به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسن زمانیان امروز (پنجشنبه) در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، به موضوع کنکور به عنوان حیثیت و اعتبار آموزش عالی اشاره کرد و یادآور شد: طی سال های قبل تقلب در کنکور زیاد و پیچیده شده بود که یکی از دلایل آن عوارض جانبی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
وی با اشاره به تلاش وزارت علوم، سازمان سنجش و نهادهای امنیتی برای برگزاری امن کنکور تاکید کرد: سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در زمینه تولید و ساخت تجهیزات الکترونیکی هوشمند پیشرفته است و آمادگی دارد در حوزه جلوگیری از تقلب دیجیتالی نیازهای فناورانه سازمان سنجش را رفع کند.
عملیات وعده صادق یک انقلاب بود
معاون وزیر علوم با اشاره به اهمیت عملیات وعده صادق اظهار داشت: بسیاری از فرمایشهای امام خمینی(ره) صادق بود و این موضوع در مورد بیانات مقام معظم رهبری نیز درست است و یکی از آنها با عملیات وعده صادق تحقق یافت و دیدیم مقام معظم رهبری فرمودند رژیم صهیونیستی باید سیلی بخورد و سیلی خورد.
زمانیان ادامه داد: عملیات وعده صادق خود یک انقلاب بود و انقلابی پیچیده بود که اندیشکده های مهم در جهان باید سال ها آن را تبیین کنند.
معاون وزیر علوم با اشاره به کمک کشورهای مختلف به رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق بیان کرد: بیش از ۱۰ کشور به طور هماهنگ جهت مقابله با عملیات وعده صادق در اتاق های فرماندهی خود به رژیم صهیونیستی کمک کردند.
زمانیان یاداور شد: با وجود این کمک ها، هیبت آمریکا و رژیم اسرائیل با عملیات وعده صادق شکسته شد و جمهوری اسلامی ایران بر سکوی افتخار نشست. دنیا از این پس با ادبیات دیگری با ایران سخن میگوید.
وی با تبریک به نیروهای نظامی و امنیتی کشور تاکید کرد که دانشگاه ها نیز به موازات این افتخارافرینی تلاش کنند دستاوردهای علمی آنها در تراز این عملیات باشد.
مشارکت شورای امنیت کشور برای حفظ امنیت کنکور
رییس مرکز حراست وزارت علوم نیز در این همایش یک روزه با اشاره به عملیات وعده صادق اظهار داشت: در مقابله و برخورد با دشمن هنر این است که بتوانی راهبرد دشمن را برهم بزنی و امروز با وجود قدرت های برتر جهانی این امر قابل تکرار نیست.
علیاکبر فامیلکریمی ادامه داد: بعضی موضوعات امنیت ملی از ابتدا مشخص است مانند موضوعاتی که در گرو سازمان های امنیتی و نظامی است و از ابتدا محرمانگی و طبقه بندی در آن لحاظ می شود و تعاریف و پیچیدگی های خاص خود را دارد. بخش دیگری از موضوعات امنیت ملی که در جامعه امروز رخ داده به صورت بالقوه می تواند امنیت ملی باشد و از ابتدا در ابن حوزه قرار نمی گیرد.
وی با ارایه مثالی گفت: موضوعاتی مثل امنیت غذایی، امنیت سایبری از این مقوله است که امروز در امنیت ملی مهم ترین حوزه امنیت غذایی و امنیت سایبری است.
وی یادآور شد: یک موضوع سوم در حوزه امنیت ملی وجود دارد و آن مقوله ای مانند کنکور است که از ابتدا در حوزه امنیت ملی قرار ندارد و در ذهن و افکار عمومی نیز اینطور تلقی نمی شود اما وقتی به کل فرایند دوباره نگاه می کنیم، می تواند در این حوزه قرار گیرد و خانواده ها باید اطمینان خاطر داشته باشند که امنیت کنکور حفظ می شود.
فامیل کریمی با اشاره به دستگاه های تصمیمگیر در حوزه کنکور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه رصد بر کنکور را برعهده دارد، شورای امنیت کشور (شاک) از نیروهای مختلف خود برای حفظ امنیت کنکور استفاده می کنند. همچنین در وزارت علوم یکی از مهم ترین فعالیت ها در طول سال آزمون سراسری است.
رییس مرکز حراست وزارت علوم در ادامه به ۵ پروتکل (دستورالعمل) در برگزاری کنکور گفت: این پروتکل ها در فرایند یکساله اجرا می شوند و طبقه بندی در هر کدام از آنها باید رعایت شود. پروتکل اول آزمون سازی است که ۲۴ محور برای آن تعریف شده و هر کدام شامل دهها فعالیت است، پروتکل دوم قرنطینه سوالات است که دقیق ترین فعالیت ها طی آن صورت می گیرد، پروتکل سوم چاپخانه تا مخزن نگهداری سوالات و پروتکل های چهارم و پنجم از مخزن های اصلی به فرعی و از فرعی به مخل سوالات است.
فامیل کریمی گلوگاه اصلی تقلب را فضای مجازی سر جلسه آزمون دانست و افزود: با کنترل فضای سایبری تقلب در این زمان به حداقل رسیده و ممکن است حتی به صفر هم برسد.
وی در پایان تاکید کرد: سازوکار دقیق برگزاری کنکور با انحراف روبرو نمی شود ولی ممکن است ایرادهای کوچکی رخ دهد و دشمن با اختلال در فضای روانی مردم اعتماد آنها را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم روزهای ۷ و ۸ تیرماه برگزار خواهد شد.
سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و در گروههای آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی- واحدی/ ترمی - واحدی در این گروهها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیشدانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیشدانشگاهی ۵۰ درصد، همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.
داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، اعم از دانشآموزان و دانش آموختگان شاخههای نظری، فنیوحرفهای و کارودانش در تمام نظامهای آموزش و پرورش و طلاب حوزههای علمیه باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.
سهم سوابق تحصیلی برای دو گروه آزمایشی هنر و زبانهای خارجی به این شکل است که سهم نمرهکل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی، به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی، میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در این گروهها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیشدانشگاهی نظام سالی واحدی / ترمی واحدی هفت درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیشدانشگاهی ۲۸ درصد) است.
همچنین سهم نمرهکل سابقه تحصیلی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۲ درصد است. دروس عمومی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ همچون آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اعمال میشود و از این دروس در آزمون، سوالی نیست.
بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمرهکل آزمون اختصاصی نیست. همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانشآموزان و فارغالتحصیلان شاخههای نظری، فنیوحرفهای و کارودانش در تمام نظامهای آموزش و پرورش و طلاب حوزههای علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.
در صورتیکه داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی میکند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ و سپس تراز میشود.
همچنین عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی در کنکور ۱۴۰۳ در هریک از گروههای آزمایشی مانند آزمون سراسری ۱۴۰۲ است. ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۳ است (با توجه به تغییر ضرایب و میزان تأثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر میکند). رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته میشود.