بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان گفت: جمهوری اسلامی نشان داده در دفاع از اتباع و مردم خود تردید به خودش راه نمی‌دهد و در عملیات وعده صادق که در پاسخ به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران انجام شد، یک بار دیگر اتحاد ملت در دوران دفاع مقدس به استکبار جهانی یادآوری شد ضمن اینکه ایران در این عملیات، بخش ناچیزی از کارت‌های خود را برای دشمن پوشالی رو کرد.

عملیات وعده صادق و پاسخ گسترده ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی ابعاد مختلفی دارد که صاحبنظران باید از منظرهای گوناگون به آن بپردازند و استاندار هرمزگان نیز تحلیل‌های متفاوتی از آن ارائه داد که اشاره به استفاده محدود سپاه پاسداران از توانمندی‌هایش و ناشناخته ماندن قدرت ایران برای رژیم صهیونیستی پس از این عملیات از جملات کلیدی این تحلیل بود.

مهدی دوستی در گفت و گویی مفصل با ایرنا، پیرامون عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران، گفت: یکی از نکات برجسته و ارزشمند در این پاسخ قاطع، کارت‌های رو نشده در این عملیات و توان و تجهیزاتی است که ایران می توانست و استفاده نکرد.

مشروح صحبت‌های استاندار هرمزگان را با هم بخوانیم:

استاندار هرمزگان با بیان اینکه ابتدا باید ببینیم عملیات وعده صادق در چه شرایطی اتفاق افتاد و چه شد که با رژیم جنایتکاری که هفت ماه است در غزه می‌زند، می‌کُشد و یک باریکه را به محاصره کامل در آورده، کار به رویارویی مستقیم کشید، اظهار کرد: تمامی دولت ها و نهادهای بین المللی که ادعای دفاع از انسانیت و حقوق بشر دارند پشت همین رژیم جنایتکار هستند و استانداردهای کاملا دوگانه نشان می‌دهد این نهادها که بیشتر آنها بعد از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از نسل‌کشی ها، جنگ ها و قتل‌عام‌ها شکل گرفته، اصلا کارایی ندارند.

مهدی دوستی افزود: هیچ کس پیش بینی چنین عملیات گسترده ای در برابر رژیم صهیونیستی را نداشت و چه بسا خودمان هم واقعاً فکر نمی‌کردیم عملیات به این گستردگی باشد اما جمهوری اسلامی وقتی تصمیم بگیرد، به آن شدتی که لازم باشد ضربه می‌زند.

وی ادامه داد: با این عملیات قرار بود چند پیام منتقل شود؛ یکی اینکه ما قدرت لجستیک و بسیج گسترده برای تهاجم را داریم.

دوستی توضیح داد: برخی از حکومت ها و حکمران ها با به میدان آوردن چند هزار نفر در خیابان‌ها قدرت خود را دیکته می‌کنند ولی ما که مرز زمینی با رژیم اشغالگر صهیونیستی نداریم و نیروی نظامی نیز قرار نبود که عملیات زمینی داشته اما نیروی نظامی کشور با گسیل چند صد پرتابه و به‌کارگیری بخشی از توان خود ثابت کرد توان گسیل گسترده را دارد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از عملیات نیز چندین خبر درباره اختلال در جی پی اس ها، هک سامانه های گنبد آهنین و سامانه های پدافندی، قطعی برق بخشی از تل آویو وجود داشت که نشان دهنده برنامه ریزی قبلی بود و این چیزی است که در هر طراحی عملیاتی وجود دارد.

استاندار هرمزگان یادآور شد: در طراحی عملیات نظامی، گردان ها یا یگانهای فدا شونده یا گمراه‌کننده وجود دارند تا اهداف بعدی محقق شود و پهپادهای عملیات وعده صادق نیز چنین نقشی را داشتند.

دوستی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در این عملیات قصد داشت ثابت کند که توان عبور از این گنبد آهنین رژیم اشغالگر قدس را دارد و شما در تصاویر واضح دیدید که تعدادی از موشک های ایران در سرزمین اشغالی به زمین اصابت کرد که رژیم صهیونیستی بدون اشاره به تعداد پرتابه های هدف گذاری شده برای اصابت، با اعلام عددهای کلی، مغلطه کرده و دروغ می‌گوید.

به گفته دوستی که از منظر کارشناسی به این موضوع می‌پردازد عنوان کرد: این عملیات نشان داد جمهوری اسلامی توان بسیج امکانات، توان عبور از سامانه های رهگیری، توان قطع برق در عمق خاک دشمن غیرهم‌مرز و قدرت تصمیم گیری را داشت اما رژیم صهیونیستی و هم پیمان هایش قدرت بازدارندگی نداشتند.

استاندار هرمزگان متذکر شد: جمهوری اسلامی در این اقدام روبروی تمامی پیام‌های تهدید آمیز امریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی ها ایستاد و این که ۶۰ سال است در این منطقه گفته می‌شود امریکا و دنیای غرب پشتیبان فرزند نامشروع خود یعنی اسرائیل است هم مانع تصمیم و اقدام جمهوری اسلامی نشد.

وی گفت: باید دید که جمهوری اسلامی از چه کارت ها (توانمندی هایی) استفاده نکرد؛ آیا جمهوری اسلامی نمی توانست همزمان از عراق و یمن و لبنان و فلسطین دور تا دور منطقه را زیر آتش بگیرد؟

وی اضافه کرد: نخستین بار و چندسال پیش پهپاد "شاهد ۱۳۶" در مانورها مورد استفاده قرار گرفته است و آیا منتقدان فکر می‌کنند که ۱۵ سال بعد از ساخت شاهد ۱۳۶ ،کشور در این مدت بیکار مانده و تجهیزات و توانمندی های دیگری ندارد؟وی اضافه کرد: نخستین بار و چندسال پیش پهپاد "شاهد ۱۳۶" در مانورها مورد استفاده قرار گرفته است و آیا منتقدان فکر می‌کنند که ۱۵ سال بعد از ساخت شاهد ۱۳۶ ،کشور در این مدت بیکار مانده و تجهیزات و توانمندی های دیگری ندارد؟

به گفته دوستی در شاهد ۱۳۶ موتورهای معمولی با سرعت پایین به کار گرفته می شد اما الان جمهوری اسلامی پهپادهایی با موتور جت دارد که از آنها نیز در این عملیات استفاده نکرد.

استاندار هرمزگان ادامه داد: همچنین در این عملیات از موشک های معمولی که از قبل وجود داشت استفاده کرد و تلفات هم نخواست بگیرد زیرا روحیه نظام اسلامی و یک انقلاب برخاسته از اخلاق این نیست که مردم کشته شوند اما اگر این عملیات بالای سر مردم و شهرهایشان انجام نمی شد آنها فردایش دروغ می گفتند که حمله‌ای صورت نگرفته و تکذیب می‌کردند اما چون مردم موبایل به دست خودشان فیلم گرفتند و رسانه‌های دنیا یک چیزی داشتند که ارائه کنند، نتوانستند منکر حمله شوند.

بشنوند نکته‌ها را مو به مو دیوارها...

به گفته دوستی عملیات وعده صادق توان نظامی و تکنولوژی کشور را به رخ دنیای غرب و استکبار کشید، در این عملیات ما «به در گفتیم ولیکن بشنوند نکته ها را مو به مو دیوارها» و در حقیقت حساب کار دست خیلی ها آمد.

وی خاطرنشان کرد: شما عقلانیت را در سیاست گذاری و تصمیمات نظام جمهوری اسلامی در حوزه نظامی خواهید دید و بنابراین اگر قرار به بررسی باشد من به عنوان کارشناسی عرض کردم جمهوری اسلامی کاملا حساب شده و سربلند از این آزمون بیرون آمد و همه دوستانی که بعضاً شک و تردیدی دارند خواهش می‌کنم روی این مسائل بیشتر فکر کنند که آیا اسرائیل توان بازدارندگی داشت یا نداشت؟ آیا ایران توان بسیج گسترده امکانات نظامی اش را داشت یا نداشت؟ آیا آمریکایی ها و تمام غرب توان بازدارندگی داشتند؟ آیا توان عبور از گنبد آهنین و آسیب وجود داشت؟ بنابراین خواهش من این است که با همه این جوانب را تحلیل کنیم و ببینیم.

دوستی یادآور شد: حضرت آقا فرمودند بعد از ۱۵ مهر و طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی یک شکست ترمیم ناپذیر خورد و من می خواهم در اینجا یک چیز دیگر نیز اضافه کنم که سیستم ایمنی رژیم غاصب دچار آسیب جدی شده و تمام شکست‌هایی که از داخل می خورد ترمیم ناپذیر است یعنی طوفان الاقصی شکستی نبود که صرفاً عملیات ترمیم ناپذیر باشد و مطمئن باشید این عملیات وعده صادق ایران هم یکی از آن موارد غیرقابل ترمیمی است که اتفاق افتاد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: جمهوری اسلامی نشان داده در دفاع از اتباع و مردم خود تردید به خودش راه نمی‌دهد، صدها نفر از بهترین فرزندان مملکت شهید شدند که زن و بچه مردم در آرامش باشند، بنابراین جمهوری اسلامی تردیدی به خرج نخواهد داد و با تمامی توان از منافع خود دفاع خواهد کرد که نشان می دهد ایران از یک مرحله قدرت عبور کرده و وارد فاز ابرقدرت‌های جهانی و فرامنطقه‌ای شده است.

وی اضافه کرد: مصاحبه دیوید کامرون را ببینید که خبرنگار می پرسد اگر کنسولگری ما را می‌زدند چه می کردید، جواب داد به شدت پاسخ می دادیم، اما این حق را برای ایران لحاظ نمی‌کنند که نشان می دهد سر تا پای اینها تناقض است، قوانینی را می‌نویسند اما در عمل نشان می‌دهند که قانونگذار نباید قانون اجرا کند، قانون برای دیگران است و این حرف نظام سلطه است.

به گفته دوستی جنگ غزه خیلی بدی ها داشت ولی چهره واقعی مدعیان دفاع از حقوق بشر عیان شد و هر آن چیزی که جمهوری اسلامی درباره غربی ها و رژیم صهیونیستی می گفت ثابت شد.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: دشمنان همواره در طول تاریخ به دنبال خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی ما بوده اند و مملکت ما باید تا بن دندان مسلح باشد تا بتواند در برابر دشمنان ایستادگی کند، بحث تجزیه کشور شوخی نیست، تکه تکه کردن ایران است، چه کسی حاضر به تکه تکه کردن مادر خود است، کدام انسان با وجدان و با شرفی حاضر به تکه تکه شدن سرزمین خود است.

دوستی تصریح کرد: هر فرد به اندازه توان خود باید برای قوی شدن ایران کمک کند، با سلاح، با اقتصاد، با صنعت، با تکنولوژی، با جان و هرچیزی که دارد کمک کند که این کشور سربلند از همه آزمون هایی که پیش رو دارد به سلامت عبور کند.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: دشمن، مردم ایران را خوب نشناخته و گرنه می دید که جنگ تحمیلی ما را متحدتر کرد و نمی‌توان منکر تاثیر آن در ایجاد اتحاد شد و بعد عملیات وعده صادق نیز افراد و گروه های سیاسی با وجود اختلاف نظرها، تمام قد و قاطع از این اقدام حمایت کردند که یادآور اتحاد دوران دفاع مقدس است.