علیاکبر سیارمه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نرخ حمل کالا در جاده طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی حمل و نقل کشور در سال های گذشته توافقی اعلام شد که به علت برخی مشکلات امکان پذیر نیست.
وی اضافه کرد: اگر یک تن کالا در یک کیلومتر از جادههای کشور حمل شود باید نرخ آن با لحاظ شرایط خاص تعیین شود تا بلکه بتوانیم تمامی هزینههای حمل، سود، سرمایه کار و نیروی انسانی را لحاظ کنیم.
سیارمه ادامه داد: حرفه ای به عنوان حمل و نقل که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا اینکه بتواند در این بازار هزینه های تعمیر و خرید قطعات سرپا بماند.
به گفته این فعال صنفی، رانندگان خاور و تریلی استان قزوین با وجود درآمدهای متفاوت به یک شکل حق بیمه پرداخت می کنند که همین مساله منجر به وضعیت یک بام و دو هوای پرداخت حق بیمه شده است.
رییس کانون انجمنهای صنفی رانندگان استان قزوین بیان کرد: بیمه کردن رانندگان بعد از تصویب قانون کار در سال ۸۰ به اجرا درآمد و آیین نامه اجرایی آن نیز به سازمان تامین اجتماعی ارجاع شد تا در نهایت ۲۷ درصد از حداقل دستمزدی که سالانه شورای عالی کار اعلام میکند در ۱.۶ ضرب شده و مبنای بیمه کارگران قرار گیرد.
سیارمه ادامه داد: در رابطه با بیمه تکمیلی بعد از وقایع سال ۹۸ و ارایه مطالبات، وزارت راه تصمیم گرفت که رانندگان نیز از بیمه تکمیلی بهره مند شوند که هم اکنون بیمه دانا این مساله را به عهده گرفته و کلیه رانندگانی که بیمه تامین اجتماعی دارند، مشمول بیمه تکمیلی هستند.
وی با بیان اینکه در بخش رانندگان کالا و مسافر در استان قزوین ۱۲ هزار و ۵۰۰ راننده وجود دارد، گفت: تعداد رانندگان وانت بار و کامیون داران نیز در استان افزایش یافته و هر کدام که کارت هوشمند داشته باشند نیز از بیمه تکمیلی بهرهمند خواهند شد.
این فعال صنفی با بیان اینکه رانندگان مطالبات زیادی دارند، ادامه داد: این شغل فرسایشی موجب بیماریهای جسمی مثل دیسک کمر تا ناراحتی های داخلی میشود و رانندگان ناوگان عمومی با اینکه به تمام اقتصاد کشور خدمات ارایه می دهد، اما هیچ اختیاری در قیمت گذاری قطعات تعمیری نداشته و هیچ خدمات حمایتی نیز دریافت نمیکند.