیفیت آموزش، یکی از الزامات تعیین یک برنامه استاندارد است. همچنین ارزیابی دانشآموزان قبل از شروع سرفصل جدید، از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع، معلم باید روشهای تحصیلی خود را مشخص کند و در طول فرایند ارزیابی تکوینی، روشهای تدریسی خود را به طور مداوم بررسی نماید.
کلام آخر
همانطور که در مقدمه متن عنوان شد، مسئله آموزش و پرورش دانشآموزان برای رسیدن به تواناییهایی همچون تفکر انتقادی و پژوهش در مورد مسائل روز دنیا، مستلزم حضور در فضای آموزشی مؤثر است. ملاحظه کردید که برنامه درس ملی و طراحی روند آموزشی نیز با همین هدف مد نظر هستند. چنانچه دانشآموز در محیطی که چنین برنامههای عمیقی را مد نظر دارد رشد کرده باشد، حتما توانایی حضور در جشنوارههای داخلی و حتی بین المللی را هم خواهد داشت. در اصل باید اینطور در نظر بگیرید که مواردی مانند طرح جابر، اقدام پژوهی و البته درس پژوهی برای رشد مهارتهای دانش آموز ضروری هستند.
*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.